Lasers in oog

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompinne
    • Apr 2005
    • 91

    Lasers in oog

    Lasers, kosten geen geld meer de dag van vandaag.
    Toch stel ik mij vragen over het gebruik er van.
    Zelfs al hangen ze in truss of op statief, of je wilt of niet, wijde of cirkelpatronen schijnen altijd in de ogen van het publiek.
    Dus lopen ze oogbeschadigingen op, alleen...het publiek voelt er niets van.
    Zelf wil ik ook een laser gebruiken, maar ik voel me er niet lekker bij.
    Wat moet ik doen, gebruiken of niet?
    Hier zie je wat ik bedoel, een kleine laser op statief, maar flikkert wel je ogen in.
    start op 3:50
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    dit soort cheap ass laser hebben een 3b diode:

    Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

    edit: deze link gaat over arbo regels:
    Last edited by Podium Verhuur; 04-02-13, 00:26. Reason: wiki onzin link verwijderd

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Maar de meeste dinkytoy lasertjes zijn gepulst toch?
      Anders zouden ze onder class 3B vallen en niet eens verhandeld mogen worden...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

        #4
        Originally posted by renevanh
        Maar de meeste dinkytoy lasertjes zijn gepulst toch?
        Anders zouden ze onder class 3B vallen en niet eens verhandeld mogen worden...
        Ik was de wet aan het zoeken, maar winkels verkopen gewoon 3b lasers. Ik kan de wet alleen niet vinden. Heb je hier een linkje van? Het zou moeten vallen onder de voedsel en warenwet

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Dat staat beschreven op het Wiki linkje wat je zelf gaf
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

            #6
            Ja maar die informatie blijkt niet te kloppen, stond ook ook in dat je geen lasers mag kopen als je nog een 18 jaar bent.

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Inderdaad: de situatie op het filmpje valt al zeker onder niet veilig. Om veilig te zijn, zouden enkel de bewegende (gescande) figuren gebruikt mogen worden en dus niet de fixed beams die ook in het filmpje voorkomen en zou er een minimale afstand moeten zijn van 8 meter tussen de laser en het dichtstbijzijnde oog. Hier is dus niet aan voldaan (geschat).
              Schatting uitgegaan van 30 mW groen, 500 Hz scansnelheid (snelle stappenmotor, geen galvo), openingshoek van 50 graden, 2mm-straal met 1.2 mr divergentie.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • Lj_Mouzer
                • Jan 2005
                • 125

                #8
                Dit wordt ook wel "crowd scannen" of "audience scannen" genoemd.
                Onder bepaalde omstandigheden kan dit veilig gebeuren, ik weet echter zeker dat op bovenstaand filmpje niet de juiste maatregelen zijn genomen.

                Lees om te beginnen dit eens door: http://www.laserist.org/files/audien...iew_latest.pdf

                Vervolgens ga je uitzoeken hoe je de MPE kan berekenen, ik gebruik zelf de app "laser show safety" van LVR Limited.
                De MPE hangt af van:
                - vermogen
                - afstand tot publiek
                - golflengte
                - divergentie
                - beam diameter
                - duur blootstelling (afhankelijk van soort effect en scansnelheid)

                Een MPE van 10x valt volgens de ILDA normen in een classe 2 show (zie eerder genoemde PDF), een classe 2 show kan alleen door ervaren operators worden uitgevoerd en er dienen diverse voorzorgsmaatregelen getroffen te worden.

                Dit soort el cheapo lasertjes zijn vaak nog gevaarlijker dan een professionele goed afgestelde show laser, het is dan ook een kwestie van tijd voordat er een ongeluk gebeurd. Zoals het ongeluk op tomorrowland 2009 wat achteraf te wijten was aan "onschuldige" laserpointers.
                Last edited by Lj_Mouzer; 05-02-13, 20:21.
                Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                Comment

                • Lj_Mouzer
                  • Jan 2005
                  • 125

                  #9
                  Originally posted by renevanh
                  Maar de meeste dinkytoy lasertjes zijn gepulst toch?
                  Anders zouden ze onder class 3B vallen en niet eens verhandeld mogen worden...

                  Incorrect, diode lasers zijn geen pulse lasers maar continu lasers.
                  Een gepulseerde laser zoals een YAG of Copper Vapor zijn wat zwaardere modelletjes ;-) waarmee ZEKER NIET gecrowdscanned mag worden.
                  ik mag niet hopen dat je die als dinkytoy's beschouwd
                  Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    De sensor van een foto of videocamera is over het algemeen ook niet zo blij met laserlicht.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Originally posted by Lj_Mouzer
                      Een gepulseerde laser zoals een YAG of Copper Vapor zijn wat zwaardere modelletjes ;-) waarmee ZEKER NIET gecrowdscanned mag worden.
                      ik mag niet hopen dat je die als dinkytoy's beschouwd
                      Neuh... dat is echt spul :P

                      Blijft wel de vraag hoe het dan zit. De meeste consumenten/semi-pro lasertjes die je overal kan kopen hebben een groter vermogen dan 5mW, dus klasse 3B. Toch kan je ze overal en nergens krijgen. Hoe zit dat dan? En hoe veilig/onveilig zijn die dingen?
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • Lj_Mouzer
                        • Jan 2005
                        • 125

                        #12
                        Originally posted by renevanh
                        Neuh... dat is echt spul :P

                        Blijft wel de vraag hoe het dan zit. De meeste consumenten/semi-pro lasertjes die je overal kan kopen hebben een groter vermogen dan 5mW, dus klasse 3B. Toch kan je ze overal en nergens krijgen. Hoe zit dat dan? En hoe veilig/onveilig zijn die dingen?

