HELP: Ballen-lampjes (lampjes om in ballen te hangen)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    HELP: Ballen-lampjes (lampjes om in ballen te hangen)

    Geachte illuminati,

    Voor een op stapel staand tourtje hebben we het idee om het decor uit allemaal witte ballen (~50 in totaal) van verschillende grootte te laten bestaan.

    Dit is ongeveer het idee:


    Het ultieme is elk van deze ballen te voorzien van een RGB LED lampje, zoals ook in de video te zien is... maar de vraag is hoe dicht we hier bij in de buurt kunnen komen... het grote probleem is namelijk budget...

    * We spelen in kleine zaaltjes, 70-150 man.
    * De ballen hangen we op in 3 trekken (of in ieder geval lijnen / looms)
    * Mag allemaal dezelfde kleur hebben (dus 1 controller), maar per trek is wel cool.
    * Ballen vanuit het midden redelijk egaal aangelicht (lampenkap)

    Liefst allemaal zo simpel / goedkoop mogelijk. Mijn ideaal is een RGB LED 'peertje', waarvan we er 10 of meer op 1 controller kunnen hangen.

    Eerste waar ik dan denk is Chinese tjiptjap van een kwartje vijftig... alleen heb ik nog niet echt gezien waarnaar ik op zoek ben voor een goede prijs... wellicht dat hier mensen ideeen hebben waar ik eens kan checken ?

    Huren is ook een optie, het zijn 16 shows.

    Dank voor de input alvast !
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Hier al gekeken? http://qzlight.en.alibaba.com/produc...L1101_RGB.html

    Comment

    • tha_dj
      • Jan 2004
      • 375

      #3
      Heb bovenstaande voor ledtubes !!!
      Maar wil er nog wel eens 1 overslaan ( niet pakken ), maar is inderdaad een budget oplossing voor het probleem.
      your light !

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Thanks voor de link !
        Ik ga eens effe prijs etc checken.

        Had al op Alibaba gekeken, maar deze over het hoofd gezien.
        Als je op RGB zoekt, krijg je een berg lampjes die helemaal niet RGB zijn ...

        Blijf het hilarische beschrijvingen vinden van die Chinezen ...
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • Drumvogel
          • Nov 2004
          • 175

          #5
          CLS heeft die ballen. Bij ieder Mega Piraten Festijn hangen er een aantal naast het podium. En pas zag ik er nog een hoop in de uitverkoop van een redelijk groot bedrijf achter 'the wall' langs de A2. En er zullen zo nog legio bedrijven zijn waar ze wel te vinden zijn.

          Comment

          • Drumvogel
            • Nov 2004
            • 175

            #6
            Zie ik ze ook bij onze vrienden in het zuiden.

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Thanks voor de input !

              De ballen an sich hebben we (IKEA lampenkappen )...

              De ballen van Highlite zijn mooi... maar het budget ligt op ongeveer 10% van deze dingen... als je er 50 moet hebben, gaat het rap he ... moet wel in verhouding blijven tot de 16 shows in kleine zalen die we gaan doen ...

              Thx again!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • stainz
                • Sep 2009
                • 609

                #8
                @berolios
                Weet niet wat voor locaties je zit, maar hoe zijn je lampenkappen van Ikea betreft brandgevaar? geimpregneerd of iets?

                Misschien een optie om zelf wat te gaan fabriceren.. Heb laatst ook zelf met eenvoudige LED controllertjes en flink wat draadlengtes + ledstrips een aantal leuke dingen gefabriceerd. (JA het is een klote klusje maar als je klant betaald voor een bepaald resultaat en dat is de voordeligste manier.. waarom niet?)

                Comment

                • Husss
                  • Jul 2003
                  • 220

                  #9
                  @ berolios,

                  Zit net te kijken kijkt mijn zoontje mee over mijn schouder, zegt ie: hee dat lijkt onze halloween lampion wel. Zal eens uitzoeken waar die vandaan komen. daar kun je zelf een rgb led oid in zetten.
                  vr gr,

                  Comment

                  • Drumvogel
                    • Nov 2004
                    • 175

                    #10
                    Er wordt gepraat over brandgevaar en jij begint over haloween bollen?! Niet echt gemaakt van brandwerend materiaal. De gemiddelde is gemaakt van papier. En vervoerstechnisch zijn het ook niet de beste materialen.

