simpele/compacte oplossing lichttafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobertK
    • Jun 2012
    • 82

    simpele/compacte oplossing lichttafel

    Hi!

    ik doe elke zomer een tourtje door Europa met een Australisch Sideshow gezelschap.
    Basis opstelling is:
    6x sixbar par 64 1000watt op 8m truss als tegenlicht
    2x 4bar par 64 1000 watt op de vloer (links en rechts)
    8x pc 1kW als frontlicht.

    showtjes zijn voor 500 a 1200 man buiten op pleinen, in de nacht.

    nu doe ik dit al een paar jaar met de oude Strand 200,
    beperkte tafel, er zit geen cuestack op (geen praktische) en dat is klote als je ondertussen ook geluid doet

    echter ben ik opzoek naar een kleiner alternatief (moet soms met vliegtuig ergens naartoe).

    Ik zat te denken aan een compulite spark top, maar deze is 2e hands niet te vinden en ik vraag me ook af wat ze tegenwoordig kosten
    of als alternatief: een laptopje met fatsoenlijk programma (welke?) en dmx kastje. maar is dit wel betrouwbaar?

    Vereisten:
    - compact (handbagage formaat)
    - Stabiel (lullig om showstop te hebben)
    - betaalbaar (het is geen groot budget verhaal op openbare straatfestivals).
    - cue stack (fade in/out tijden te bepalen, etc. minimaal 99 cues)


    adviesen, tips, don't go's, vuur het maar af!
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

    #2
    Ipad! Je neemt een wireless router, een artnet-dmx node, en dus een Ipad. Dan koop je in Itunes het programmatje LightingPad van Elcom McBride (oid) en je bent klaar. Als je een beetje goed zoekt is een Ipad voor 250 euro wel te vinden, routertje kost niets natuurlijk, en een enttec Open DMX Node is ook niet heel duur, waarmee je zo rond de 500 euro klaar bent. In de App kun je je show volledig programmeren, waarna je alleen nog maar op GO hoeft te duwen bij elke cue. Heel erg makkelijk, want je kunt je Ipad lekker compact bij je geluidstafel houden

    Comment

    • kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

      #3
      Komt een nieuwe kleine Chamsys aan, past in handbagage en werkt zonder losse PC/laptop.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

      Comment

      • RobertK
        • Jun 2012
        • 82

        #4
        Ipad heb ik al...
        Goed idee!

        @kokkie: prijs bekend?

        Comment

        • RobertK
          • Jun 2012
          • 82

          #5
          Enige nadeel van app zoals Lightingpad is gebrek aan chases en flashbuttons

          Comment

          • Lala
            • Sep 2008
            • 370

            #6
            Klopt, maar dat stond ook niet in je openingspost

            Comment

            • RobertK
              • Jun 2012
              • 82

              #7
              Ik moet de lichttafel nog tegenkomen die geen chase in cuestack kan verwerken...

              Comment

              • lucken
                • Sep 2002
                • 342

                #8
                Chamsys mini wing met laptop (mac, win pc of linux pc), draait zelfs op netbook.

                Comment

                • RobertK
                  • Jun 2012
                  • 82

                  #9


                  strand 200 heeft het deze week weer netjes gedaan in Londen

                  Comment

                  • MatthijsNL
                    • Oct 2008
                    • 49

                    #10
                    Klein budget?
                    Laptopje met FreestylerDMX en een Behringer BCF2000 is volgens denk ik de goedkoopste manier om d.m.v. echte faders inteligent licht of veel kanalen te sturen.
                    Maar als ik het goed lees gebruik je alleen conventioneel licht.
                    Zou een MA-Lightcommander 24/6 iets voor je zijn?
                    Die stuurt maximaal 48 kanalen.
                    Deze tafel is onverwoestbaar en kinderlijk eenvoudig te patchen en te programeren.
                    Ik zie ze wel eens voorbij komen, helemaal compleet voor onder de 1000 euro, en heel soms voor nog veel minder.

