Gekleurde ontladingslampen (150,250 & 400W) starten niet altijd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • steven007
    • Jun 2007
    • 13

    Gekleurde ontladingslampen (150,250 & 400W) starten niet altijd

    Dag lezers,
    Ik heb in m'n gamma enkele schijnwerpers waarvan ik de lampjes soms vervang door de geleurde varianten om zo tuinen en gebouwen te verlichten,
    ik gebruik hiervoor de MIG400 met tot ôp heden geen probleem.
    Nu heb ik enkele Philips armaturen RVP351 van 250 Watt waarvoor ik blauwe HIT 250 lampen heb. Deze willen niet altijd starten, een oorzaak kan ik niet vinden alsnog een regelmaat erin, 't is op goed geluk. Een witte lamp erin start altijd. Ik vernam van een collega dat hij ook al ondervonden had dat niet elke "expo"spot overweg kan met gekleurde ontladingslampen. Op het eerste zicht is de ballast,condensator en starter gelijk opgebouwd in de armaturen.
    Heeft er iemand een mogelijke oplossing ?
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by steven007
    Nu heb ik enkele Philips armaturen RVP351 van 250 Watt waarvoor ik blauwe HIT 250 lampen heb. Deze willen niet altijd starten, een oorzaak kan ik niet vinden alsnog een regelmaat erin, 't is op goed geluk. Een witte lamp erin start altijd.
    Ik begrijp dat het met een magnetische ballast is, dus geen electronische?
    De kans is groot dat de starter/ignitor net niet voldoende ontsteekspanning levert voor dat type lamp, waardoor je dus dit gedrag krijgt.
    Ik zou eens informeren bij de leverancier van de lampen, die zal hopelijk best weten, waarin en wanneer het wel goed werkt.

    Ik weet dat er bij philips met de door hun aanbevolen lampen veel getest word, om dit te voorkomen.

    Comment

    • steven007
      • Jun 2007
      • 13

      #3
      Het zijn idd magnetische ballasten, en bij erg goed kijken staat er wel degelijk een geproduceerde piekspanning op de starter, bij de Philips staat er 0.75 KV, bij de Mig is er dat 4.5 KV, even omruilen en zien wat het geeft ...

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by steven007
        bij de Philips staat er 0.75 KV, bij de Mig is er dat 4.5 KV
        Dat is wel een groot verschil, gaan daar normaal wel hetzelfde type witte lampen in? Ik kan het me bijna niet voorstellen...

        Comment

        Working...