laser + tekst

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boekema
    • Apr 2013
    • 14

    laser + tekst

    Goedemorgen,

    Ik kreeg vandaag een aanvraag waar ik nog niet helemaal uit ben wat te doen. Of een simpele gobo projector adviseren met een custom made gobo, of voldoen aan de vraag een werken met laser projectie. Ik zou dan bij deze ook graag gebruik willen maken van jullie expertise.

    De aanvrager wil een meter voor de liftdeur een tekst op de grond geprojecteerd hebben, om aan te geven dat zodra je op het knopje heb gedrukt je een meter afstand dient te bewaren. Is in een gebouw waar veelal mensen met een beperking zijn. Hoogte 2,60mtr.

    Hij had het erover om dit te projecteren met een laser. Maar als ik mij niet vergis wordt dit een prijzige en complexe oplossing? Kan iemand mij vertellen wat ik hiervoor nodig zou hebben en hoe het een beetje werkt? Ik ben namelijk niet bekend met laser.
    Iets in mij zegt overigens ook dat het niet geheel veilig is met een laser.

    Ik ga dan ook optioneel een simpele gobo projector aanbieden met een custom made gobo. Maar zou toch graag willen weten wat ik nodig heb voor de laser aan producten voor deze toepassing. Ook voor mijn eigen kennis vergaring.

    Bedankt!
  • pieturp
    • Jul 2010
    • 70

    #2
    Of wat dacht je van een vloersticker (en een spotje) ?
    ... en etcetera en zo

    Comment

    • Hitvision
      • Jun 2003
      • 389

      #3
      Jat een spotje mee uit de IKEA zou ik zeggen. Nee zonder gekheid die spotjes die Ikea gebruikt om op de vloer te projecteren zijn geen onaardige dingetjes. Ik weet alleen niet welke ze hiervoor gebruiken. (IKEA Breda).
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

      Comment

      • Boekema
        • Apr 2013
        • 14

        #4
        Ze willen niks op de vloer plakken dus dat is geen optie. Zal echt een gobo projectie moeten zijn.

        Ik ben verder voor mijn eigen kennis erg benieuwd hoe het zit met de laser. ( ondanks dat het voor dit project een no go is )

        Comment

        • Robert H
          • Jan 2006
          • 378

          #5
          Niet helemaal relevant aangezien jij ook enkel de wens van de klant tracht uit te voeren, maarreh...

          Als iemand op de knop drukt, is de kans groot dat 'ie op dat moment op minder dan een meter van de deuren staat. De tekst zal dan bovenop de persoon in kwestie geprojecteerd worden en zal voor diegene dus onleesbaar zijn. Je kunt enkel hopen dat de wachtende een stapje achteruit doet om te kijken wat dat rare licht op zijn schouders en bovenlichaam in vredesnaam te betekenen heeft. Als er een paar mensen staan te wachten, is er volgens mij amper plek om zo'n tekst volledig te projecteren zonder dat voeten en benen de feestvreugde bederven. Je kunt uiteraard gewoon de klant zijn opdracht uitvoeren, maar dit lijkt me bij voorbaat een kansloos idee. Volgens mij slaat deze opdrachtgever een beetje door met de moderne snufjes en coole oplossingen.

          Wat die laser betreft: Om zo'n tekst te laten opvallen, zal deze een zeker vermogen moeten hebben. Afhankelijk van de plaats van de projector bestaat de kans dat iemand er recht in kijkt. Zelfs bij zo'n kermis-laserpennetje heb je al risico op blijvende schade dus in dit geval zal het al helemaal niet zonder risico zijn!

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Als je in groen werkt, is een korte tekst met heel weinig vermogen en veilig te programmeren. Het is niet dat je de zon als concurrentie hebt aan een lift. Aan de andere kant: 12 uur per dag of meer continu projecteren met een laser gaat toch vroeg voor kapotte galvo's zorgen en goeie galvo's zijn nu eenmaal niet goedkoop.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • jakobjan
              • Jul 2002
              • 599

              #7
              Waarschijnlijk bedoeld de klant gobo projectie,
              Ik merk wel vaker dat, dat wel eens verward wordt met Laser, dus zoek een simpel spotje die een gobo op de grond kan projecteren en klaar is klara.
              Jakob-Jan
              Lightjockey Beta tester
              Freelance Licht tekkie

