Lee LED filters

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    Lee LED filters

    Leuk filmpje
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Mooi spul, weer een paar honderd euro in de kleurenkoffer erbij.
    En is iedere LED hetzelfde?
    Hoe ziet het spectrum van de LED er over een jaar of 5 uit?
    Hoe zit het met het rendement van je spotje als je al die spikes eruit moet filteren?

    Dit is een 'domme' oplossing voor het 'nieuwe' licht. Je blijft het gebruiken op de manier zoals het al sinds de uitvinding van het cinemoid wordt gebruikt. Maar met de komst van LED heb je de mogelijkheid om nog meer met kleur te doen of juist niet te doen. Tijd voor nieuwe manier van denken en daa kan dit wel een instrument bij zijn, maar niet meer het middel.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

      #3
      Dom is het niet maar ik zie er de waarde niet van.

      Een goede rgb par heeft alle kleuren i n zijn bezit en is toch voordeliger dan in verhouding van deze filters kopen. Of zie ik dat verkeerd.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

      Comment

      • jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

        #4
        Ik zie er wel wat in, een Witte Cool of Warm Ledpar zal een grotere opbrengst hebben dan een RGB Par met hetzelfde vermogen.

        Een RGB Par is inderdaad handiger met veel wisselende kleuren. maar in het theater kan ik mij voorstellen dat er toch veel standaard wit gebruikt wordt, en dan is een kleurenfilter dir de correcte kleur weergeeft toch wel donders handig.

        Tenminste in mijn bescheiden mening.
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

        Comment

        • Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

          #5
          Voor in theater kan ik het begrijpen maar zal een koud en warm wit can met filter meer licht geven als een RGB of TRIpar zonder filter ?

          Met filter heb je toch wel verlies van licht.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            @Rolandino: Ooit een persoon belicht met een RGB Par? Wat vond je van het resultaat?
            Het vergelijk wat je maakt is geen realistische optie wanneer je serieus aan het belichten bent.

            @Kokkie, wel een handige manier van werken bij een lichtplan wat zowel halogeen als LED lichtbronnen heeft?!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

              #7
              met RGB iemand uitlichten is een hel maar met een goede TRIpar is het te doen.

              Mij lijkt het een flink kostenplaatje tegenover een goede TRIpar die "alles " in een heeft.

              Maar met deze uitvinding van Lee zouden in feite de RGB en TRIparren verleden tijd worden.

              Blijf je toch OLDSCHOOL met filterkisten sjouwen en toch LED bij je.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

              Comment

              • pieturp
                • Jul 2010
                • 70

                #8
                De vraag is inderdaad meer of de onderlinge, op witte LED gebaseerde, spots wel zo uniform zijn in kleurtemperatuur en -curve. Ook is de vraag of deze wel consistent blijft.

                Mocht dat niet zo zijn, dan heb je natuurlijk geen fluit aan deze filters...

                Ik geef toe dat 't een slechte vergelijking is, maar de GU10 LED's die bij ons in de gang hangen hebben een ernstig kleurverloop; ze zijn na een jaar al een stuk geler en brengen minder op dan nieuw uit doos. (Ook jammer dat sommigen er al met een krap jaartje de geest aan gaven! Dat was toch anders beloofd op de verpakking...)

                Goed, ik snap 't punt van LEE ook wel, maar het lijkt op mij toch ook een (klein) beetje over te komen als een marketingstunt; hoe kunnen we een slaatje slaan uit de nieuwe LED-hype?
                ... en etcetera en zo

                Comment

                • rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

                  #9
                  Op het eerste oog, in dat filmpje dus, ziet het er leuk uit. Maar ik geloof nooit dat het zich zo gaat gedragen als conventioneel licht. Een tungsten lamp heeft namelijk amber drift, de kleurtemperatuur wijzigt dus naarmate de lamp geding wordt. Een LED doet dat niet, of zijn dit filters met een variabele kleurtemperatuur......?!
                  Licht is altijd zwaar.

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    Ik ben van mening dat LED niet de toekomst wordt in de entertainment industrie.

                    ook ik heb veel LED in gebruik zakellijk en prive en ben echt niet tevreden oveer de kwaliteit van LED tegenover de aanschafprijs.

                    Als eerste zijn de branduren niet haalbaar ten tweede is de kleur binnen een jaar afgenomen ( LEDS gaan zwakker branden ) en ook is je stroom niet voordeliger geworden zoals men uitgerekent heeft.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      Je moet eens leren deftige LED's te kopen Rolandino. Goedkope led-lampen gaan idd snel kapot en er kunnen grote kleurverschillen tussenzitten. Goeie LED-lampen hebben dat probleem niet maar kosten wel wat. Tevens geven goeie LED-lampen een eerlijker aantal branduren op .
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

                        #12
                        Goede LED lampen heeb ik ook maar ook deze hebben het ook hoor, het is vaak de elkectronica die erachter zit dan de leds zelf.

                        Het gaat er niet om wat voor LEDS ik gebruik maar om filters die voor LED zijn ontworpen.
                        Last edited by Rolandino; 22-04-12, 20:00.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                        Comment

                        • kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

                          #13
                          Originally posted by Rolandino
                          Dom is het niet maar ik zie er de waarde niet van.

                          Een goede rgb par heeft alle kleuren i n zijn bezit en is toch voordeliger dan in verhouding van deze filters kopen. Of zie ik dat verkeerd.
                          Die RGB par die jij bedoelt bestaat alleen nog niet. Als je even naar het filmpje op 4:18 kijkt, dan zou je voor een RGB par 3 spikes zien, zoals je bij de cool white LED par ziet bij blauw. De rest van het spectrum zit er gewoon niet in! Er worden qua LED een aantal kleuren gemaakt, naar vraag van 'grote' industrieën, maar deze kenmerken zich allemaal door een hele smal gebied uit het kleurenspectrum. En wat er niet uit komt, zal je dus ook niet zien.
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                          Comment

                          • kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

                            #14
                            @mod,
                            In een gemengd setje zou het wel een uitkomst kunnen zijn, alhoewel ik me op dit moment afvraag op ik armaturen met dezelfde functie zou mengen.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                            Comment

                            • LJ Gerrit
                              • Apr 2002
                              • 479

                              #15
                              Sorry, we couldn't find what you were looking for. Please use the menu to explore our site.


                              De oplossing is dichter bij dan je denkt.
                              ------------------------------------------------
                              Without colour, there is no perception
                              ------------------------------------------------
                              MvG

                              Gerrit Schottert
                              Controllux

                              Comment

                              Working...