16a3ph CEE kabel als multi gebruiken voor dimmers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MennoSWP
    • Apr 2011
    • 103

    16a3ph CEE kabel als multi gebruiken voor dimmers

    Goedenavond,

    Omdat de tijd van grote dikke kabels en dimmers waarschijnlijk aan z'n eind is, maar wij nog wel conventioneel frontlicht gebruiken ben ik aan het kijken voor een oplossing met zo veel mogelijk gebruik van systemen die later ook gebruikt kunnen worden. Het idee is om in plaats van een harting multi een 5 polige 16A cee stekker te gebruiken. Omdat we daar al een hoop kabel en verdelers van hebben naar 3 losse fases, zou je deze dus kunnen gebruiken om 3 kanalen te versturen.

    Het zou dus gaan om:
    6ch dimmer pack met 32A in, 2x 16a uit, waarbij elke fase 1 kanaal is, dus 6 fases / 6 kanalen.

    Nu kan dit theoretisch volgens mij zonder problemen, nu is de vraag alleen: is dit verstandig/mag dit niet of is het alleen niet netjes? Hoor graag jullie ideeen hier over. De reden is dus dat het weer een hoop extra bekabeling zou schelen.
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Lijkt me erg onhandig.

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Kan heel goed, heb ik jaren geleden veel zo gedaan, maar dan met CeeForm stekker aan een haspel met 3 WCD's en losse theaterspots.
      Je moet het wel zo doen dat je ook echt drie fasen op zo'n kabel hebt, anders zou je de nul mogelijk teveel kunnen belasten.
      Alle drie de kanalen zijn afzonderlijk gezekerd, dus kan ook niet echt iets fout gaan.
      Je gaat alleen 2 kabels naar een six-bar moeten leggen en daar 2 setjes CeeForm hebben. Als je dat okee vind, zou ik zeggen: gewoon doen. (aangenomen dat je met 6-bars werkt en ook alle 6 de kanalen op de bar wilt hebben)
      Of het wettelijk mag of niet, weet ik eigenlijk niet, maar het is veilig, het is tijdelijke installatie, dan is er maar weinig bezwaar.

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by Carl
        Je moet het wel zo doen dat je ook echt drie fasen op zo'n kabel hebt, anders zou je de nul mogelijk teveel kunnen belasten.
        Hier zit hem precies de pijnpunt. Zolang je totale belasting op de CEE maar lager is als de maximale stroom die de nul leider mag hebben is er niets aan de hand.
        Er vanuit gaan dat je een 3 fase aanvoer hebt op je dimmer, waardoor je nul ontzien word en je wel de maximale fase stroom kunt gebruiken vind ik een beetje gevaarlijk. Stel dat je dimmer eens met verlopen op een 1 fase systeem aangesloten word, dan loop je risico.

        Je kunt trouwens ook geen patchbay gebruiken, al zal dat waarschijnlijk wel geen probleem zijn voor deze toepassing.

        Comment

        • MennoSWP
          • Apr 2011
          • 103

          #5
          Net even met een theatertech aan de telefoon gehangen en hij raadde me dit af omdat het beter is om elk lijntje een aparte nul te geven. Stel dat je namelijk kortsluiting hebt, dan vallen alle 3 de groepjes uit, i.p.v. 1 vanwege de gedeelde nul. Hier heeft hij denk ik wel een punt? Is het niet verstandiger om toch te investeren in een mooie PDU met klein dimmerrackje waarbij je dus een harting 16 naar het frontlicht trekt waardoor je daar ook meteen (meer dan genoeg) stroom hebt? Lijkt me dat dit tweedehands wel goed te vinden is. Of ben ik nou in de war en kun je een 16A met 3 fases wel apart zekeren?

          Verder: op het moment dat wij 12kw aan frontlicht nodig hebben is de productie wel zodanig dat ze een serieuze krachtaansluiting te hebben (vaak aggregaat), ik acht het risico dat we niet daadwerkelijk 3 fases hebben dus nihil.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by MennoSWP
            Stel dat je namelijk kortsluiting hebt, dan vallen alle 3 de groepjes uit, i.p.v. 1 vanwege de gedeelde nul. Hier heeft hij denk ik wel een punt?
            Meestal niet omdat de zekering als het goed is in de aparte groepen zit en niet in de nul...

            Ik zie het grote nadeel veel meer in de grote ronde stekker en dat je maar 3 groepjes hebt, als dit geen probleem is en je 3 groepen zijn netjes verdeelt over 3 fasen (is dat zeker zo?) dan kun je prima 10kw aan.

            Comment

            • MennoSWP
              • Apr 2011
              • 103

              #7
              Als ik even op plaatjes kijk van zekeringen zie ik dat de 16A meestal als geheel met 3 fases is gezekerd, zoals op dit plaatje: http://scemosystems.fi/image/cache/d...ja-228x228.JPG

              Op de dimmer heb je een 32 aansluitingen en daar krijgen de 6 kanalen per kanaaltje een zekering, maar als je ze met een 16A stekker aan gaat sluiten krijgen ze daarna weer een gedeelde nul. Het lijkt met dat dit niet helemaal de bedoeling is? Wat zou hier de consequentie van zijn? Of is die nul sowieso gewoon niet gezekerd?

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by MennoSWP
                Of is die nul sowieso gewoon niet gezekerd?
                Normaal niet nee...
                Op de nul staat normaal ook geen (of erg lage) spanning. Deze is namelijk bij de leverancier aan de aarde bevestigt. Verliezen of een fout situatie (kortsluiting) zijn de oorzaken dat er wel (wat) spanning op kan komen staan, waardoor deze niet aanraak veilig is, zoals een echte aarde.

