LED, wit en dimbaar via conventionele dimmer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1dagsvlieg
    • Dec 2012
    • 2

    LED, wit en dimbaar via conventionele dimmer

    Goedendag,

    Op school hangen in een klein zaaltje nu 8 bouwlampen a 300w die zorgen voor indirect licht door naar boven te stralen.

    Deze willen ze vervangen hebben door energiezuinig LED.
    Mijn idee was om dit met PAR te doen, maar bij zowel de 56 als 64 zie ik in de goedkopere range alleen RGB parren.

    Overigens hebben deze allemaal een DMX aansluiting, maar zouden ze ook stand alone kunnen werken.

    De stroom die er ligt bestaat uit een netjes in de wand gebouwd trouwe dimmer. Deze zal uiteraard vervangen moeten worden door een exemplaar die LED kan dimmen, maar dat is ook alles wat we van plan waren.

    Het trekken van nieuwe draden naar de lampen of aansturen via een licht controller is geen optie en ook geen noodzaak.

    Bestaat er iets op dit gebied wat ook nog betaal genoemd kan worden?
    En als het om de RGB parren gaat, geeft dat nog knap wit licht of is het regenboog licht? Want daar ben ik bang voor.
    En kan het inderdaad gedimd worden via de voeding?

    Gr

    Kees
  • lightjockey ty
    • Jan 2010
    • 36

    #2
    wat dacht je hier van: http://www.groenestroomshop.nl/led-v...ral-white.html goedkoop,energie besparend,spierwit en omgerekend 50W feller terwijl het dus minder verbruikt. zijn als het goed is ook dimbaar en bij afname van 5 stuks of meer heb je nog korting ook. ik zeg doen!

    Comment

    • Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

      #3
      Even de specificaties bekijken geeft aan niet dimbaar! ik zeg, niet doen.

      Technische specificaties

      Vermogen: 30 Watt
      Afmeting.: (b x h x d) 225 x 185 x 126 mm
      Kleur: Natural White 4000 - 5500 K
      Dimbaar: Nee
      Omkasting: Zwart metaal
      Lichtstroom: 2400 lumen
      Klasse: IP65 (stofvrij, waterbestendig)
      Indicatie levensduur minimaal 30.000 H
      Stralingshoek lichtbundel: 100° (breed)
      Aansluiting: voorzien van 1 m buitensnoer
      Voedingsspanning: 230 V

      Comment

      • lightjockey ty
        • Jan 2010
        • 36

        #4
        dat had ik zo snel niet gezien. maar dit soort lampjes zijn er wel degelijk in dimbare varianten. die led parren zou ik dus lekker laten varen want die hebben sowiesow al een kleinere spreidingshoek dan een bouwlamp dus zul je voor je gevoel minder licht hebben. daarom raad ik gewoon witte led bouwlampen aan die dan wel dimbaar zijn want die moeten er wel zijn. dat is gewoon de simpelste en goedkoopste oplossing. niet te moeilijk denken dus. waar je precies dimbare led bouwlampen kan krijgen is met wat google werk wel te achter halen. ik vraag me wel af waarom ze dimbaar moeten zijn?

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          Een 30 Watt LED-bouwlamp, geeft bijlange na niet de hoeveelheid licht van een 300 Watt halogeen! Kun je dus niet zomaar gaan vervangen. Absoluut niet doen dus en ze zijn idd bijna nooit dimbaar.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • amigo
            • May 2004
            • 64

            #6
            Ik heb in mijn halogeen spots onderstaande lampen gestoken, Spaarlampen met een R7 Socket.
            het is heel ander licht dan de 300 watt halogeen lampen, maar zeker voldoende.

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Maar het komt zeker niet overeen met 300 Watt halogeen. Conrad is daar ook heel eerlijk in: 130 Watt zeggen zij en dat kan idd kloppen.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • lightjockey ty
                • Jan 2010
                • 36

                #8
                Originally posted by laserguy
                Maar het komt zeker niet overeen met 300 Watt halogeen. Conrad is daar ook heel eerlijk in: 130 Watt zeggen zij en dat kan idd kloppen.
                er staat bij dat hij een 300w kan vervangen. het zal niet precies kloppen maar witte led zal al snel feller lijken dan dat het is dus een hele felle variant is ook niet prettig.

                Comment

                • 1dagsvlieg
                  • Dec 2012
                  • 2

                  #9
                  Die spaarlamp in bouwlamp staat op uitverkocht. Is wel een goede optie trouwens.
                  Het lijkt erop dat ik toch een PAR LED ga proberen. Laat nu het wiel opnieuw aan het uitvinden zodat ik hem wel kan dimmen.

                  Maar hoe is het witte licht van de RGB PAR? Want een witte LED PAR heb ik zo 123 nog niet kunnen vinden, althans ik zoek niet verder dan een euro of 40 - 50 per lamp.

                  De bouwlampen zitten met een afstand van circa 3 meter onderling, 4 op een rij. links en rechts. Indirect licht geven via het plafond. Dus dat een PAR kleinere spreidingshoek heeft is geen ramp.

                  Gr

                  Kees

                  Comment

                  • RenéE
                    • Oct 2006
                    • 291

                    #10
                    RGB parren (vooral in de betaalbare variant) gewoon niet doen als je geen RGB licht wilt hebben. Het 'wit' wat er uit komt is in de meeste gevallen echt niet mooi.

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by 1dagsvlieg
                      Die spaarlamp in bouwlamp staat op uitverkocht. Is wel een goede optie trouwens.
                      Het lijkt erop dat ik toch een PAR LED ga proberen. Laat nu het wiel opnieuw aan het uitvinden zodat ik hem wel kan dimmen.

                      Maar hoe is het witte licht van de RGB PAR? Want een witte LED PAR heb ik zo 123 nog niet kunnen vinden, althans ik zoek niet verder dan een euro of 40 - 50 per lamp.

                      De bouwlampen zitten met een afstand van circa 3 meter onderling, 4 op een rij. links en rechts. Indirect licht geven via het plafond. Dus dat een PAR kleinere spreidingshoek heeft is geen ramp.

                      Gr

                      Kees
                      Als je gaat LED par kopen met wit, ga je jou beurs mogen bovenhalen.

                      Comment

                      Working...