DMX opgeblazen van 10x Robe Spot250XT (spoed!!)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthijsNL
    • Oct 2008
    • 49

    DMX opgeblazen van 10x Robe Spot250XT (spoed!!)

    Dag Allemaal,

    Ik knipte net per ongeluk een hete 230V kabel door in een truss boven ons podium (middelgrote club).
    Jammer van de kabel, jammer van de tang, maar de echte schok kwam 1 minuut later:

    Ik gebruik een 4-voudige DMX-multiplyer, met op 1 tak onder andere 10 Robe Spot250XT moving-heads.
    Geen van die 10 koppen ontvangt nu nog DMX!!

    Morgenavond zijn we die spullen nodig daarom stel ik deze keer eerst mijn vragen voor ik research heb gedaan:

    -Hoe krijg ik ze voor zo min mogelijk tijd binnen 24 uur weer aan de praat?
    -Zitten er opto-couplers achter de dmx-aansluitingen van de Spot250xt? (zo ja waar haal ik ze zo snel vandaan?)

    Solderen ed. geen probleem.

    Ik ga er nu een open maken, ik hoop dat ik opto-couplers tegen kom, of een andere vorm van beveiliging tegen overspanning.

    Wie weet er meer???
  • MatthijsNL
    • Oct 2008
    • 49

    #2
    Toch opto-couplers of iets dergelijks. (differential bus tranciever staat op de datasheet van het ic)
    Maar waarmee vervang ik ze...

    Comment

    • pieturp
      • Jul 2010
      • 70

      #3
      Een differential bus tranceiver is géén optocoupler. Het is een driver. Een 75176 of iets dergelijks (een RS-485 level naar 5V converter – simpel gezegd). Ik weet niet of er daarnaast óók nog optocouplers in zitten, want anders heb je inderdaad wel kans dat met de driver ook de achterliggende elektronica kaduuk is geraakt...
      Ik hoop eigenlijk wel dat er één in zit; wij hebben de AT's :S
      ... en etcetera en zo

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by MatthijsNL
        Ik gebruik een 4-voudige DMX-multiplyer, met op 1 tak onder andere 10 Robe Spot250XT moving-heads.
        Geen van die 10 koppen ontvangt nu nog DMX!!
        Ik neem dat je alle koppen getest hebt met een directe dmx lijn naar de tafel?
        Ik vind het wel typisch dat ze allemaal defect zijn, kan dat voor mezelf niet goed verklaren uit technische overweging.

        Je hebt toch enkel de netvoeding door geknipt, of was het een combikabel met DMX en 230V ineen?

        Het kan niet aan de splitter liggen?

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          De enige manier die ik zou kunnen bedenken dat electronica stuk gaat bij het doorknippen van de voedingskabel is wanneer de aard draad van de voeding niet aan de aarde van het net zit maar dan nog lijkt het me stug.
          Het enige dat er gebeurd bij doorknippen van de voeding is dat er geen voeding meer is.....
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • MatthijsNL
            • Oct 2008
            • 49

            #6
            @Pieturp: Bedankt voor de informatie, idd 75176.
            Heb jij wel eens een paar van die dingen besteld?

            @Antoon: Zeker, alle fixtures 1 voor 1 rechtstreeks getest, met verschillende kabels ook.
            Er is gewoon geen andere conclusie te trekken dat van alle fixture's op die lijn de DMX-ingang stuk is.
            Niet alleen de 250XT's, maar ook 2 clubspots en wat led-gein.

            De kabel die ik doorknipte voedde niets, hij stond alleen onder spanning.
            Er was niets op aangesloten.
            Wel kan het zijn dat ik met die schaar de truss aanraakte op het moment van het veroorzaken van de sluiting.
            Fixtures zijn allemaal rechtstreeks getest, aan die multiplexer ligt het niet (die is trouwens gek genoeg ook nog helemaal ok).

            @MusicXra: Tijd niet meer gesproken! Inderdaad, ik zoek de oorzaak ook in de aarde, ik zal hem eens meten.
            Zoiets kan en mag gewoon nooit gebeuren, maar het gebeurde toch.

            Voor vanavond zijn nieuwe koppen gekocht, helaas geen Robe's, maar goed...
            Last edited by MatthijsNL; 23-03-13, 18:47.

            Comment

            • MatthijsNL
              • Oct 2008
              • 49

              #7
              De Robe's gaan volgende week naar een TV-reparateur, die gaat even met de scoop kijken wat er intern allemaal gesneuveld is.
              Ze doen het nog wel, ze zien alleen geen DMX meer.
              Voor de Clubspots heb ik weinig hoop, die hebben accuut Parkinson gekregen, en de displays geven ook geen interpreteerbare informatie meer...

              Comment

              • Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

                #8
                Waarom niet iemand die echt wat van de koppen weet? Voordat je het weet wordt er meer gesloopt dan te repareren is? Vaak zijn de erkende reparateurs misschien wel duurder, maar wel veel sneller klaar dan een tv reparateur op de hoek van de straat.

                Comment

                • MatthijsNL
                  • Oct 2008
                  • 49

                  #9
                  Omdat dat iemand is die op componentniveau met electronica bezig is, uit zijn hoofd weet welke componenten hij kan vervangen door welke componenten, veel componenten opvoorraad heeft, en over de juiste faciliteiten beschikt.
                  Dat is niet iemand die je vind op de hoek van de straat, eerder een uitstervende discipline.

                  Maar kan je me een adresje geven van iemand die koppen repareerd en niet meteen begint over het vervangen van de moederborden?

