Harting 10, nog in gebruik?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oldhippyrock
    • Mar 2011
    • 14

    Harting 10, nog in gebruik?

    Howdie.

    Gezocht wordt naar een betrouwbare oplossing om snel een kleine lichtset op te bouwen en af te breken. Denk aan vierkanaals dimmer/switch met acht lampen voor het uitlichten van een vierpersoons band op een klein podium. Geen bezwaar tegen bewezen techniek, ik ben geen features-freak. Ook overweeg ik het gebruik van afgeschreven materiaal van anderen omdat dit klaarblijkelijk tegen afbraakprijzen wordt aangeboden (waarom?).

    Mijn keuze is voor twee multiconnectoren op de dimmer zodat ik twee clusters van vier lampen kan aansturen, bijvoorbeeld eentje links en de ander aan de rechterzijde van de band. Aan het einde van de multicore cable zou ik graag een break out box zien met een extra aan/uit schakelbaar stopcontact. Eventueel zou een voorziening voor een derde cluster van vier lampen handig zijn voor gebruik op een groter podium, in de vorm van een extra multiconnector op de breakoutbox. Deze Showtec lijkt me wel voldoende degelijk voor road use.

    Nu ben ik gecharmeerd van de kwaliteit van de Harting multiconnector. Naast de zes- en zestienpolige voert Harting ook nog de tienpolige connectoren. Deze zie ik echter zelden aangeboden op PAR sets, die veelal zijn voorzien van de zestienpolige (waarom?). Mijn beredenering voor de keuze van de tienpolige connector is dat 4x2=8 draden nodig zijn om vier lampen te laten branden, zodat 10-8=2 draden resteren om iets aan/uit te schakelen. Kan het zijn dat Harting10 meer in vaste installaties wordt toegepast?

    Nu komt de hamvraag: bestaat een standaard in rock-'n-roll verlichting en is het verstandig om die aan te houden?
    Last edited by oldhippyrock; 29-11-12, 12:10.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Als het snel moet, waarom dan niet een Botex T4 (of vergelijkbare dimmerbalk van een ander merk) met 4 parren er aan op een statief? Stroom en DMX er heen, klaar.
    Die balkjes hebben ook nog een uitgang voor vaste spanning waar je eventueel nog een dim/switchpack (Showtec Multidim MKII of iets vergelijkbaars) aan zou kunnen hangen om aan/uit schakelen te kunnen realiseren. Met een eenvoudige lichttafel erbij is het mogelijk nog altijd voordeliger dan een harting oplossing (uitgaande van nieuwprijzen).


    Om op je vraag verder te gaan: er zijn eigenlijk verschillende standaarden (die je vooral niet door elkaar moet gebruiken!).
    Een oplossing is 1 t/m 5 de fase en 6 t/m 10 de nul, een andere oplossing is fase op de oneven aders (1, 3, 5, 7, 9) en nul op de even aders (2, 4, 6, 8, 10).
    Als je van plan bent af en toe materiaal bij te huren, kijk dan wat jouw verhuurder naar keuze gebruikt.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • oldhippyrock
      • Mar 2011
      • 14

      #3
      Dank voor je reactie.
      Het vóórkomen van meerdere standaarden doet vermoeden dat een werkelijke standaard ontbreekt
      Daarmee is eigenlijk mijn bezorgdheid over compatibiliteit uit de wereld: waarmee moet je namelijk compatibel zijn?

      Het bezwaar dat ik tegen DMX heb is dat degene die het licht bedient ook een lichtplan moet kunnen opstellen en eventuele storingen moet kunnen verhelpen. Omdat veelal een partner van een bandlid deze rol krijgt toebedeeld, dient de materie zo eenvoudig mogelijk te worden gehouden. Spanning tijdens het optreden wreekt zich namelijk in de kwaliteit van dit optreden. Twee kleurwisselingen zijn voldoende (waarvoor twee van de vier dimmerkanalen worden gebruikt), een 'solo belichting' van de drums (een derde dimmerkanaal) en een 'back light' dat kan worden bijgezet om een sfeer te creeren (vierde dimmerkanaal). Mochten meer mogelijkheden worden verlangd van het licht, of zou een toegewijd persoon zich hierop storten, dan is DMX waarschijnlijk een optie maar vooralsnog is betrouwbaarheid het belangrijkst.

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        Wij gebruiken op dit moment harting 10, met 4 dimkanalen en 1 kanaal vaste spanning. Op de balkjes zitten naast 5 stopcontacten een doorlus, zodat je meer balkjes aan elkaar kunt zetten.

