wat betekend MSD of HMI..?!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mabit
    • Apr 2002
    • 12

    wat betekend MSD of HMI..?!

    achter vrijwel elke lamp, scan of mh zie ik een afkorting staan.. soms is dit HMI of MSD..

    bijv.. een Martin Mac 250 heeft ook 250 Watt MSD..! Wat betekend dit.?! ik geloof dat de lichtopbrengt er hoger van owrdt.. maar hoeveel.. kan niet vinden via google!

    Wat id de afstand die met zon lamp overbrugt kan worden voordat hij uitdooft..?! 10, 30 of 100 meter..?! (we gaan er van uit dat het buiten geheel donker is)

    Iemand tips..?!

  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Wat ik mij herinner van een eerder topic hierover:

    Comment

    • Gerrit Hurkens
      • Dec 2000
      • 252

      #3
      Ff kort:

      MSD, MSI,HMI etc. Dit zijn zogenaamde gasontladingslampen. Ze hebben geen gloeidraad, zoals halogeen lampen. Het licht komt uit het gas, welke ontstoken wordt door 2 elektroden. Voordeel: Hogere lichtopbrengst, hogere kleurtemperatuur (witter licht). Nadeel: Lampen worden erg heet, Lampen kunnen imploderen en vervolgens exploderen, Beperkte levensduur bij grote wattages.

      Meer info op de sites van de bekende lampfabrikanten Philips en Osram. Dit zijn de meest bekende fabrikanten. Of kijk op de topics hierboven genoemd door ralph.

      Gerrit Hurkens
      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

      Comment

      • Carl
        • Nov 2000
        • 907

        #4
        Sinds wanneer doven lampen uit na een bepaalde afstand? is dit een millenniumbug?
        Dat zou betekenen dat uit een lamp een staafje licht komt, bij groter vermogen wordt ook het staafje langer, is misschien wel handig.

        C

        Comment

          • Aug 2000
          • 66

          #5
          HMI staat trouwens voor : Halogeen Metaal Iodide-lamp...


          Groeten,

          Robert

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Maar wat zou je doen als de keuze was tussen:
            200/250w msd t.o.v. 575 hmi?
            En waarom?

            Comment

            • Gerrit Hurkens
              • Dec 2000
              • 252

              #7
              Ligt er maar net aan in welk merk apparaat dat zit.
              HMI 575 geeft meer licht, maar heeft een lagere kleurtemperatuur
              MSD 250 heeft witter licht (in verhouding dan). HMI 575 lijkt witter, maar in feite is deze feller.
              Kijk maar voor de specs op de sites www.philipslighting.com of www.osram.com

              Lampen met hmi 575 zijn ook nog eens een stuk duurder, vanwege koeling, trafo en ontsteking die duurder zijn, omdat ze zwaarder belast moeten kunnen worden. Verder worden er dan zwaardere kunststoffen gebruikt (of metaal). Dat kriks de prijs natuurlijk ook aardig op.




              Gerrit Hurkens
              \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

              Comment

              Working...