showmaster 24 storing ??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marijn1988
    • Feb 2015
    • 1

    showmaster 24 storing ??

    Hallo ik werk een tijdje met een showmaster 24 voor een toneel vereniging. Maar als ik een klein tijdje niet er een zit zo'n 5 min en heb een paar Lampen aan begint hij af en toe te flashen alles gaat dan 0.5 seconden aan.
    nu hoorde ik het is een dmx storing je moet een terminator gebruiken. Dat gedaan, nu gaat dus alles uit... 0.8 seconden. ik gebruik 2 keer sidebar 4 van showtec..
  • john-xr3i
    • May 2009
    • 93

    #2
    Heb je al eens andere dmx kabels gebruikt?

    En wat doen de barren als je ze linkt? (Master-slave)

    Zo kun je makkelijk uitsluiten of het aan je tafel of iets
    anders ligt.

    Dat een terminator nodig is lijkt me sterk met maar 2 barren.
    Ik heb regelmatig meer dan 15 fixtures op één lijn
    zitten zonder terminator.
    echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
    vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

    Comment

    • Aart Rietveld
      • Aug 2004
      • 190

      #3
      Ik ben geen lichtnicht maar ik weet dat bij er mijn omroep een soortgelijke lichttafel ligt met hetzelfde probleem.
      Elke paar minuten gaan de lampen zeer kort (100mS) uit. Gebruik van terminators, andere kabels en wisselen van dimmers/T-bars heeft geen oplossing gegeven. Ook op andere locaties blijft het probleem bestaan, de oorzaak zit dus met 100% zekerheid in het apparaat zelf.

      Comment

      • Carl
        • Nov 2000
        • 907

        #4
        Een terminator heeft niks te maken met het aantal fixtures op een lijn, maar met het voorkomen van storingen. Een kabel waar een signaal doorheen gaat met 'een wat hogere' frequentie en zeker als dat signaal uit ééntjes en nulletjes bestaat moet van de juiste karakteristieke impedantie zijn EN aan beide zijden afgesloten met een eindweerstand.
        In de tafel/dongle/dmx-splitter is dat altijd al gedaan, maar aan het eind moet je het zelf doen.
        Digitale/hoogfrequente signalen gedragen zich heel anders dan gelijkspanning of laagfrequent. Ze gaan stuiteren tegen het open einde, en je krijgt het dan dus terug, met een ongedefinieerde timing. Dat stoort de ontvangers.
        Nou is RS485, wat DMX eigenlijk is, niet zo gevoelig voor problemen, dus het kan best goed werken met kabel die niet netjes 120 Ohm is en zonder terminator, maar dat hoeft niet.
        Wat je als eerste doet bij raar gedrag (van de DMX lijn....) is deze twee dingen nakijken, dus terminator plaatsen en de juiste kabel gebruiken. Hoeft zoals al eerder duidelijk werd niet altijd te helpen, kan natuurlijk ook wat anders zijn.
        Zitten alle apparaten op hetzelfde voedingspunt? Zomaar willekeurige wandcontaktdozen gebruiken is ook schreeuwen om ellende.
        Is alles deugdelijk geaard?
        Connectors allemaal goed gesoldeerd en van goede kwaliteit? (Drap kabel en stekkers zijn de vuilnisbak niet waard bijvoorbeeld)
        Natuurlijk kan ook een apparaat gewoon storen of stuk zijn en problemen op de (verder perfecte) DMX-lijn geven.

        Comment

        • RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

          #5
          Originally posted by Aart Rietveld
          Ik ben geen lichtnicht maar ik weet dat bij er mijn omroep een soortgelijke lichttafel ligt met hetzelfde probleem.
          Elke paar minuten gaan de lampen zeer kort (100mS) uit. Gebruik van terminators, andere kabels en wisselen van dimmers/T-bars heeft geen oplossing gegeven. Ook op andere locaties blijft het probleem bestaan, de oorzaak zit dus met 100% zekerheid in het apparaat zelf.
          Hetzelfde hebben we hier ook met een showmaster 48, niet elke paar minuten, maar elk uur.
          Als de Fade time op meer dan 1 seconde staat is het niet meer waar te nemen.
          Het apparaat is al een keer teruggestuurd naar Highlite, daar is de fout niet verholpen.
          Ook met verschillende dimmers steeds hetzelfde, met en zonder terminator.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

          Comment

          Working...