16x mac 101.. paar vraagjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    16x mac 101.. paar vraagjes

    ik wil binnenkort een showtje draaien met 16 mac 101's
    (2 rijen van 8). voor een dans optreden.

    nu hebben de mac 101 verschillende modus..
    de basic. de RGB modus en de RAW RGB modus..

    wat is het verschil tussen deze?

    nu zie ik ook ook dat ik 2 verschillende kleuren in kan stellen..
    hoe kan dit dan? is een 101 verdeeld in segmenten?:




    wat is het bovenste en onderste gedeelte? want in de andere modus heb ik maar 1 kleurenwiel.

    met de 101 heb ik nog niet gewerkt, alleen gezien als show model.

    ik wil namelijk deze 16 mac 101's ook kunnen programmeren met de ledtrix,
    dan moet ik van elke mac de dmx adressen van het kleuren wiel (rgb), invoegen in ledtrix (juist?)


    ik zat eerst in twijfel om met 'oude' mac's te werken ivm de gobo's.
    maar een snelle kleuren wissel is een belangrijk punt. en met de mac's die ik ken die hebben alleen een wiel en kunnen niet in 1 keer naar bepaalde kleuren springen.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Ik heb van de week voor het eerst tri led parren gebruikt, en deze hebben ongeveer dezelfde kleurmogelijkheden in LJ.

    Wat je aanstuurt zijn gewoon de leds, en de 101 heeft bij mijn weten maar 1 zone met dezelfde leds.
    Volgens mij is het enkel een andere benadering in LJ, heb je er wat mee gespeelt? Valt het dan niet op dat als je aan de "regenboog" trekt de individuele kleuren
    meegaan?

    Maar dit alles is al helemaal niet interessant als je ermee in ledtrix aan de slag wil, dan moet je inderdaad de kanalen van de 101 patchen op ledtrix.
    Dus zoek uit waar de RGB kanalen van je mac101's zitten, reken die om naar echte DMX kanalen (Of trek aan de kleuren en kijk in de DMX output, dat werkt sneller) en patch dit in ledtrix.

    Als je ook nog wat in LJ zelf wil maken dan moet je niet vergeten ledtrix te disabelen.

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      De 101 heeft inderdaad 1 segment maar ook een virtueel kleurenwiel, vandaar de virschillende kleuren onderaan.
      In basic mode is enkel dit virtueel kleurenwiel beschikbaar.
      I RGB en RAW RGB is er naast dit kleurenwiel ook nog RGB en CTC beschikbaar op aparte kanalen.
      het verschil en RAW en RGB is dat hij bij RGB er probeert voor te zorgen om kleuren consistentie te krijgen tussen de verschillende fixtures, ten nadele van de output.
      exit night into LIGHT

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        jullie raden dus aan om de RGB mode te gebruiken?

        en mij laatste vraag in dit rijtje ook..
        zijn er mac's (of een ander veel voorkomend type movinghead) die direct kan wisselen tussen gobo's en kleuren?

        de snelheid van de 101's heb ik niet nodig.. maar moet het gebruiken als tegenlicht voor publiek/in het decor voor professioneel dans optredens (+- 110 optredens).

        het enige wat mij tegenhoud om (bijv) een mac te pakken is dat het gobo en kleuren wiel moet draaien om te wisselen.
        en ik wil gewoon snel kunnen beschikken over gobo's en kleuren ..
        Last edited by Tummy; 02-02-12, 00:04.
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

          #5
          Zowat elke conventionele movinghead gebruikt draaiende wielen om van kleur en gobo te wisselen.
          Als je sneller en vloeiender naar een andere kleur wil gaan kan je kijken naar movingheads met CMY kleurenmixing, al liggen deze doorgaans in een hogere prijsklasse.
          Eventueel zou je er ook kunnen voor kiezen om de shutter te sluiten bij een kleur of gobo wissel zodat je de wissel niet ziet (dit kan je programmeren, of is soms ook een optie op je movinghead).
          Of gewoon een bewegende projector nemen zoals een DL3 of een 7000/3500DT
          exit night into LIGHT

