Welke dmx controller?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rephlex
    • Dec 2015
    • 3

    Welke dmx controller?

    Hallo,

    Na jarenlange fascinatie voor lichttechniek heb ik besloten (heel kleinschalig) een set-upje in huis te halen.
    Het betreft een setje van twee oude scanners (8-kanaals), een strobe, een rookmachine en een RGY laser.

    Nu vroeg ik mij af welke dmx-controller hier het beste geschikt voor zou zijn?

    Het gaat om een thuishobby, dus het liefste ben ik zo min mogelijk centen kwijt.
    Ik vind echter zoveel verschillende controllers dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Bij sommige goedkopere
    controllers heb ik het idee dat deze alleen geschikt zijn als simpele rgb bediening, maar gezien mijn gebrek aan
    ervaring en kennis durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

    Heeft iemand tips?
  • muppet
    • May 2009
    • 94

    #2
    Als het echt niet veel hoeft te kosten, én je bent een beetje handig:

    Bouw je eigen DMX-dongle:


    Download Freestyler:


    En ga eens flink spelen!

    Ik heb de dongle zelf ook in elkaar geknutseld, en bij mij werkt 'ie perfect.
    Niet dat ik hem heel vaak gebruik, maar voor zo af en toe wat parretjes, een scannertje en een movinghead: Prima!

    Succes!
    Sound should sound like it should sound...

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Originally posted by muppet
      Als het echt niet veel hoeft te kosten, én je bent een beetje handig:

      Bouw je eigen DMX-dongle:


      Download Freestyler:


      En ga eens flink spelen!

      Ik heb de dongle zelf ook in elkaar geknutseld, en bij mij werkt 'ie perfect.
      Niet dat ik hem heel vaak gebruik, maar voor zo af en toe wat parretjes, een scannertje en een movinghead: Prima!

      Succes!
      Ik denk dat een Enttec USB pro dongle een betere investering is. Kost wel wat meer, maar levert dan ook optische scheiding tussen de PC en de rest van de lichtinstallatie.
      De enttec kan meerdere lichtstuurprogramma's aan en je hoeft niet te knutselen. De dongle is redelijk gevraagd, dus houdt hij een tamelijk hoge restwaarde bij verkoop.
      Zoeken in J&H webshop

      Speakertech
      Last edited by speakertech; 08-12-15, 14:05.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • Rephlex
        • Dec 2015
        • 3

        #4
        Hartelijk dank voor jullie reacties.
        Ik heb echter twee linkerhanden en nauwelijks gereedschap in huis.
        Wat is het minimale wat ik nodig zou hebben als luie (lees: kan-en-klare) optie?
        Zo kan ik voor € 20,- een Ayra OSO 192 op de kop tikken... is dat misschien een goed idee?

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by Rephlex
          Hartelijk dank voor jullie reacties.
          Ik heb echter twee linkerhanden en nauwelijks gereedschap in huis.
          Wat is het minimale wat ik nodig zou hebben als luie (lees: kan-en-klare) optie?
          Zo kan ik voor € 20,- een Ayra OSO 192 op de kop tikken... is dat misschien een goed idee?
          Wat koop je nu nog voor 20 euro, of gaat hij de deur uit vanwege de (on)bruikbaarheid.
          Met een dongle voor de PC kun je een van de vele programma's gebruiken om een lichtshow te maken. Dat doe je op de PC en je kunt het zo mooi maken als je wil.
          Het moet gezegd, een kant en klare goede dongle, daar hangt een prijskaartje aan, maar verder hoef je niets te knutselen en kun je je fantasie botvieren op de PC

          Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • Rephlex
            • Dec 2015
            • 3

            #6
            Wederom dank voor je reactie.
            Nu blijkt wel weer wat een leek ik ben, aangezien ik de laser en scanners niet aan de praat krijg. Wellicht heb jij een idee wat ik verkeerd doe?
            Om ze te testen heb ik alle fixtures op kanaal 1 gezet met de dipswitches. Vervolgens heb ik steeds één van deze met een dmx-kabel aan de controller gekoppeld.
            Op de dmx-uitgang zit steeds een terminator-plug. Op de controller selecteer ik scanner 1 op het linkerpaneel, maar er gebeurt werkelijk niets als ik de schuiven open zet, zowel bij
            de laser als de scanners.
            Wat zie ik over het hoofd?

            Comment

            Working...