                Zekering is om bij te hoge stroom er voor te zorgen dat dit zo snel mogelijk stopt. Aangezien in feite de nul en fase "in serie" staan, is op 1 plek zekeren voldoende.
                Er zijn zeker wel automaten die bij een overbelasting zowel de fase als de nul uitschakelen, (1 fase) maar noodzaak is dat niet.
                Last edited by DJ Antoon; 31-12-15, 18:43.

                Comment

                • kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

                  #9
                  Originally posted by MennoSWP
                  Net even met een theatertech aan de telefoon gehangen en hij raadde me dit af omdat het beter is om elk lijntje een aparte nul te geven. Stel dat je namelijk kortsluiting hebt, dan vallen alle 3 de groepjes uit, i.p.v. 1 vanwege de gedeelde nul. Hier heeft hij denk ik wel een punt? Is het niet verstandiger om toch te investeren in een mooie PDU met klein dimmerrackje waarbij je dus een harting 16 naar het frontlicht trekt waardoor je daar ook meteen (meer dan genoeg) stroom hebt? Lijkt me dat dit tweedehands wel goed te vinden is. Of ben ik nou in de war en kun je een 16A met 3 fases wel apart zekeren?

                  Verder: op het moment dat wij 12kw aan frontlicht nodig hebben is de productie wel zodanig dat ze een serieuze krachtaansluiting te hebben (vaak aggregaat), ik acht het risico dat we niet daadwerkelijk 3 fases hebben dus nihil.
                  Uh, op het moment dat je een aardlek krijgt gaan er over het algemeen veel meer dan 3 groepjes uit, dus wat dat betreft heeft je theater tech niet echt een sterk punt.

                  Verder worden er in de grote mensen evenementen wereld heel veel harting multi kabels gebruikt voor distributie van vaste spanning. Jou versie, CEE 16A/400V 5p komt qua licht nauwelijks voor. CEE 32A/400V 5p wordt gebruikt voor distributie van 5kW dimmerkringen en vaste spanning. Nadeel hiervan bij vaste spanning is dat je altijd automaten krijgt op de plek waar je weer naar 16A/230V bekabeling overstapt, dus door de hele zaal en in de truss. Als je storing hebt is dat niet handig.

                  Zelf gebruik ik CEE32A/400V alleen voor continu vermogens boven de 2300W, kleine setjes of waar ik de extra automaten kan gebruiken voor het beveiligen van lange kabel lengtes.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                  Comment

                  • MennoSWP
                    • Apr 2011
                    • 103

                    #10
                    Originally posted by kokkie
                    Uh, op het moment dat je een aardlek krijgt gaan er over het algemeen veel meer dan 3 groepjes uit, dus wat dat betreft heeft je theater tech niet echt een sterk punt.

                    Verder worden er in de grote mensen evenementen wereld heel veel harting multi kabels gebruikt voor distributie van vaste spanning. Jou versie, CEE 16A/400V 5p komt qua licht nauwelijks voor. CEE 32A/400V 5p wordt gebruikt voor distributie van 5kW dimmerkringen en vaste spanning. Nadeel hiervan bij vaste spanning is dat je altijd automaten krijgt op de plek waar je weer naar 16A/230V bekabeling overstapt, dus door de hele zaal en in de truss. Als je storing hebt is dat niet handig.

                    Zelf gebruik ik CEE32A/400V alleen voor continu vermogens boven de 2300W, kleine setjes of waar ik de extra automaten kan gebruiken voor het beveiligen van lange kabel lengtes.
                    Omdat ik vaak (met LED) niet meer dan 3 groepjes nodig heb voor t tegenlicht heb ik er voor gekozen om met de 16A krachtverdelers te werken voor de vaste spanning. Laatst heb ik ook een 32A in de truss gevlogen omdat dit efficient was met bekabeling (had 6x 10A 230v aan stroom nodig), maar inderdaad qua storing had ik er niet bij nagedacht. Misschien dus toch wijzer om met een harting te gaan werken en zo dus de zekeringen beneden te houden. Thanks voor de info iedereen!

                    Comment

                    • vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

                      #11
                      Ik zou niet weten waarom je de Harting laat uitsterven. De harting is nog steeds de manier om in je truss op verschillende plekken zowel gepatchte dimmer kanalen weg te leggen alsmede ook vaste spanning. Uiteraard wel zorgen dat je PSU is uitgerust met een 10A breaker ipv een 16A omdat de harting die wij gebruiken vaak een 1,5mm² is.

                      Sterker nog, ik ben nu een PSU aan het bouwen waar ik juist weer 2 harting aansluitingen op ga maken. Hierbij maak ik het patchveld van de harting volledig spannings vrij en ik zal alle lijnen er altijd in moeten patchen. Hierdoor ben je in mijn ogen heel erg flexibel omdat je er ook zo weer een losse dimmer op kan zetten en van hieruit los kan patchen naar je harting. Tevens maak ik alle patchvelden in powercon uitvoering zodat het erg compact is en het allemaal ook nog is in een heel compact stolprackje van slechts 10HE gaat passen. Uiteraard zit hier geen dimmer bij want deze is los.

                      Ik ga hiervoor wel wat patchpanelen op maat laten frezen omdat wat ik wil niet standaard te koop is en me dan eerder op 15HE stolp zou brengen. Het kost wat maar daardoor ben ik erg compact en heel flexibel want ik kan alles overal heen patchen en doen. Wat ik maar wil.

                      Comment

                      Working...