Aansturing RGB Laser

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jordydv
    • Jan 2014
    • 14

    Aansturing RGB Laser

    Ik heb even een vraag met betrekking tot een laser (Pegasus 600mW RGB) en het gebruik daarvan door meerdere personen. De situatie is als volgt, ik heb een 600mW RGB ILDA laser gekocht inclusief Mamba Elements. Die laser gaat in de toekomst mee met collega's in de verhuur op shows. Wat is nu de makkelijkste manier om de laser voor te programmeren in 10 programma's en dat de desbetreffende collega die de laser heeft de snelheid nog wat kan aanpassen etc maar dat de patronen er standaard in staan? Is dit makkelijk te realiseren in Mamba Elements of is de aanschaf van een DMX controller misschien net zo simpel en dan met 10 chases erin ofzo?
    Zo ja, is er dan ook iemand die mij zijn/haar werkwijze kan uitleggen?

    Simpel is keyword, hij moet zo simpel mogelijk door iedereen bestuurd kunnen worden, het gaat erom dat de laser op besloten feesten een leuke extra is (geen shows a la qlimax).

    Alvast bedankt :-)!
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    #2
    Ik zie "lasers" en "door iedereen bestuurd worden" in één zin. Dan ga ik al geen moeite meer doen om er zinnig antwoord op te geven.

    Je hebt een wapen met een vermogen van 0,6W aan laservermogen wat je op een besloten feestje neerzet. Dat wil je alleen door een deskundig persoon laten bedienen en met de goeie beveiligingen.

    Een auto leen je toch ook niet aan Jan en alleman uit die geen rijbewijs heeft?
    First make it work, then make it look pretty!

    Comment

    • Jordydv
      • Jan 2014
      • 14

      #3
      Nouja, het principe is dus ook dat er standaard programma's op gaan draaien met de nodige veiligheidsregels in acht te nemen, ook de plaatsing van de laser. Vandaar dat ik ook vraag of er een "idiot proof" oplossing is. Een aantal programma's waar niemand verder aan kan komen en niks aan kan veranderen.

      Dus voordat je z'n reactie als deze plaatst zou het handiger zijn geweest om om de context te vragen. Inmiddels lijkt het erop dat ik gewoon wel met Mamba Elements ga werken en een duidelijke "training" geef aan de mensen die ermee gaan werken, maar ik vroeg me gewoon af of er een makkelijkere oplossing was .

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Het probleem is vooral dat geen enkel 'programma' je laser veiliger gaat maken. Het enige wat je kan doen is zorgen dat je laser altijd boven het publiek blijft (volgens ILDA richtlijn: minstens 3 meter), dan kun je gewoon alles raak scannen en is er eigenlijk niks aan de hand. Dat kun je doen door de laser gewoon omhoog te mikken (zodat de onderrand van het testpatroon boven het publiek blijft) of door een deel van de opening te blokkeren met een metalen plaatje wat je ervoor schroeft/plakt.

        Ga je met je bundel het publiek in dan zijn er echt duidelijke regels waar je op moet letten. Ik weet niet of Mamba Elements zaken als een Beam Attenuation Map ondersteunt, en zit er in die laser een scanfail-module?
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • Jordydv
          • Jan 2014
          • 14

          #5
          Nee dat snap ik, maar via Mamba kun je dus wel je safety zone's instellen via de Beam Attenuation Map. Bij inzet was het dus ook niet de bedoeling om te gaan "crowd scannen" maar meer waves en tunnels over het publiek heen. Deze laser heeft voor zover ik weet geen scanfail module maar er komt sowieso een noodstop op ;-)!

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            En is die eventuele beam attenuation map wel ok in Mamba? Ik heb het nog niet getest daarmee. In ieder geval: de Phoenix Showcontrol zijn Beam Attenuation Map is NIET betrouwbaar!
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • Jordydv
              • Jan 2014
              • 14

              #7
              Ik weet niet of de map betrouwbaar is? Hoe zou ik dat kunnen testen? Zelf een meting o.i.d. verrichten?

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Als je met voldoende rook zelf al ziet dat er in bepaalde gebieden waar er demping zou moeten zijn, toch nog full power uit komt, dan weet je dat het onbetrouwbaar is.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Originally posted by laserguy
                  Als je met voldoende rook zelf al ziet dat er in bepaalde gebieden waar er demping zou moeten zijn, toch nog full power uit komt, dan weet je dat het onbetrouwbaar is.
                  Dan kom je een heel eind in de goeie richting, maar:

                  Als je geen powermeter hebt (en dus ook geen manier hebt om te meten of je boven of onder 10x MPE zit) is het toch het verstandigste om niet het publiek in te gaan.

                  Om het bereik van je beam te begrenzen is een blokkeerplaat (gewoon een stuk zwart ijzer wat je voor je laser monteert) het betrouwbaarste, een BAM is in principe een tweede middel. Mocht er dan iets door die BAM heen vallen dan wordt het nog altijd door het ijzer opgevangen.
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    Wat, 10 x MPE? Bij mij is 2 x MPE het absolute maximum en dan enkel nog boven het publiek in het gebied waar de "schouderzitters" kunnen voorkomen. In het gedeelte waar publiek gewoon kan staan is het 1.5 x MPE!
                    Die metalen plaat is inderdaad wel een zekerheid ;-).
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

                      #11
                      Originally posted by laserguy
                      Wat, 10 x MPE? Bij mij is 2 x MPE het absolute maximum en dan enkel nog boven het publiek in het gebied waar de "schouderzitters" kunnen voorkomen. In het gedeelte waar publiek gewoon kan staan is het 1.5 x MPE!
                      Die metalen plaat is inderdaad wel een zekerheid ;-).
                      Beetje een zijspoor, maar:

                      Ik geloof dat de ILDA richtlijnen had opgesteld waarbij, mits bepaalde maatregelen genomen werden (scanfail module, goed werkende BAM, snel genoeg scannen in de show, en genoeg divergentie) het maximum instantaan-vermogen voor crowdscanning op 10xMPE gezet mag worden. Omdat de blootstellingstijd dan dusdanig kort is (scansnelheid is hoog genoeg), komt de gemiddelde exposure weer onder MPE uit.

                      Je moet het toch met mij eens zijn dat als je een laser tot onder 1,5x MPE afknijpt, er weinig meer van te zien gaat zijn...
                      First make it work, then make it look pretty!

                      Comment

                      • Ws Soundexpresse
                        • Jun 2001
                        • 1007

                        #12
                        Hier is maar 1 echte goede veilige oplossing voor en dat is ergens een Medialas Avatar op de kop zien te tikken.
                        Daar kan je ILDA shows inzetten, waar je rekening houd met je projectie zones. Werkt super!
                        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          Dat lijkt me zeer sterk want in de MPE-berekening is al rekening gehouden met scansnelheid.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          Working...