                    Een led met voldoende vermogen levert wel veel warmte. Ook iets om rekening mee te houden.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Nou het zijn niet de lampenkappen van de IKEA, ze zien er exact hetzelfde uit... maar dan gemaakt van brandvertragend materiaal ... Ik noemde IKEA, omdat iedereen die lampenkappen kent. Transport dacht ik gewoon aan dozen met die dingen ingeklapt in. Maar ik heb er nog geen 1 in mijn handen gehad, dus iets definitiefs hebben we nog niet kunnen verzinnen.

                      Wat betreft zelf maken... dat kan natuurlijk... maar mijn tijd is ook duur . Denk dat we dan ons doel ook voorbij schieten.

                      Ik doe audio voor dit tourtje, licht doen de locals op basis van ons plan. De muziek en geluidskwaliteit staat by far op 1, het decor is leuk, maar geen top-prioriteit. Het budget is dus echt cruciaal. Als we voor het geld van de ballonnen-lampjes een eigen audio-tafel mee kunnen nemen, dan kiezen we resoluut voor dat laatste...

                      FYI: 50 kappen van verschillende groottes hebben we voor iets van 200 euro... dus daar zit het geld niet echt... de lampjes die erin zitten zijn key.

                      Heb een quote gekregen van de Chinese leverancier, maar ik denk dat ook dat te duur zal zijn (MOQ 100, dan gaat het 2x zo hard). Afijn... ondertussen denk ik dat we afstevenen op simpele gloei-lampjes oid... dan ben ik voor 50 stuks incl simpele bekabeling voor 250 euro klaar.

                      Ander alternatief zijn LED lampjes op batterijen die ik voor 1 euro bij de kappen kan kopen. Geeft weinig bedieningsmogelijkheden, maar wel veel effect voor weinig geld.

                      In ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken mannen, wordt zeer gewaardeerd !
                      Last edited by berolios; 12-01-12, 08:22.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • Husss
                        • Jul 2003
                        • 220

                        #12
                        @ drumvogel.

                        Dit waren geimpregneerde bollen, zelf getest .Sinds het "hemeltje" is er veel veranderd.
                        Jij denkt toch niet dat ik mijn kind op pad stuur met een kaarsje met optie tot spontane fakkel

                        Comment

                        • Drumvogel
                          • Nov 2004
                          • 175

                          #13
                          Er zijn er genoeg die daar geen rekening mee houden. Voor degene die dat wel doen, zoals jij, heb ik alleen maar lof.

                          Ik hoop alleen dat het eindresultaat een 'ik wil wel maar ik kan niet' gehalte krijgt.

                          Maak dan per trek een stuk of 6 bollen. Of belicht de bollen van buitenaf. Of gebruik halve bollen als je ze toch alleen van voren bekijkt.
                          Ik probeer mee te denken. Zoveel mogelijk ideeën aan te dragen...

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Een van de opties is inderdaad geen lampjes in de bollen, maar belichten. Echter, dan krijg je een behoorlijke berg strooilicht, want voor elke bol een profieltje gaat 'm niet worden.
                            Dit heeft niet onze voorkeur, dan zouden we eerder gaan voor die 1-euro lichtjes denk ik.

                            Het belichten is ook een beperking omdat we in kleine zaaltjes zitten, met beperkte mogelijkheden.

                            Ik houd jullie op de hoogte.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • Big Bang
                              • Apr 2008
                              • 652

                              #15
                              Aan dit filmpje te zien zijn de daar gebruikte bollen ook gewoon voorzien van een gloeilampje, icm met belichting ban de bollen in kleur. Als je de boel gaat belichten zou ik overwegen om dat van onder af te doen. Strooilicht verdwijnt dan de kap in.
                              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                              Comment

                              Working...