Showtec MKII dimmerprobleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baslageschaar
    • Nov 2012
    • 3

    Showtec MKII dimmerprobleem

    Hallo,

    Heb een Showtec MKII dimmer. Na een feestje deed opeens 1 kanaal het niet meer. Ik gebruik gewoon gewoon de simpele programmaatjes en geen dmx. Heb al gekeken en hij is niet gedimd en alle lampen werken ook nog prima. Het ligt puur aan 1 kanaal.

    Is dit een zekeringsprobleem of kan het een probleem in de dimmer zelf zijn?

    Wat kan ik eens proberen?
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    Allereerst de zekering doormeten lijkt me. Is de meest simpele en goedkoopste oplossing.

    Comment

    • pieturp
      • Jul 2010
      • 70

      #3
      Vaak (niet altijd!) klapt de zekering als de lamp ook klapt. Als je pech hebt klapt dan ook vaak nog eens de Triac. Symptoom in dat laatste geval: de (nieuwe) lamp wil niet meer uit...
      Last edited by AJB; 12-11-12, 21:11. Reason: Geen spamming m.b.t. merken a.u.b.
      ... en etcetera en zo

      Comment

      • Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

        #4
        Weer iemand die zo degenererend doet over andermans spullen. Is dat de sfeer op dit forum of gewoon toeval in de laatste 2 dagen?

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Grote kans dat het de zekering van het kanaal is. Zitten onderop 4 dopjes die je kan openschroeven, dat zijn de zekeringen. Doormeten is onzin, je ziet vaak wel of die stuk is.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

            #6
            - en weer leeg -
            Last edited by AJB; 12-11-12, 21:12. Reason: Geen spamming m.b.t. merken a.u.b.
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

            Comment

            • chippie
              • Jul 2006
              • 528

              #7
              Moest het zijn dat je lamp blijft branden, dan verwijs ik je naar de pagina die ik reeds heb geschreven over het vervangen van een triac bij een T-Bar.
              Door de kortsluitstroom die een lamp maakt wanneer hij kapot gaat blijkt dat de triac zijn geest geeft omdat hij die niet kan opvangen. Een ander type triac kan de hogere kortsluitstromen wel de baas. Dus zie mijn voorgaande regel.
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

              Comment

              • pieturp
                • Jul 2010
                • 70

                #8
                Ik wil absoluut niet denigrerend overkomen, maar feit is dat bij onze (!) Showtec™ four-bars de triac vaak ook de geest geeft als een lamp er de brui aan geeft. Dit probleem wordt hierboven door chippie nog eens bevestigd. En heus; ik heb er echt genoeg vervangen om te weten waar ik 't over heb. Natuurlijk speelt dit euvel niet alleen bij Showtec™ - bijna alle andere (low-budget) merken hebben hier last van.

                Het lijkt me niet zo verwonderlijk dat een merk daardoor een bijnaam krijgt... Tenzij men aandelen bezit zou zoiets toch niet zo aanstootgevend hoeven te zijn?
                ... en etcetera en zo

                Comment

                • Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

                  #9
                  Het gaat er niet om of de barren wel of niet goed zijn. Het gaat het feit dat hier een hoop jongens rond lopen die trots zijn op hun spulletjes en dat andere uit de hoogte doen en hun spullen afkraken.
                  Maar ik heb begrepen dat dit een beetje de sfeer op dit forum is. Dus zit er niets anders op dan dat soort personen gewoon maar te blokkeren.

                  Comment

                  • chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

                    #10
                    Vervang gewoon de TRIAC mee door de BTA16 eruit te nemen en daar een BTA24 te plaatsen , je kunt zo verder werken. Bij lamp kapot blijft de triac normaal heel, enkel de zekering kan er nog door.
                    Pin mij niet vast als de BTA-24 misschien toch nog kapot gaat.......je weet nooit.

                    Bye the way.....deze vervanging is wel op volledig eigen risico!!!!
                    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                    Comment

                    Working...