DMX kabels, welke????

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    DMX kabels, welke????

    Hoi,

    Ik ben van plan een led par set te kopen. En die werkt over dmx.
    Nu heb ik wel een aantal XLR kabels liggen. Maar zijn deze ook gewoon te gebruiken voor dmx? Ik gebruikte ze eerst alleen voor mic en signaal.

    Ik lees over 110ohm. Alleen...
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    #2
    Led-parren zijn over het algemeen niet zo kieskeurig. MH's zijn wat kieskeuriger en zullen eerder gaan zeuren. Kortom gewoon de XLR kabels proberen en dit zal waarschijnlijk prima werken. Werkt het niet ja dan zul je wel naar dmx kabels moeten.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      En hoe 'zie' ik dan wat een dmx kabel is en wat een XLR kabel is??

      Comment

      • Hitvision
        • Jun 2003
        • 389

        #4
        Verschillende benamingen. Bij sommige staat DMX of gewoon de toevoeging 110 ohm er op. Dan weet je dat je te maken hebt met DMX kabel. Bij andere kabels is het woordje 'digital' toegevoegd. Bij deze laatste kunnen het trouwens ook gewone audiokabels zijn ook die ben ik tegen gekomen. Zoals gezegd voor simpele parren nog nooit problemen gehad door het gebruik van 'gewone' microfoonkabel. Wel 1 keer een probleem gehad in theater toen bleek dat er 1 kabel geen DMX kabel was en toen deden de MH's een beetje vreemd. Waren we vlug achter omdat voordat 1kabel werd verlengd alles het prima deed en daarna niet meer.
        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

        Comment

        • hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

          #5
          Originally posted by Hitvision
          Led-parren zijn over het algemeen niet zo kieskeurig. MH's zijn wat kieskeuriger en zullen eerder gaan zeuren.
          Uhm, dit heeft toch helemaal niets met het soort apparaat te maken?

          De DMX standaard is gebaseerd op een kabel met een karakteristieke impedantie van 110 Ohm. Wijkt deze impedantie af, dan zul je bij langere lengtes reflecties krijgen die mogelijk problemen kunnen geven.
          De lijn dient afgesloten te worden met een zogenaamde terminator, een 110 Ohm weerstand die in de laatste fixture op de lijn wordt geprikt.


          Wil je meer weten over de theoretische grondslagen, verdiep je dan eens in transmissielijnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line

          Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            #6
            Het gaat om een totale lengte van 20 meter tussen de controller en de eerste lamp. Daarna van lamp a naar lamp b 4 meter. En van lamp b naar c 50 centimeter. en van c naar d 5 meter.

            Een dmx terminator heb ik geloof ik liggen, die waren ooit in de uitverkoop en heb ik er een gekocht voor €1,-

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Stomme opmerking wellicht, maar als je het aansluit met die bekabeling, werkt het hele spul dan?
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Het probleem is dat ik de set ongeveer 5 minuten geleden heb besteld. En waarschijnlijk dinsdag aankomt. Er zitten al wel wat kabels bij. 1x 5m 3x 0,5m. Ik neem aan dat deze gewoon werken. En de kabels die ik al heb komen uit dezelfde serie dus ik neem aan dat deze dan ook gewoon werken. Maar dat zie ik dan wel.

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Originally posted by hugovanmeijeren
                  Uhm, dit heeft toch helemaal niets met het soort apparaat te maken?
                  Helemaal met je eens Hugo maar lees dan even de inhoud van mijn post. Jij geeft terecht aan dat reflecties voor mogelijke problemen kunnen zorgen en DAT is precies waar ik op doel. Simpele ledparren zijn hier minder gevoelig voor. Voldoende projecten gezien waarbij microfoonkabels zijn gebruikt. Ledparren bleven prima functioneren. De MH's volledig van slag. Oorzaak ligt dan inderdaad in de bekabeling en NIET in de armaturen. Voor kleine budgetten met alleen simpele armaturen zeg ik probeer gewone XLR kabels. Als dit prima werkt scheelt dit investeren. Is het budget er en ga je meer met intelligent licht werken dan moet je wel overstappen op goede DMX kabel.

                  Groetjes.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    #10
                    Ik heb van iemand gehoord dat hij de Procab CAB901 gebruikt voor zowel dmx, als mic of signaal kabel.

                    Ook hier wordt gebruik gemaakt van mh en ander intelligent licht. Klopt het dat deze hier goed voor werkt?

                    Comment

                    • Paul10
                      • May 2012
                      • 122

                      #11
                      Originally posted by Hitvision
                      Helemaal met je eens Hugo maar lees dan even de inhoud van mijn post. Jij geeft terecht aan dat reflecties voor mogelijke problemen kunnen zorgen en DAT is precies waar ik op doel. Simpele ledparren zijn hier minder gevoelig voor.
                      interessant, technisch gezien, is dit volgens mij niet waar, bij dezelfde kabellengte's.
                      het uitlezen van de dmx gebeurt op dezelfde manier. kun je dit onderbouwen?

                      Sterker nog, door de snelle reactie van een led, zou je zeggen dat je een "verkeerde uitlezing" van een dmx-waarde eerder zou zien als bij een trage MH.

                      Comment

                      • Paul10
                        • May 2012
                        • 122

                        #12
                        Originally posted by sjig
                        Ik heb van iemand gehoord dat hij de Procab CAB901 gebruikt voor zowel dmx, als mic of signaal kabel.

                        Ook hier wordt gebruik gemaakt van mh en ander intelligent licht. Klopt het dat deze hier goed voor werkt?
                        zal prima werken, MC305 kabel = twisted pair.

                        [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
                        [/FONT]

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Originally posted by Paul10
                          MC305 kabel = twisted pair.
                          Die zit ook in de CAB901!

                          Maar die CAB90/MC3051 is dus te gebruiken voor zowel licht als geluid?
                          Last edited by sjig; 26-06-12, 06:59.

                          Comment

                          • 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

                            #14
                            Originally posted by Hitvision
                            HVoor kleine budgetten met alleen simpele armaturen zeg ik probeer gewone XLR kabels.
                            Voor kleine budgetten kun je ook gebruik maken van UTP-kabel. Deze heeft een juiste weerstand en kost maar 29 cent per meter. Het nadeel is wel dat het iets minder robuust is, maar je signaal klopt wel. Wij gebruiken al jaren 50 meter SFTP (iets stevigere soort UTP) en dat werkt helemaal prima. Het voordeel is ook meteen dat je twee DMX universes kunt uitsturen omdat je 4 aderparen hebt.

                            Comment

                            • sjig
                              • May 2012
                              • 909

                              #15
                              Maar daar kan ik geen microfoon mee aansluiten. En, moet ik ook weer heel wat verloopjes van sftp naar XLR maken.

                              Ik ga als ik de spullen heb ontvangen kijken hoe het gaat met mijn eigen kabels. Werkt dit, dan laat ik het zo. Zo niet, dan roep ik dit topic weer even naar boven !

                              Comment

                              Working...