Wat heb ik nodig aan belichting voor een metal optreden met beperkt publieksbereik.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Wat heb ik nodig aan belichting voor een metal optreden met beperkt publieksbereik.

    Ik zag dit setje bij J&H http://www.licht-geluid.nl/shop/p-52...d-systeem.aspx nou vroeg ik mij af of dit iets is om een klein podium uit te lichten?

    Ik organiseer met grote regelmaat kleine bandavonden met circa 50 a 60 bezoekers en 3 metalbands op een podium van 4x6m ongeveer. Normaal gesproken werken we met PAR 56 lampen met kleurenfilters, maar het nadeel hiervan vind ik dat je te beperkt bent met kleuren en dat je eigenlijk best wel veel lampen moet ophangen om uberhaupt iets sfeer te krijgen. Dat resulteert er dan weer in dat het veels te licht wordt op het podium waardoor de sfeer dus weer minder wordt. Ik ben dus op zoek naar een betaalbaar en simpel systeem waarmee ik een metalshow goed kan uitlichten. Onlangs ook een promofilmpje van de ADJ X color LED plus, ook dit lijkt mij wel iets.

    Maar is t ook iets?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    De kleuren van het gelinkte setje zijn, zoals ik het uit de beschrijving begrijp, vast. Dan ben je beter af met PAR56, kun je nog eens van kleur wisselen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

      #3
      Verhip, je hebt gelijk!! dat moet dus niet, in elk geval dan blijft de X-color LED over. iemand daar een oordeel over?
      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

      Comment

      • dj-inkognito
        • Jun 2011
        • 416

        #4
        Gewicht van losse par can: 12 kg

        lijkt me nou ook niet echt handig voor een f*cking par spot. beetje heavy.....
        "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

        Comment

        • drummerke
          • Oct 2006
          • 432

          #5
          Hey, LED licht is leuk om kleur te maken, zorg er dan voor dat je losse led par hebt die je de kleuren kan wijzigen (4 kanale dmx min) en liefst ook nieuwe generatie 3w alle kleuren onder één lenske. En verder zou ik nog hier en daar .. veel wit licht (ouwe pars) gebruiken voor effect ook.. metal is geen kleurendisco.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            voor metal is werken met PAR56 prima.

            Ik zou eerder voor een prikkie een paar oude tweedehands erbij kopen. (zag laatst 4 6bars in meatrek voor 100 euro op marktplaats!)
            Dat is toch meer rock dan de zuurstok tinten die goedkopere LED armaturen geven.

            Goede roadworn PAR sets zien er bij metal eigenlijk gewoon cool uit. (roadworn = butsen en corrosie )
            En voor de prijs hoef je het niet te laten. Zolang de meeste metalbands toch een grote bus nodig hebben voor de backline kan een meat-rek er best wel bij.

            Ik ben zeker geen voorstander van sjouwen en ouderwetse spullen. Maat in de metal gelden totaal andere regels dan in de coverbandjeshoek. De meeste opbrengst is bijna niets tot niets. En die gaat dan vaak op aan pizza, promotie en pa-terugbetalen. ( de drie P's van de metal)

            Verder sjouwt bijna iedereen mee, is het enthousiasme tot knutselen hoog, en waardeert het publiek dit ook. Met een beetje mazzel gaan er als het gezellig wordt gewoon vrienden mee die ook de handen uit de mouwen steken. Lees even adviesen van rinus en zijn forumdeel over veilig ophangen van die dingen. En het kan nooit kwaad een bevriend electricien een oogje op je materiaal te laten houden. Maar verder : PAR rules!
            Last edited by showband; 25-12-11, 14:19.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • pieturp
              • Jul 2010
              • 70

              #7
              Helemaal met bovenstaande eens. Koop een paar extra simpele parren. Zet ook een paar parren op een vloerstatief op de grond, leuk voor effect. Liefst kies je dan (afhankelijk van je aantal spots) een 3 à 4 max. aantal kleuren en voor het effect wat open wit of L201.

              Succes!
              ... en etcetera en zo

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Een par van 12kg??? Dat hoop ik toch niet voor je :S Dan zit 'ie vol water of zand
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

                  #9
                  Originally posted by AJB
                  Een par van 12kg??? Dat hoop ik toch niet voor je :S Dan zit 'ie vol water of zand
                  staat toch echt in de specs xD
                  "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                  Comment

                  • 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

                    #10
                    Voor Metal gebruik ik het liefst diepe kleuren (blauw 071, rood 789, groen 327), en open witte ACL (ook te bouwen met PAR-36 pinspots, is lekker compact, en geeft een mooi effect in wat kleinere setups). En natuurlijk rook!
                    Persoonlijk zou ik nooit LED willen gebruiken voor metalklussen, omdat de kleuren allemaal veels te blij zijn. Gewoon lekker veel parren (trussje met 4 four- of sixbarren boven en hetzelfde onder), , een of twee barren per kant zijlicht en gas er op. Probeer ook NSP-lampen te gebruiken (narrow spot), en geen MFL (medium flood) als tegenlicht omdat je dan het misterieuze weer kwijtraakt.

                    Comment

                    • metalteacher
                      • Dec 2007
                      • 467

                      #11
                      Aangezien ik alles op moet bouwen bekijk ik het met iets andere ogen. Lichter, sneller en efficienter zijn woorden die mij wel aanspreken. Daarnaast ben ik niet te bereoerd om ook in de metal nieuwe dingen te introduceren. Metal moet inderdaad geen kleuren disco zijn, dus een led systeem waarbij of alles rood is of alles groen, is vergelijkbaar met originele par systemen. Daarnaast blijf je veel minder lampen nodig hebben. Ik zou eigenlijk willen volstaan met vier parren op het podium en twee front, en eventueel wat acl idd. Ik vind overigens de optie om alles te verlichten met par36 nog wel iets. dan wel met een longnose wat mij betreft, die ziet er veel meer metal uit dan. en die geven inderdaad een mooie gebundelede lichtstraal.
                      Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                      Comment

                      • Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

                        #12
                        Originally posted by 4uss
                        Gewoon lekker veel parren (trussje met 4 four- of sixbarren boven en hetzelfde onder), , een of twee barren per kant zijlicht en gas er op.
                        Euhhh, we hebben het hier over een bandavond met 50 à 60 bezoekers...

                        Comment

                        • metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

                          #13
                          precies, ik wil ook geen overkill aan lampen, gewoon een simpele set-up met veel kleuren effecten/mogelijkheden
                          Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                          Comment

                          • Drumvogel
                            • Nov 2004
                            • 175

                            #14
                            Ik zou het lekker simpel en duister houden. Een soort smokey underground bar. Lekker warme oranjetinten niet teveel geknipper. Laat de muziek voor zichzelf spreken. Met rust kun je veel bereiken. Het geeft een mysterieuze sfeer. De mensen die komen komen voor de muziek. Wil je dan een keer een kouder effect dan met kille kleuren. Diep blauw en een ctb. Meer blauw richting groen dan richting rood. Dan kun je je oranjetinten wat bijleggen om de band er net wat meer op te leggen. Speel met de positionering tot je een mooi natuurlijk aangezicht krijgt. Zoek in series en films naar de optredens van bandjes in bars. Daar vind je veel van sferen en belichting.

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              staat toch echt in de specs xD
                              Zal 1,2 moeten zijn...
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...