        Comment

        • Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

          #5
          Zoals jij het wil doe is geen enkel probleem. Rekening houdend met uitwisselbaarheid heb ik altijd al een probleem gevonden en dus nooit rekening mee gehouden. Dat wil zeggen.... Als ik al eens iets van een ander nodig had, dan wist ik dat op tijd, vroeg om hun bedradingsschema en maakt een of meer verloopjes met naam van dat bedrijf. Ik doe bijna niks meer met inhuur en heb zo laatst nog verschillende verlopen aan stukjes geknipt om weer wat connectoren over te houden.

          Bedenk je eigen logica en het gaat goed komen! een 4- bar met 10 polig is oké. (maar kan ook met 6 polig. De door jou gewenste break out, gaat het beste met 16 polig, maar is ook met 10 polig mogelijk.

          Persoonlijk zou ik voor 10 polig gaan: 4 x dimmer +0 en 1 x schakel of constant 220V + 0. Het zelfde op je break out 4 x dimmer en dan 2 wcd's doorlussen naar of schakel of constant. Labeltje er op en klaar en je hebt een setje wat voor jou zonder poespas werkt.

          Joost.

          Comment

          • oldhippyrock
            • Mar 2011
            • 14

            #6
            Dat is inderdaad de manier die mij voor ogen staat, hoewel ik niet vast wil zitten aan een balk vanwege het gebruik van voetlicht.

            Inmiddels ben ik er achter dat er nauwelijks prijsverschil bestaat tussen de 10 en 16-polige Hartings. De kabel is dus de kostenpost. Iemand nog een oude 10 danwel 16p breakoutbox op te ruimen? (.... of dienen dergelijke vragen elders te worden gesteld )

            Hoe gaat vier kanalen over zes draden in zijn werk?
            Twee voor de 'return' en vier maal 'hot'?
            Last edited by oldhippyrock; 29-11-12, 14:24. Reason: 6-pin

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              16 polige Harting heb je nodig als je met sixbarren werkt. Aangezien sixbarren eigenlijk standaard zijn in de pro wereld kom je dus bij de verhuurders in 99% van de gevallen enkel Harting 16 tegen.

              Er is niets op tegen om op je fourbarren ook 16 polige Harting te monteren, dan houd je ruimte voor een paar extra outputs (bijvoorbeeld met vaste spanning) en kun je eigenlijk overal in Nederland kabels bijhuren.
              De norm die we in Nederland hanteren is: fase op pen 1, nul op pen 2 (enzovoorts). De norm die buiten Nederland gehanteerd wordt (voornamelijk België en Duitsland) is fase op pen 1, nul op pen 9 (in geval van een 16 polige harting) enzovoorts.
              Voor jullie gebruik zou ik dus gewoon de Nederlandse norm aanbevelen.

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

                #8
                De normen lopen behoorlijk door elkaar heen, maar bijna elk serieus verhuur bedirjf heeft gewoon verloopjes. Als je alleen hartingkabels hoeft in te huren, maakt het natuurlijk niets uit.
                Hier in de regio (Den Haag etc), werken we met de 1/9 norm.

                De balken die je bij showtech kan kopen zijn trouwens ook 1/9.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  10 min 8 aders = 1 ! ( de PE moet er ook aan...)

                  Comment

                  • Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

                    #10
                    Die is toch apart? Tenminste wel bij de harting 16.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Daar heb je 17 parige kabel, waarvan 16 zwart en èèn geelgroene. Bij 10parig is dat 9+1.

                      Comment

                      • Podium Verhuur
                        • Mar 2012
                        • 480

                        #12
                        Sterker nog meestal heb je een 18+1 kabel, deze zijn namelijk een stuk goedkoper dan de 16+1 kabel. Geen idee waarom, schijnbaar ergens een groter afnemer.

                        Ik had het bericht verkeerd gelezen dacht dat het om de stekker ging, maar we waren inmiddels al over gegaan op de kabels.

                        Comment

                        • oldhippyrock
                          • Mar 2011
                          • 14

                          #13
                          Wat ik hier open heb liggen is 12-draads: 11 maal zwart en de aarddraad.
                          Anderhalve milimeter van tientallen adertjes.
                          Wat is de limiet daarvoor, 1KW?

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            dan worden ze wel lekker warm, ja..

                            Comment

                            • Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

                              #15
                              2KW. Uit mijn hoofd mag je een enkele kabel van 1,5mm2 tot 3 KW belasten, maar in een multi maar tot 2KW. Kan effe mijn NEN1010 niet vinden helaas, daar staat het precies in.

                              Comment

                              Working...