          Comment

          • R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

            #6
            de 101 is echt een heel leuke spot, maar ik zou er geen silhouetten van dansers gaan aanlichten, blijft toch meer een effectspot met al zijn kracht, maar volledig egaal aftekenen is er daar geen van hoor. zelfde geld voor tegenlicht, wil je je bezoekers in een ledbron laten kijken? ben er zeker van dat er mensen zijn die dit zeer hinderlijk vinden vanwege haloeffecten en aanverwanten.

            met 100 voorstellingen neem ik aan dat er ook een substantieel budget is, en ik zou dan toch eens verder kijken. mac700's, CP alpha serie, varilite VLX zijn en op budget maar met karakter de VL2c daar allemaal stukken beter voor geschikt. de 101 heeft daarnaast geen gobo's en later geef je aan die te willen gebruiken.

            kun je wat meer info geven over de omvang en soort voorstelling?

            zonder heel denigrerend over te willen komen; je gaat een professionele voorstelling maken die lange tijd lijkt te gaan draaien, en je beperkt je tot mac's, ik zou me eerst breder gaan oriënteren voordat je je vastpint op de keuze voor led's of een merk

            Comment

            • Tummy
              • Nov 2008
              • 324

              #7
              Hey hey!,

              top voor de reacties, maar kon ivm drukte even niet eerder reageren,

              het zijn geen 100 apparte voorstellingen,
              het wordt gehouden op 1 dag, en in die dag komen +- 64 a 100 dansers laten zien wat ze kunnen.

              het is wel een professionele competitie, dat ook gefilmt gaat worden.
              de organisatoren die hebben er de 'balle' verstand niet van.
              die willen gewoon show,veel licht en geknipper zien.

              nu was ik samen met een technicus die het geluid gaat doen aan het brain stormen hoe we het podium gaan invullen met decor en licht.

              het grote probleem is dat alles in 2 uur tijd opgebouwd moet worden en moet draaien (ivm huur van lokatie)
              nu wil ik dus veel van hetzelfde type lamp omdat dit gewoon programmeer tijd scheelt.

              ik ga met de 101 in optie voornamelijk voor de kracht van hoeveelheid (want een 101 kost bijna niks in verhuur).
              met deze klus heb ik dan liever (bijvoorbeeld) 40x 101 hangen.. ipv 20x een movinghead die super is maar gewoon duur is in huur.

              daarom wil ik een (groot) hoeveelheid 101's hangen in segmenten in het decor (zoot truss en rigging).

              wij maken een totaal kosten plaatje voor alles en leggen dat voor bij de organisatie,

              de organisatie heeft er geen verstand van.. die ziet liever een bak licht en de hoeveelheid/indruk waarvoor ze betalen dan perfecte gobo's en kleuren combinatie.
              jammer.. ik en jullie zien dit anders, maar hun zien dat als simpele leek zo.

              voor mij is het dus makkelijker om een goedkopere movinghead, met een grote hoeveelheid in een simulatie te zetten en voor te leggen bij een organisatie, dan een kleiner licht plan maar groter kosten plaatje,

              vandaar dat een alternatief ook welkom is,
              ik zal voornamelijk gaan werken met shutters en kleur.

              Ik heb ook geeeeen idee op wat voor muziek ze gaan dansen, en wat we moeten verwachten.
              er zal dus zonder voorbereiding'met de knoppen getikt moeten gaan worden.

              daarom gaat me voorkeur uit naar een movinghead die snel van kleuren en (eventueel) gobo's kan wisselen.
              zonder dit aan te moeten passen in het programmeren

              maar sta natuurlijk open voor suggesties kwa 'welke heads te gebruiken'.

              ik heb ook naar de mac aura gekeken, maar deze is een stuk duurder dan de 101 en viel daarom af

              bijvoorbeeld een krypton is hier in de verhuur (zonder korting) nog steeds rond de 50,-
              een 101 daarin tegen 25/30. dit moeten we afwegen.
              Last edited by Tummy; 06-02-12, 05:08.
              Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Toevallig afgelopen weekend nog een vergelijkbare danswedstrijd moeten aanschouwen met techniek om van te JANKEN. Ik hoop dat je alvorens na te denken over geknipper ook even de basisprincipes van danslicht wilt onderzoeken.

                Zorg voor ZIJLICHT (liefst aan beide zijkanten van het podium 4x torentje met 4x Par64 of een Fresnel). Hiermee ziet de dans er goed uit! Als je dan nog 8 van die speelgoedwappers inknoopt is er disco genoeg.