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by MatthijsNL
                    Dat is niet iemand die je vind op de hoek van de straat, eerder een uitstervende discipline.
                    Inderdaad, het zou mij niet verbazen als veel reparateurs niet eens meer een soldeerstation hebben.
                    Ook wel logisch, moderne televisies zijn inmiddels zo goedkoop geworden dat repareren meestal niet lonend is. En repareren van PCB's die bomvol SMD's zitten is technisch vaak niet eens meer mogelijk.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Podium Verhuur
                      • Mar 2012
                      • 480

                      #11
                      Originally posted by MatthijsNL
                      Omdat dat iemand is die op componentniveau met electronica bezig is, uit zijn hoofd weet welke componenten hij kan vervangen door welke componenten, veel componenten opvoorraad heeft, en over de juiste faciliteiten beschikt.
                      Dat is niet iemand die je vind op de hoek van de straat, eerder een uitstervende discipline.

                      Maar kan je me een adresje geven van iemand die koppen repareerd en niet meteen begint over het vervangen van de moederborden?
                      Controllux?

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by MatthijsNL
                        De kabel die ik doorknipte voedde niets, hij stond alleen onder spanning.
                        Er was niets op aangesloten.
                        Wel kan het zijn dat ik met die schaar de truss aanraakte op het moment van het veroorzaken van de sluiting.
                        Fixtures zijn allemaal rechtstreeks getest, aan die multiplexer ligt het niet (die is trouwens gek genoeg ook nog helemaal ok).
                        Dat de splitter helemaal ok is, komt waarschijnlijk omdat zijn uitgangen optisch gescheiden en aardvrij gevoed zijn. Bij de koppen zal dit wel niet het geval zijn.
                        Normaal gesproken, moet je truss constructie op zijn minst geaard zijn doordat er apparaten aan zitten die met de netaarde verbonden zijn. Ik krijg sterk het idee dat er ook ergens iets niet goed zit met de aarding...

                        De kans is dus groot dat de RS485 receivers van alle koppen kapot zijn. Dit is voor elke monteur een eitje. Je volgt de draden vanaf de XLR en komt daar hoogst waarschijnlijk een 8 polig ic tegen, kan dus een 75176 zijn, maar ook een max485 etc.
                        Meten is vervolgens weten, maar ik zou ze zo wie zo vervangen. Dan is het te hopen dat er verder niet veel meer kapot is. Maar als de kop het wel in standalone / test stand doet dan zal dat wel meevallen.

                        Comment

                        • MatthijsNL
                          • Oct 2008
                          • 49

                          #13
                          Originally posted by Podium Verhuur
                          Controllux?
                          Ken ik niet, ik heb de hun contactgegevens opgeslagen, dat adresje zal zeker nog eens van pas komen in de toekomst.
                          Bedankt voor de tip!

                          Comment

                          • MatthijsNL
                            • Oct 2008
                            • 49

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Dat de splitter helemaal ok is, komt waarschijnlijk omdat zijn uitgangen optisch gescheiden en aardvrij gevoed zijn. Bij de koppen zal dit wel niet het geval zijn.
                            Normaal gesproken, moet je truss constructie op zijn minst geaard zijn doordat er apparaten aan zitten die met de netaarde verbonden zijn. Ik krijg sterk het idee dat er ook ergens iets niet goed zit met de aarding...

                            De kans is dus groot dat de RS485 receivers van alle koppen kapot zijn. Dit is voor elke monteur een eitje. Je volgt de draden vanaf de XLR en komt daar hoogst waarschijnlijk een 8 polig ic tegen, kan dus een 75176 zijn, maar ook een max485 etc.
                            Meten is vervolgens weten, maar ik zou ze zo wie zo vervangen. Dan is het te hopen dat er verder niet veel meer kapot is. Maar als de kop het wel in standalone / test stand doet dan zal dat wel meevallen.
                            Lang leve de opto-coupler, 't valt me eigenlijk wel tegen dat ze niet in die robe-koppen zijn toegepast.
                            Ik was trouwens nog nooit zo blij met een DMX-multiplexer, voor het zelfde geld (nee, voor 150 euro minder ) lag nu de hele zaak in puin.

                            Deze truss hangt in tegenstelling tot de andere trussen voledig geisoleerd van aarde, kwamen we achter.
                            Daar gaan we dus even een draadje op schroeven naar de spant.
                            Mee eens, de truss had geaard moeten zijn via de G-haken, behuizing, en dan via de euro-stekker naar aarde.
                            't Is me vaker opgevallen dat de mantels van DMX-kabels onder spanning staan.
                            Ik zal de weerstand van de aarde eens meten, ik verwacht ook dat ie oneindig is.
                            Helaas krijgen dat soort belangrijke dingen nooit prioriteit bij ons.
                            Net als het fatsoeneren van bekabeling, er wordt veel met spullen geschoven op het podium, en als ik dan kom om de boel weer aan te sluiten is het zo'n kabelprut dat ik er zelf niet meer uit kom.
                            Tijd om de troep op te ruimen en overnieuw te beginnen is er nooit, als het niet werkt gooien we er gewoon nog meer kabels tegenaan.

                            Die 75176 heb ik gevonden, idd door de printbanen te volgen vanaf de XLR-ingang.
                            Ik zag dat b.v. Conrad ze levert voor €0,78.

                            Die kan ik er zelf ook in solderen.
                            Wat ik niet kan is controleren of het component ok is, ik heb niet de beschikking over een scoop.
                            Denk jij dat ik door de spanningen te meten meer te weten kan komen?

                            Ik ga er sowieso even een stel bestellen!

                            Hartelijk dank voor de info!!

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Scoopje op MP kost de hele wereld niet, denk ik...

                              Comment

                              Working...