                        kleine toevoeging, die gepulseerde lasers zijn sowieso niet geschikt voor lasershows omdat het vermogen van een puls vele malen hoger is dan het vermogen van een continu bron zoals DPSS. (staat ook in die pfd) , zijn ook een aantal ongevallen van bekend waarbij gepulseerde lasers gebruikt werden ipv continu.

                        De meeste lasers die in de handel zijn varieren van 5mw tot 400mw afhankelijk van je budget misschien nog wel meer :P , voor zover ik weet is er geen overduidelijke regelgeving voor het bezit van dit soort lasers in Nederland...enkel de toepassing. als jij bijv een 30mw groene laserpointer gebruikt voor astronomie is daar in principe niks mis mee.....gebruik je hem om vliegtuigen mee te irriteren (en let op de doorsnede van een laser stip op die afstand is zeker aanzienlijk groot 1,5 tot 2M...je verblind dus de complete cockpit.... jah dat is echt vragen om problemen)

                        Wat betreft het gebruik van consumenten/semi pro lasers in shows.... dan gaat het echt om die MPE waarde en gezond verstand.
                        Zoals in dat filmpje zie je dat er in de "music mode" van dat lasertje ook single beams zitten.... als dat apparaatje een vermogen heeft van 30mw en je krijgt een single beam precies onder de juiste hoek op je iris.. dan heb je grote kans op letsel.
                        Tuurlijk is de kans dat er echt een ongeluk gebeurd met een consu / semi pro vrij klein, en zijn er dusdanig weinig meldingen van ongevallen gemaakt dat het als "veilig" beschouwd wordt. Toch ben je als operator van een laser verantwoordelijk voor de veiligheid van het "onwetende" publiek. (dit geldt ook voor een kroegbaas die z'n lasertje de hele avond stand alone laat staan !!!) Wettelijk gezien ben je ook aansprakelijk als het fout gaat... helaas zal de dan gedane schade aan het oog van de bezoeker permanent zijn en is het al te laat.

                        Dus mijn advies. Ook al is het een pointer of een consu / semi pro lasertje, wees verzichtig en probeer zoveel mogelijk laser stralen boven het publiek te richten ipv in het publiek.

                        Have รก nice ray.

                        Marius Dik
                        Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                        Comment

                        • Lj_Mouzer
                          • Jan 2005
                          • 125

                          #13
                          Originally posted by Podium Verhuur
                          dit soort cheap ass laser hebben een 3b diode:

                          Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

                          edit: deze link gaat over arbo regels:
                          http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2zj7boj

                          De link lijkt me een beetje verouderd.... er wordt nog gesproken over de breuk van een laserbuis..... way oldschool ;-)
                          Voor zover ik weet is de regelgeving van ILDA de enige goed doorontwikkelde en vakgerichte regelgeving die er momenteel is.
                          Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            Tuurlijk is de kans dat er echt een ongeluk gebeurd met een consu / semi pro vrij klein, en zijn er dusdanig weinig meldingen van ongevallen gemaakt dat het als "veilig" beschouwd wordt.
                            Ja, omdat de meeste mensen niet beseffen dat hun zichtkwaliteit een stukje verminderd is. Bij een serieus ongeval heb je echt een zwart puntje in je gezichtsveld (en heb je trouwens ook een knalletje in je oor gehoord) maar bij "kleinere" ongevalletjes heb je dat niet. Het is zoals met de hoofdtelefoons en de MP3's: pas na heel wat kleine ongelukjes, merk je dat je gehoor erop achteruit is.
                            Toch ben je als operator van een laser verantwoordelijk voor de veiligheid van het "onwetende" publiek.
                            En dat beseffen die kopers van die el cheapo dingen niet!!
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • Lj_Mouzer
                              • Jan 2005
                              • 125

                              #15
                              [QUOTE=laserguy;592273]Ja, omdat de meeste mensen niet beseffen dat hun zichtkwaliteit een stukje verminderd is. Bij een serieus ongeval heb je echt een zwart puntje in je gezichtsveld (en heb je trouwens ook een knalletje in je oor gehoord) maar bij "kleinere" ongevalletjes heb je dat niet. Het is zoals met de hoofdtelefoons en de MP3's: pas na heel wat kleine ongelukjes, merk je dat je gehoor erop achteruit

                              Correct, de kleinere beschadigingen zijn haast niet merkbaar en alleen aantoonbaar bij een uitgebreid oogonderzoek. Net als gehoorschade idd.
                              Heb naast oordoppen ook een laserbrilletje in me toolcase zitten, just in case
                              Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                              Comment

                              Working...