Lichttafel voor schouwburg.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijn1978
    • Mar 2008
    • 4

    Lichttafel voor schouwburg.

    Op zoek naar een degelijke lichttafel voor in de grote zaal van een schouwburg hebben we al serieus gekeken naar een ETC Gio.

    Maar dit is natuurlijk niet de enigste optie. Aan welke tafels denken jullie en waarom.

    Voor mij is het belangrijk dat de tafel gemakkelijk te gebruiken is met conventioneel licht maar ook voorbereid is op het werken met bewegend licht/ledlicht.

    Ben erg benieuwd met jullie ervaringen en ideeen.

    Grt Martijn.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    GMA, Waarom? standaard goed!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Lala
      • Sep 2008
      • 370

      #3
      Precies. GrandMA2 Light, of zelfs evt Full Size. Andere optie: Hog 4 Full Boar of Full Size.

      Comment

      • Altec
        • Apr 2012
        • 51

        #4
        De zero 88 solution reeks is ook makkelijk, werkt super met memories.
        Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
        Op de AHK

        Comment

        • Lala
          • Sep 2008
          • 370

          #5
          Persoonlijk zou ik de topicstarter aanraden daar niet voor te gaan. Zero88 is allemaal een beetje te omslachtig. Plus je hebt maar 296 lampen welke je kunt aansturen. Aangezien in een schouwburg al ongeveer 130 lampen standaard hangen, zonder een volle kap gerekend, is dat een beetje weinig. Daarbij zou ik voor een iets intelligentere tafel gaan, zoals een GrandMA. Veel meer opties om cuelijsten te maken e.d..

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            Paar jaar geleden veel theaters langs gereisd, daardoor in Nederland leren werken op Compulites ( heulveul sparks), en bij de Zuiderburen op ADB gewerkt.
            ETC was er toen wel, in de Utrechtse Shouwburg lag toen een expression, goed op te werken, meeste lol heb ik gehad in de Theaters waar een MA beschikbaar was, ik ben niet van de hele snelle met programmeren, maar snap de denkwijze en mogelijkheden die het MA platform biedt.
            Iets wat me ( ik geef onmiddellijk toe, ook door gebrek aan belangstelling om me er in vast te bijten mijnerzijds) met HOG's nooit lekker gelukt is.

            De openingspost van dit onderwerp terug lezend staat er eigenlijk helemaal niets, schouwburg, grote zaal. In NL varieert dat tussen 350-1300 stoeltjes en dito podium afmetingen.
            Beschikt de schouwburg naast dimmerkringen ( aantallen?) ook over intelligent licht?

            Veel bespelingen die eigen tafel meenemen? Geen complexe lichontwerpen weg te proggen voor de eigen producties?
            ....koop een goedkopere tafel en huur voor die spaarzame bespelingen waar een kudde wappers de kap in gaan en/of een berg LED wordt gebruikt een console met die wappers mee.

            Vond dat ik met mijn eerdere reactie ( tijdens het eten, een mens verveelt zich wel eens) eigenlijk aan namedropping deed en dat doet een onderwerp doorgaans geen goed.
            Vandaar deze aanvulling.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

              #7
              Vraag 1 is natuurlijk, afmeting van de zaal en daarop vraag 2 je budget.

              Een lokale schouwburg met 350 stoelen en een handjevol trekken in een kap van nog geen 10 meter hoog heeft natuurlijk andere eisen dan een groot theater met 60 trekken en een flinke toneeltoren. Uiteraard vind je dat ook weer terug in evenveel (of weinig) geld wat de gemeente er tegenover gaat zetten.
              First make it work, then make it look pretty!

              Comment

              • lightjockey ty
                • Jan 2010
                • 36

                #8
                ik kan je echt een etc ion aanraden. waarom? gebruikersvriendelijk, genoeg universes voor een schouwburg,eindeloze mogelijkheden. en het belangrijkste: een goede prijs kwaliteit verhouding. ik zou er echt eens naar kijken wat ze werken echt heel overzichtelijk en snel.

