Probleem met dimmerpack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lix1000
    • Jun 2006
    • 44

    Probleem met dimmerpack

    Kan er mij iemand helpen met volgend probleem?

    Ik heb een eenvoudige dmx controller (192 kanalen) met een 4 kanaals dimmerpack gekocht. Dit wordt gebruikt om oude halogeenlampjes aan te sturen als sfeerverlichting op een podium.
    Ik kan de lichten wel besturen met de sliders maar wanneer ik een scene programmeer dan doen de lichtjes niets bij het oproepen van die scene...
  • lix1000
    • Jun 2006
    • 44

    #2
    Hetzelfde geldt bij het selecteren. Wanneer ik ze deselecteer gaan ze uit. Bij het terug selecteren lichten ze niet op.

    Comment

    • john-xr3i
      • May 2009
      • 93

      #3
      Misschien is het handig om even te vermelden wat
      voor controller je hebt...

      heb je wel een scène geprogrammeerd?
      misschien verkeerd opgeslagen?
      echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
      vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

      Comment

      • lix1000
        • Jun 2006
        • 44

        #4
        Controller is een lightmaxx platinum line scancon mkI.
        dimmerpack een eurolite edx-4r/esx-4r.

        ik zal anders eens een filmpje maken zo zal het misschien duidelijker zijn.

        Comment

        • lix1000
          • Jun 2006
          • 44

          #5
          Ik heb Snel eens een filmpje gemaakt. Misschien doe ik iets verkeerd. Is dit duidelijk?

          Comment

          • Hitvision
            • Jun 2003
            • 389

            #6
            Video staat prive en is dus niet zichtbaar....
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

            Comment

            • lix1000
              • Jun 2006
              • 44

              #7
              Er bleek toch iets mis te zijn met de controller. De programknop werkt niet goed waardoor hij niet in program mode ging.

              Comment

              • lix1000
                • Jun 2006
                • 44

                #8
                Gisteren hebben we alles kunnen testen en de lichten kunnen we perfect sturen.

                Nu hebben we het volgende probleem:

                Van zodra de dimmer werkt komt er een ruis in de gitaren. Ik denk dat hun gitaarkabels deze ruis oppicken. We hebben de dimmer jammergenoeg niet kunnen gebruiken en gewoon de lampjes laten branden.

                Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

                - Betere dimmer? Zoja welke? (nu hebben we een eurolite edx-4r/esx-4r)

                - De lampjes zijn allemaal niet geaard want dit zijn ouderwetse tafellampjes. Moet ik ze allemaal een aarding geven?

                Alvast bedankt!

                Comment

                • john-xr3i
                  • May 2009
                  • 93

                  #9
                  Zorg dat je je spullen geaard hebt, waarschijnlijk ben je
                  dan ook die brom (aardlus) kwijt.

                  Licht en geluid verdelen over 2 groepen is ook een aanrader,
                  neemt niet weg dat je alles wel netjes moet aarden.
                  echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                  vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

                  Comment

                  • lix1000
                    • Jun 2006
                    • 44

                    #10
                    Bedankt voor je reactie John. Ik ga zeker alle lampjes aarden.

                    Eén van de lampjes is al geaard en ik dacht toch dat het niet helemaal weg als enkel deze aangesloten was.

                    Er bestaan blijkbaar ook 'ontstoorde' dimmers. Weet jij soms welke dit zijn?

                    Comment

                    • Aart Rietveld
                      • Aug 2004
                      • 190

                      #11
                      Storing van dimmers op gitaren is een bekend probleem. De oorzaak ligt in de netvervuiling door de fase-aansnijding van de dimmers in combinatie met door de fase-aansnijding storing uitstralende kabels tussen de dimmer en de lampen. De oplossing kan liggen in betere smoorspoelen in de dimmers waardoor de netvervuiling (harmonischen) minder wordt.

                      De andere maatregel is het scheiden van de voeding van licht en geluid tot aan de hoofdverdeelkast van de lokatie.
                      Hou ook de stroomkabels van het licht op afstand van de audiokabels uit elkaar, als je toch moet kruisen moet je de kabels aldaar haaks overelkaar leggen. Nooit kabels in één bundel bij elkaar leggen.

                      Comment

                      • lix1000
                        • Jun 2006
                        • 44

                        #12
                        We zijn een coverband die vaak kleinere feestjes zoals trouwfeesten doen waar een gescheiden circuit meestal niet mogelijk is.
                        Een zo minimum mogelijk storende dimmer zou het gemakkelijkst zijn.
                        Welke 4 of 6 Kanaals dimmers komen in aanmerking? Of hoe kan ik zien welke het minst netvervuiling geven?
                        Een bijkomend probleem is dat onze lampen meestal maar 50W zijn en sommige dimmers maar starten met een minimum belasting van 100W.
                        Last edited by lix1000; 25-01-15, 10:22.

                        Comment

                        • john-xr3i
                          • May 2009
                          • 93

                          #13
                          Zoals je in de reactie van aart kunt lezen
                          is er niet echt een pasklare oplossing voor dit probleem.

                          Ik vond onderstaand topic nog terug, hier
                          word dit probleem uitvoerig beschreven.

                          Hoi, Wie weet raad? Ik sta met mijn DMX tafel en verlichting op een apparte stroomgroep te draaien, te weten een 3 fase lijn welke ik in drie 220 volt fasen heb gesplitst. De geluidsman staat dus helemaal los van mijn groep. We staan beide in het zelfde pand wat zoveel betekend dat we beide uiteindelijk vanuit een zelfde


                          let even niet op de reacties over het loskoppelen van aarde, dat is
                          levensgevaarlijk!
                          echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                          vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

                          Comment

                          • lix1000
                            • Jun 2006
                            • 44

                            #14
                            Inderdaad een interessant topic.

                            Ik ga zoals je aangeeft met verschillende factoren moeten rekening houden. Een goede start lijkt mij een minder storende dimmer. Ik heb al naar de verschillende merken gekeken maar het is mij nog steeds niet echt duidelijk welke dimmers minder storing zullen geven.
                            Meestal zijn de duurdere dimmers meer belastbaar maar dat is voor mij niet van toepassing aangezien onze lampen maar 50W zijn. Ik vraag mij gewoon af als deze dan ook meer ontstoren.

                            Comment

                            • Paul10
                              • May 2012
                              • 122

                              #15
                              Beste Lix1000,

                              Een dimmer met een goede ontstoring weegt veel ;-)
                              Lijkt een beetje knullige reactie, maar het komt er eigenlijk op neer, hoe groter de smoorspoel hoe beter de ontstoring. de opgegeven risetime geeft een aardige indicatie.

                              Wij gebruiken in de verhuur SRS-light dimmers. met een risetime van 400uS. De stroomverdeler in onze 24x3KW dimmerracken gebruiken wij ook om de PA/geluid te voeden zonder dat dit een brom of ruis oplevert.

                              Comment

                              Working...