                    Comment

                    • DMiXed
                      • Jan 2008
                      • 370

                      #11
                      Originally posted by MatthijsNL
                      Laptopje met FreestylerDMX en een Behringer BCF2000 is volgens denk ik de goedkoopste manier om d.m.v. echte faders inteligent licht of veel kanalen te sturen.
                      Maar als ik het goed lees gebruik je alleen conventioneel licht.
                      Zou een MA-Lightcommander 24/6 iets voor je zijn?
                      FreeStyler lijkt me toch minder geschikt hiervoor, en een 24/6 is alles behalve makkelijk mee te nemen...
                      Wat misschien wel een mooie oplossing is, zijn die nieuwe minicontrollertjes van Martin, M2GO en M2PC.
                      Heb verder geen ervaring met deze kastjes, maar compact zijn ze in ieder geval wel! Maar die zullen Martin kennende dan weer buiten budget vallen, kan even geen prijzen vinden.



                      [EDIT] Prijzen van Fairlight:
                      M2GO €5800,- excl.
                      M2PC €3075,- excl.

                      Alles behalve budget dus...
                      [/EDIT]
                      Last edited by DMiXed; 15-08-12, 15:24.
                      Jeroen van Geffen

                      Comment

                      • chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

                        #12
                        Eigenlijk kun je dit heel simpel oplossen voor onderweg. Neem een portable PC met touchscreen en een MagicDMX van Chamsys. Deze laatste is de USB naar DMX convertor voor €72 en je hebt alle mogelijkheden van het Chamsys programma.
                        Voila.......


                        Heb er geen aandelen.
                        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          Ik ben ook aan het kijken om een goede en budget lichtsturing aan te schaffen. Ik werk nu met een Behringer LC2412, maar wil met bewegend licht beginnen, wat meer kanalen hebben en wat intelligenter kunnen programmeren.
                          Nou kreeg ik van mijn dealer de Showtec Showdesigner DMX512 geadviseerd, maar ik vraag me af of ik niet beter met een PC en software aan de slag kan.
                          Deze man weet wel waar hij het over heeft, en kent mijn gebruik ook, dus ik denk dat het op zichzelf wel een goed advies is.

                          Voor wat betreft die software, Showtec heeft ook de Sweetlight D512 software, prijs is dezelfde categorie als de Showdesigner. Heel betaalbaar. (zie J&H Webshop....)
                          Maar dat Chamsys lijkt toch ook wel populair. Ik sprak afgelopen weekeinde een operator die met Daslight werkte en die vand dat niks. Kon helaas niet effe verder bomen over wat hij dan liever zag.
                          Ik ben niet van plan om vele tientallen koppen te gaan besturen, maar een beetje bewegend spul lijkt me wel leuk. Ik heb nu twee kleine LED kopjes aangeschaft en dat is echt grappig. Ik bezit ook enkele LED parren, dat gaan er meer worden, maar ik blijf, zeker voorlopig. ook het conventionele licht erbij gebruiken. Fresnellen voor een frontje blijft m.i. nog onmisbaar momenteel. LED frontlicht is voor mij nog niet betaalbaar.
                          Graag zou ik wat serieuze meningen horen over het verschil tussen een hardware tafel en een software pakket en daarbij de noodzaak van een schuivendoos eraan.
                          Natuurlijk ben ik ook zeer benieuwd naar de verschillen tussen de paketten.

                          Comment

                          • chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

                            #14
                            @Carl als je mijn voorgaande post ziet kun je voor weinig geld de software (gratis) van Chamsys aan de praat krijgen. Indien je dan meer geld hebt of het net afschuimd naar koopjes kom je regelmatig paneeltjes tegen van Chamsys die je dan kunt gebruiken om verdere stappen te zetten.

                            Heb er nog altijd geen aandelen.
                            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                            Comment

                            • stijn007
                              • Aug 2010
                              • 6

                              #15
                              Als je de Chamsys software wilt gebruiken raad ik je zeker aan een touch screen te kopen. Zonder touch screen is het moeilijk om de software efficiƫnt te gebruiken

                              Comment

                              Working...