                Comment

                • chippie
                  • Jul 2006
                  • 528

                  #9
                  Hier in het zuiden is de naam Chamsys een hit, zaal Roma, het TAS...etc etc goede service en ook theatervriendelijk.
                  Neen ik heb geen aandelen bij Chamsys.
                  IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                  Comment

                  • lightjockey ty
                    • Jan 2010
                    • 36

                    #10
                    chamsys staat er toch voornamelijk om bekend dat ze vooral voor intelligent licht bedoeld is. op etc tafels,strand tafels compulite etc. is dat toch allemaal net wat vriendelijker naar het conventionele licht toe naar mijn mening. daarnaast wordt chamsys in nederland niet veel gebruikt en zal niet iedere technicus er goed mee overweg kunnen. althans niet met de tafel. de software kunnen velen wel handelen maar een tafel is toch weer anders.

                    Comment

                    • lucken
                      • Sep 2002
                      • 342

                      #11
                      Het conventionele is bij ChamSys juist wel makkelijk toegankelijk. Het is niet voor niets dat in Belgiƫ vele culturele centra, schouwburgen en theaters voor ChamSys kiezen.

                      Comment

                      • Paul10
                        • May 2012
                        • 122

                        #12
                        Originally posted by lucken
                        Het is niet voor niets dat in Belgiƫ vele culturele centra, schouwburgen en theaters voor ChamSys kiezen.
                        Volgens mij is er veel chamSys in belgie omdat een bepaald groot verhuurbedrijf in belgie er veel mee werkt, soort digico/ampco verhaal, maar buiten dat.

                        GMA, HOG, ETC, Champsys, zijn allemaal prima tafels om mee te werken, als je het budged hebt zou ik dat zeker doen, als je weinig/niets gaat doen met bewegend licht, zijn deze tafels wel overkill ten top!
                        Je zou net zo goed uit de voeten kunnen met een bijv, zero of RVE, of natuurlijk een Compu.

                        Wat ik belangrijk zou vinden is de support bij deze tafels, krijg je een vervangend exemplaar als je hem weer eens 3 maanden kwijt bent voor een reparatie ;-) nodig de verkopende partijen gewoon even uit voor een demo, kan je ze meteen aan de tand voelen betreffende de service en ondersteuning.

                        Comment

                        • lightjockey ty
                          • Jan 2010
                          • 36

                          #13
                          Een Hog in het theater? Dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt. Grand MA UL ben ik al wel tegen gekomen. Ik heb wel het idee dat de Compulites veel worden vervangen voor een etc omdat de prijs heel aantrekkelijk is in verhouding tot sommige andere tafels.

                          Comment

                          • Paul10
                            • May 2012
                            • 122

                            #14
                            Originally posted by lightjockey ty
                            Een Hog in het theater? Dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt .
                            Grappig ik denk dat de hog-2 de meest gebruikte tafel was voor bewegend licht, voordat de MA kwam( in het theater). bijna alle musicals hadden een Hog-2. sterker nog. De MA lijkt verdacht veel op het principe van de hog. de Compu. verliest zijn populariteit omdat het geen feest is om bewegend licht op te bedienen. de Vector serie's zijn niet duur vergeleken met GMA - Hog - chamsys.

                            Comment

                            • lightjockey ty
                              • Jan 2010
                              • 36

                              #15
                              En toch zie ik dan liever een MA tafel staan dan een Hog. Maar dat is een gevoelskwestie. De Vectortafels zijn inderdaad een aantal jaren geleden in een aantal theaters aangekocht. Ik heb ze diverse keren gezien maar niet zo veel als de oude compulites. Die nieuwere ETC's vind ik erg fijn om zowel intelligent als conventioneel op te programmeren voor theaterdoeleinden. Voor evenement is het iets minder handig maar wel te doen.

                              Comment

                              Working...