sensor trigger voor dmx

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lightjockey ty
    • Jan 2010
    • 36

    sensor trigger voor dmx

    dag,

    Ik ben een project aan het ontwikkelen voor bewegende componenten op dmx zoals animatronics etc.
    nu zou ik de dmx programmas graag automatiseren d.m.v. sensors. is dit mogelijk? en is dit al te koop of is er een systeem te maken. ik zat zelf al te denken aan een systeem waarmee je het sensor signaal om zet in een midi signaal die je weer aan je dmx programma koppelt,maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

    ik hoop dat het idee duidelijk is.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Het ligt helemaal aan het type sensoren, als deze digitaal zijn dan zou midi inderdaad een oplossing zijn, vele DMX controllers kunnen daar iets mee.

    Als het analoge sensoren zijn zou je met 0-10V omzetters naar DMX kunnen gaan.
    Mogelijkheden te over.

    Comment

    • lightjockey ty
      • Jan 2010
      • 36

      #3
      oke. en hoe maak ik dan zo iets. is dat simpel te doen of wordt dat een heel ingewikkeld printplaatje dat ik in elkaar moet gaan zetten. ik kan namelijk geen printplaatjes ontwerpen zo ver ben ik nog niet.

      Comment

      • Joost1989
        • Feb 2009
        • 20

        #4
        nooit zelf geprobeerd maar zou moeten werken:

        elektrische piano heeft meestal een sustain pedaal, bij de goedkope versies is dat een doodgewone schakelaar
        die zou je kunnen vervangen door een relais, die je vervolgens kunt aansturen door een doodgewone bewegingsmelder.
        als er dan iemand langs loopt krijg je een midi control message.

        Comment

        • lightjockey ty
          • Jan 2010
          • 36

          #5
          ik begrijp een heel klein beetje wat je bedoelt. alleen is dit volgens mij alleen te den emt een gewone tafel. ik heb eht nodig voor de pc. dus ik moet iets hebben van midi naar usb. kunnen jullie daar wat mee?

          Comment

          • RenéE
            • Oct 2006
            • 291

            #6
            Laat dan gewoon het midi verhaal varen en koop een kant en klare module (bijvoorbeeld van Velleman) waarmee je direct je sensoren naar USB kunt interfacen.
            Maar misschien is het handig als je eerst wat meer vertelt over wat voor sensoren je wilt gaan gebruiken en wat voor programma je op je PC wilt gebruiken om DMX mee aan te sturen.

            Comment

            • lightjockey ty
              • Jan 2010
              • 36

              #7
              bestaan die interfacen dan kant en klaar?
              ik wil een bewegingssensor gebruiken. dit voor een animatronic waarvan ik de servo's ga programmeren op daslight met de dmx demux 8 ch van dmx4all. hierbij wil ik dus dat de animatronic gaat bewegen als er iemand langs de sensor gaat. werkt dus het zelfde als in attractie fata morgana in de efteling. ik moet wel kunnen selecteren welke sensor met welk geschreven dmx programma samen werkt voor het geval er meerdere animatronic's gaan komen.

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by lightjockey ty
                bestaan die interfacen dan kant en klaar?
                ik wil een bewegingssensor gebruiken. dit voor een animatronic waarvan ik de servo's ga programmeren op daslight met de dmx demux 8 ch van dmx4all. hierbij wil ik dus dat de animatronic gaat bewegen als er iemand langs de sensor gaat. werkt dus het zelfde als in attractie fata morgana in de efteling. ik moet wel kunnen selecteren welke sensor met welk geschreven dmx programma samen werkt voor het geval er meerdere animatronic's gaan komen.
                Waarom eigenlijk met dmx?

                Comment

                • lightjockey ty
                  • Jan 2010
                  • 36

                  #9
                  omdat ik geen ide heb hoe ik met plc etc. moet werken. daarnaast werkt het gewoon makkelijker i.c.m. geluid,licht en evt rook effecten.

                  edit: is het trouwens niet mogelijk om met een goedkoop toetsenbord voor de pc de knopjes eraf te slopen en daar bewegingssensoren aan te hangen? je kunt op daslight namelijk shortcuts gebruiken zo is het makelijk te linken aan de programma's.
                  Last edited by lightjockey ty; 26-07-12, 15:07.

                  Comment

                  • chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

                    #10
                    Al eens aan een LOGO van Siemens gedacht, kun je timers etc allemaal inbouwen is een PLC die simpel te programmeren is.
                    Als het op DMX moet zijn heb je problemen met het omvormen van de signalen naar DMX en ben je aangewezen naar omzetters van bvb dmx4all.de die je ook in Nederland kunt krijgen bij Tonnie.
                    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                    Comment

                    • lightjockey ty
                      • Jan 2010
                      • 36

                      #11
                      maar die omvormers zijn het probleem niet. die kosten 40 euro en daar kan ik er zo veel van gebruiken als ik wil. die siemens logo kan ik geloof ik niet super veel servo's op kwijt. daarnaast kan ik dan ook geen andere effecten etc. programmeren op een simpele manier. daarom is dmx voor mij nu het makkelijkste. gewoon alles aansturen met 1 druk op de knop en nog liever met 1 beweging langs de sensor natuurlijk. ik weet trouwens dat ik ze ook in nl kan krijgen maar toch bedankt voor de tip.

                      Comment

                      Working...