Dmx Joystick interface

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorim
    • Mar 2012
    • 6

    Dmx Joystick interface

    Beste forumers,

    Ik ben naar iets op zoek wat er misschien nog niet is.
    Bij de stichting hebben wij 2 DMX scanners die aangestuurd worden door een lichttafel.
    Omdat wij dat toch iets anders willen, ben ik zoek gegaan naar 2 joysticks en een interface voor de aansturing.
    Er zijn heel veel projecten te vinden die een uitleg geven, maar omdat ik alleen (nog) in PicBasic kan programmeren en niet veel van .ASM snap wordt dit al snel moeilijk.

    Weten jullie toevallig een interface die je tussen de DMX lijn van de tafel kan zetten, waarmee je de scanners met 2 joysticks kunt aansturen?
    Dit mag een bouwkit zijn die je nog zelf in elkaar moet solderen. Ook zou het dan leuk zijn als je er je eigen uitbreiding op zou kunnen maken.

    Een ieder alvast heel erg bedankt voor de moeite.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Als je martin lightjockey gebruikt dan is er een add on programma (Niet gratis) en kun je bijna elke joystick daarvoor gebruiken.
    Zie eventueel het martin lightjockey forum.

    Ik heb het zelf gebruikt en het werkt prima.
    Mocht je geen lightjockey hebben, momenteel zie ik steeds meer 2e hands interfaces voorbij komen voor erg weinig geld. (In verhouding tot)

    Je hebt dan snel een oplossing...

    Comment

    • R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

      #3
      de joystick in de dmx-keten zetten gaat niet, wel kun je twee lichttafels mergen met een merger. een van die twee kan dan een tafel met joystick zijn. zelf bouwen lijkt me lastig aangezien je altijd 512 kanalen moet uitspugen maar je wel je dedicated xy-kanalen moet kunnen kiezen.
      pulsar masterpiece is bijv. een optie.

      lastig bij mergen is dat het merge of htp is, maar je kunt niet of/of kiezen. stel je kiest htp dan dien je een lege movecue te hebben op je hoofdtafel wil je de joysticktafel te gebruiken.

      Overigens, doe het niet. joystick op x/y as is echt totaal onbruikbaar voor meer dan een keer sporadisch gebruik. kun je nog beter twee faders toewijzen op je tafel. dat lightjockeyprogramma is overigens hier slim mee omgegaan door er een soort "lag" op te maken zodat je niet al te wiebelig hoeft te werken.
      Last edited by R. den Ridder; 07-03-13, 22:55.

      Comment

      • Jorim
        • Mar 2012
        • 6

        #4
        Dank jullie voor de reacties.
        Ik heb naar de martin lichtjockey gekeken, maar ik vind bijna €1000,-- geen optie voor de stichting.
        Dat je een joystick niet zomaar in een keten kan zetten snap ik Daar moet natuurlijk een schakeling omheen.
        Om 2 tafels te gebruiken lijkt mij een beetje overdone aangezien we niet zo veel licht hebben hangen.
        Theoretisch zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om een schakeling ervoor te maken. Mijn probleem is echter dat ik niet weet hoe je dit moet programmeren. Het ontwerp van de print heb ik al redelijk in mijn hoofd zitten.
        Is hier toevallig iemand aanwezig die me hier verder mee kan helpen?

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          De reden dat dmx tafeltjes niet zijn uitgerust met een genotsknots is...je hebt er geen kont aan!
          In de praktijk ga je niet de hele feestavond lang met een knuppeltje spelen toch?

          Wat wel handig is e wat je daardoor ook vaker tegenkomt is een tafel/software die shapes af kan spelen, of beter: waarin je shapes kunt maken en afspelen.

          Niet om je idee af te zeiken, dat zeker niet, maar denk dat je die joystick snel zat bent!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • jakobjan
            • Jul 2002
            • 599

            #6
            Misschien is de Martin Freekie een idee, deze heeft al een mini knotsje ingebouwd
            Wordt 2e hands nog wel eens aangeboden, Een joystick is idd snel heel vervelend..
            Jakob-Jan
            Lightjockey Beta tester
            Freelance Licht tekkie

            Comment

            • pieturp
              • Jul 2010
              • 70

              #7
              De Martin Xciter heeft er ook één. Werkt best aardig, maar ik gebruikte hem eigenlijk nooit. Reden: met exacte waardes een positie instellen werkt echt vele malen fijner. Nu een Hog en ik mis die joystick dus nooit
              ... en etcetera en zo

              Comment

              • R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

                #8
                Kun je wat meer achtergrondinformatie geven? je geeft aan de print al bedacht te hebben, maar niet de programmering. de programmering waarvan dan?
                DMX accepteert geen twee kapiteins op een schip, dus je zal altijd moeten mergen.

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by Jorim
                  Dank jullie voor de reacties.
                  Ik heb naar de martin lichtjockey gekeken, maar ik vind bijna €1000,-- geen optie voor de stichting.
                  Ik ging ook uit van 2e hands.

                  Originally posted by Jorim
                  Het ontwerp van de print heb ik al redelijk in mijn hoofd zitten.
                  Is hier toevallig iemand aanwezig die me hier verder mee kan helpen?
                  Ja dat is ook niet moeilijk 3x een 485 converters aan een pic of gelijkwaardige processor en je bent al bijna klaar. Software is een vele grotere kluif.

                  Als je de joystick voor programmeren wilt gebruiken dan zou ik het gehele idee meteen laten varen.
                  Maar voor een soort volgspot achtig iets kan het misschien een voordeel zijn...
                  De lightjockey add-on heeft een continu controleerbare gevoeligheid van de joystick, (met 2 schakelaars, up down) dus met wat oefening kun je of heel snel of heel precies werken. Loslaten van de joystick laat de movinghead op die positie staan. Ik gebruikte een draadloze logitech rumblepad, voordeel was dat ik op een betere plek kon staan, als achter de tafel. Dit was een groter voordeel dan de pure joystick...
                  Last edited by DJ Antoon; 11-03-13, 16:57. Reason: Spelling

                  Comment

                  Working...