                BEGIN BIJ DE BASIS !!!
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • Tummy
                  • Nov 2008
                  • 324

                  #9
                  hier is uiteraard aan gedacht , dit is ook niet het enige licht dat erin gaat,
                  maar wel waar me vraag over gaat, daarom hield ik het overige licht achter wegen.

                  zij licht en front licht komt er ook te hangen. de heads moeten ook geen aandacht gaan trekken van het dans gebeuren.
                  het is 'erbij', het is niet zo dat de licht show prioriteit heeft,en de dans act een bij zaak.

                  maar wel top dat je het even opmerkt!
                  Last edited by Tummy; 06-02-12, 22:20.
                  Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                  Comment

                  • kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

                    #10
                    Buiten is het ver onder nul, maar de Mac101 is 13 graden. Dat zou mij erg tegen staan om in dit geval te kiezen voor de 101.

                    Verder schiet je wel alle kanten op met wat je gaat doen en wil gebruiken.

                    Maar 2 uur opbouw en programmeer tijd, maar wel zoveel mogelijk koppen? TV opnames, maar wel shutters en snelle kleurenwissels?
                    Verder, is alles solo of komen er ook groepen?

                    Je zult nog een hoop overwogen keuzes moeten maken, want vanuit mijn professionele oogpunt zitten er nog heel wat tegenstrijdigheden in je verhaal.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                    Comment

                    • Tummy
                      • Nov 2008
                      • 324

                      #11
                      sorry maar begrijp me niet verkeerd..
                      maar de voorstelling is binnen.

                      verder ga ik de opstelling een dag eerder al maken, voor groot gedeelte programmeren, alle adressen instellen en dan de heads nummeren en een dag later zo hangen zoals het die dag ervoor stond,
                      de opbouw tijd is 2 uur, maar mag wel iets uitlopen.

                      er staan nog 5 shows gepland, mocht het na de eerste niet bevallen met wat ik wil, kan ik de tweede keer nog kijken naar andere koppen.

                      was ook benieuwd naar of er koppen bestaan die een snelle gobo/kleuren wissel hebben,

                      misschien door de LED niet gebruiken als belichting achter het kleuren wiel, maar als een RGB kleuren mening in de head
                      Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                      Comment

                      • kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

                        #12
                        Originally posted by Tummy
                        sorry maar begrijp me niet verkeerd..
                        maar de voorstelling is binnen.
                        Ik snap dat de voorstelling binnen is, maar ik snap niet dat je voor een armatuur kiest met een opening van 13 graden.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by Tummy
                          misschien door de LED niet gebruiken als belichting achter het kleuren wiel, maar als een RGB kleuren mening in de head
                          Waar heb je het nu over,? ik mag hopen niet over de 101... Anders geef ik het op.

                          Comment

                          • Tummy
                            • Nov 2008
                            • 324

                            #14
                            nee,
                            ik bedoelde dat er misschien een movinghead bestaat.. die een snelle kleuren wissel kan doen dmv een RGB modus. achter een gobowiel in de kop.
                            ipv dat de LED als lichtbron word gebruikt (wit) achter het kleuren filter

                            Originally posted by kokkie
                            Ik snap dat de voorstelling binnen is, maar ik snap niet dat je voor een armatuur kiest met een opening van 13 graden.
                            oke duidelijk ,
                            de 101 kwam naar voren ook door de prijs die sterk meeviel, wat zou jij als alternatief noemen?
                            Last edited by Tummy; 09-02-12, 03:04.
                            Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                            Comment

                            • marciano
                              • Feb 2006
                              • 164

                              #15
                              Ja er bestaan Movingheads met RGB modules de volgende modellen kunnen dat:
                              - GLP impression spot one
                              - Robe Robin DLX

                              Maar kijk eerst wat je wilt zoals meerdere al zeggen zorg voor een mooie basis. En misschien kan je deze basis wat invullen met washes en een paar spotjes.
                              Als je perse LED washes wilt kijk dan naar de:
                              - Martin mac aura (zoom bereik 11- 58 graden)
                              - Robe robin 300 LEDwash (zoom bereik 15 - 60 graden)
                              Deze lampen hebben interne kleurenmix en geeft naar mijn mening een veel mooier plaatje.

                              Comment

                              Working...