              Comment

              • Boekema
                • Apr 2013
                • 14

                #8
                Originally posted by Robert H

                Als iemand op de knop drukt, is de kans groot dat 'ie op dat moment op minder dan een meter van de deuren staat. De tekst zal dan bovenop de persoon in kwestie geprojecteerd worden en zal voor diegene dus onleesbaar zijn. Je kunt enkel hopen dat de wachtende een stapje achteruit doet om te kijken wat dat rare licht op zijn schouders en bovenlichaam in vredesnaam te betekenen heeft. Als er een paar mensen staan te wachten, is er volgens mij amper plek om zo'n tekst volledig te projecteren zonder dat voeten en benen de feestvreugde bederven. Je kunt uiteraard gewoon de klant zijn opdracht uitvoeren, maar dit lijkt me bij voorbaat een kansloos idee. Volgens mij slaat deze opdrachtgever een beetje door met de moderne snufjes en coole oplossingen.
                De opdracht gever slaat zeker een beetje door, maar dat is natuurlijk niet erg.... voor mij dan

                Ik heb de klant ondertussen geïnformeerd en hij was ook zeker wel te spreken over een gobo projectie.
                Dat zal het dan ook wel worden.

                Comment

                • pieturp
                  • Jul 2010
                  • 70

                  #9
                  Originally posted by Hitvision
                  Jat een spotje mee uit de IKEA zou ik zeggen. Nee zonder gekheid die spotjes die Ikea gebruikt om op de vloer te projecteren zijn geen onaardige dingetjes. Ik weet alleen niet welke ze hiervoor gebruiken. (IKEA Breda).
                  Deze hadden ze inderdaad vroeger ook in hun assortiment voor een redelijke prijs. Toen ik er echter laatst weer eens was en ik er ook een wilde kopen hadden ze ze helaas niet meer – ja, aan 't plafond. Ook op de site niet meer te ontdekken. Jammer genoeg...
                  ... en etcetera en zo

                  Comment

                  • Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

                    #10
                    Als je een makkelijke oplossing wil, kun je ook een beamer pakken? Het enige wat je dan nog nodig hebt is een stukje software wat het knopje uitleest en de goeie tekst op het scherm zet.
                    First make it work, then make it look pretty!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Originally posted by Stoney3K
                      Als je een makkelijke oplossing wil, kun je ook een beamer pakken? Het enige wat je dan nog nodig hebt is een stukje software wat het knopje uitleest en de goeie tekst op het scherm zet.

                      Dit dan met nationaliteits (gezichts)herkenning?
                      Dan krijg je ook direct de teksten in het Turs, Engels, Marokaans of whatever
                      geprojecteerd?

                      grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • Boekema
                        • Apr 2013
                        • 14

                        #12
                        Met het gebruik van de beamer, ben je alsnog afhankelijk van een computer die je ergens moet plaatsen en constant moet draaien.
                        Ik denk dan toch dan een eenvoudige gobo projector zal volstaan. Aangezien je dan alleen spanning nodig hebt.

                        Comment

                        • Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

                          #13
                          Originally posted by Boekema
                          Met het gebruik van de beamer, ben je alsnog afhankelijk van een computer die je ergens moet plaatsen en constant moet draaien.
                          Ik denk dan toch dan een eenvoudige gobo projector zal volstaan. Aangezien je dan alleen spanning nodig hebt.
                          ... En je zal ergens een op maat gemaakte gobo moeten laten snijden.

                          Iets wat je uiteindelijk evenveel kost als het kopen van een beamer plus (goedkope) embedded PC waar je ook nog eens full-color beelden mee kan projecteren die je achteraf nog kan veranderen.

                          Bovendien wil TS de projectie alleen hebben als er op het liftknopje wordt gedrukt. Ga je dan pas de spanning op je gobo-projector zetten? Met halogeen lampjes gaat dat wel lukken, maar komt er amper licht uit, HID lampen (zoals MSD) gaan het echt niet leuk vinden...
                          First make it work, then make it look pretty!

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            Originally posted by Stoney3K
                            Bovendien wil TS de projectie alleen hebben als er op het liftknopje wordt gedrukt.
                            Maar dat is eigen invulling? Ik heb dit nl. niet zo gelezen.

                            Zoals ik het lees mag de tekst gewoon permanent leesbaar zijn,
                            wat dan weer niet milieubewust is

                            grtz

                            Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              En dan? Een projector zijn lamp vindt dit ook niet leuk hoor en er komt de eerste seconden ook geen licht uit. Een gobo kost je 100 euro of zo. Daar kun je geen projector voor kopen en al zeker geen lamp die na 3000 uur versleten is en nog eens 300 euro kost. Neen, hou het ff simpel: eenvoudige goboprojectie met goedkope halogeenlamp o.i.d.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...