vervanging frontlicht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

    vervanging frontlicht

    Hallo,

    Onze coverband gebruikt al jaren 2 x 4 bar 500w par56 aan frontlicht. We hebben gemerkt dat een balkje links en rechts als front nog wel eens tekort schiet (afgezien van het gedonder om de band goed uit te lichten zonder dat men klaagt dat de ogen dicht geschenen worden). Zeker op grote podia waar er vanaf de zijkant belicht moet worden.

    Eerste gedachten zijn om ook op het front met LED te gaan werken, maar tot op heden zie ik dit nog bij weinig bands terug. Dat zal wel zijn reden hebben ondanks dat die mij niet bekend is. Operationeel zou het mooi zijn om links en rechts 2 LED parren neer te zetten die de boel zouden moeten gaan bestrijken.

    Wat zou in deze een goed advies zijn? Is bovenstaand haalbaar, en welke LED parren zouden dat dan moeten zijn, of moeten we qua frontlicht in de conventionele sfeer blijven hangen?

    Tips/suggesties zijn van harte welkom!

    Alvast bedankt!

    Grtz.,
    Hans
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ah, hier ook op zoek naar wat basislicht voor bands. Persoonlijk zou ik eerder voor een compacte bar gaan dan losse parren. Mijn oog was gevallen op de Eurolite KLS-2001 (RGBA en RGBW LEDS) en KLS-2500 (RGBAW LEDS, maar nog niet leverbaar). Kost wat, maar heb je dan ook wat?
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #3
      Tja, als je met 2 x 4 par56 al soms tekort komt, ga je dat met 2 led's per kant niet verbeteren, om het eens voorzichtig te zeggen.
      Par56 is trouwens 300Watt, tenzij je met Ray-lights werkt.
      In de ogen schijnen kun je niet voorkomen, je moet tenslotte de gezichten aanlichten. maar op de een of andere manier is led nog gemener om in te lijken dan gloeilicht, dus ook die klachten worden duidelijk erger.
      Verder is ledlicht vaak niet mooi zacht, maar juist hard, felle kleuren. Fotograferen bij alleen ledlicht is bijna niet te doen, heel lelijk.
      Natuurlijk is alles mogelijk, goede felle ledspots met RGBWA en in goede kwaliteit zijn best bruikbaar en beslist te koop, maar als je net zoveel opbrengst wilt hebben als je Parren, wordt het wel een dure grap, enkele honderden euries per stuk.

      Twee grote voordelen heb je natuurlijk ook wel weer met led, je kunt kleuren wisselen en het energieverbruik is wat minder.

      Comment

      • outvorst
        • Jul 2005
        • 84

        #4
        Originally posted by PvG
        Ah, hier ook op zoek naar wat basislicht voor bands. Persoonlijk zou ik eerder voor een compacte bar gaan dan losse parren. Mijn oog was gevallen op de Eurolite KLS-2001 (RGBA en RGBW LEDS) en KLS-2500 (RGBAW LEDS, maar nog niet leverbaar). Kost wat, maar heb je dan ook wat?
        Wel mooi dit te lezen: hebben al 2 x KLS2001 achterop hangen: stiekem veel licht voor weinig mits ze heel blijven... Zouden vier van deze bars (2 voor en 2 achter) niet teveel van het goede worden?

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          Originally posted by outvorst
          mits ze heel blijven...
          Ze gaan stuk? Wat precies: losse solderingen, electronica stuk of behuizing/mechanisch stuk?
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • Fridge
            • Mar 2002
            • 153

            #6
            mijn ervaring qua storingen met KLS als bezitter van KLS1001 :
            gevoelig zijn de kabeltjes van bar naar armatuur. Solderingen in de stekkers waarmee op de barren wordt ingeprikt willen nog wel eens losraken bijvoorbeeld. Algehele uitvoering van die kabel, ook aan armatuurkant, kan geen kwaad om zelf even langs te lopen. Buiten dat (eenvoudig bij te werken) kabelwerk geen storingen gehad.
            Verder zijn de beugeltjes waar de armatuurtjes in hangen nogal mottig, daar zul je met wat liefde mee moeten omspringen. Toch als totaal erg tevreden met de barretjes.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Voor frontlicht is het belangrijk dat de statieven hoog genoeg kunnen. In de ogen schijnen is een verschijnsel die aangeeft dat je lampen te laag hangen.

              Normaal doe je frontlicht wit en dan gekleurdespots/bewegens spots van achter naar voren.

              Het minimale doel van frontlicht is de expressie op de gezichten van de artiesten te zien. Zodat ze contact kunnen leggen met het publiek. Als je een mooie show hebt wil je ook gewoon genoeg licht hebben om het te kunnen zien. (showkleding, poses, props , dansen enz)
              Dat maakt dat een gewone amateurband met niet al te knappe / jonge artiesten op een doorsnee avond in mijn ogen minder breed frontlicht nodig heeft....

              Dus mijn advies.... Beter van achteren een achttal ledparren en dan op het front op een hoge paal aan elke kant een goede witte spot met 151. Dan elke kant gewoon weer een trosje downgraded nep-parrensets in goedkope LED-op-goedkope-paal.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Originally posted by showband
                Dat maakt dat een gewone amateurband met niet al te knappe / jonge artiesten op een doorsnee avond in mijn ogen minder breed frontlicht nodig heeft....
                Hulde voor je zelfkennis

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  Originally posted by showband
                  Dus mijn advies.... Beter van achteren een achttal ledparren en dan op het front op een hoge paal aan elke kant een goede witte spot met 151. Dan elke kant gewoon weer een trosje downgraded nep-parrensets in goedkope LED-op-goedkope-paal.
                  Nou zou ik de KLS2001/2500 niet "downgraded" willen noemen... maar ik snap wat je wilt zeggen: liever wat goedkopere ledbalkjes achter (bijv KLS800/1000) en een paar goede frontspots voor, dan alleen een paar wat duurdere balken (KLS2001/2500) opzij.

                  Dat brengt ons terug bij de vraag van de TS: zijn er ook goede ledspots voor frontlicht?
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • MennoSWP
                    • Apr 2011
                    • 103

                    #10
                    Originally posted by PvG
                    Dat brengt ons terug bij de vraag van de TS: zijn er ook goede ledspots voor frontlicht?
                    Ja, in de TV- en professionele theaterwereld al veel gebruikt, maar qua prijs kwaliteit verhouding verliezen ze het van conventioneel. Je praat makkelijk over een factor 15 van aanschafprijs vergeleken met een DTS Scena o.i.d...



                    Showtec heeft nu ook de Performer serie LED fresnellen, qua prijs wel interessant maar heb ze nog nooit gezien. Wij zijn echter ook op zoek naar LED vervangers voor 2kWers...
                    Last edited by MennoSWP; 27-09-14, 16:32.

                    Comment

                    • Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

                      #11
                      Led voor frontlicht is vooral interessant voor vaste installatie op lastig bereikbare plekken. Ten eerste profiteren die dan ook van de energiebesparing, maar vooral de urenbesparing om een of twee keer per jaar het lampje te vervangen loopt best hard op.
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                      Comment

                      • LVG
                        • Jul 2011
                        • 152

                        #12
                        Wij gebruiken nu al paar maanden Led fresnell spots als frontlicht (32k) die handig matig kan zoomen. Perfect wij doen er zowel uitlichten van podia bij congressen mee als bij bandjes en festivals (foto's via email beschikbaar) en spotje kost ca € 300,- ex per stuk 100watt incl. barndoor. Wij hebben er ondertussen 10 stuks zelf in de verhuur en hebben er ook al aantal verkocht aan diverse klanten.

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Merk/type?
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • Sound2000
                            • Feb 2005
                            • 33

                            #14
                            Kijk eens naar de opti tri white van Elation, http://elationlighting.com/ProductDe...1788&Category=. die kun je met warm wit koud wit en amber exact de kleur geven die je als frontlicht wilt.
                            Met 2 spots per kant kun je flink grote podia uitlichten.

                            Comment

                            • AH
                              • Apr 2004
                              • 248

                              #15
                              Originally posted by Sound2000
                              Kijk eens naar de opti tri white van Elation, http://elationlighting.com/ProductDe...1788&Category=. die kun je met warm wit koud wit en amber exact de kleur geven die je als frontlicht wilt.
                              Met 2 spots per kant kun je flink grote podia uitlichten.
                              Met een openingshoek van 20 graden denk ik dat dat tegen gaat vallen.
                              Anne Homan

                              Comment

                              Working...