MultiDim ShowTec: 2 van de 4 kanalen werken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riskama
    • Nov 2011
    • 2

    MultiDim ShowTec: 2 van de 4 kanalen werken

    Hallo,
    Ik heb voor een prikkie/op de gok 2ehands een MultiDim mkII gekocht, maar dan met faders
    DEZE

    Ik wil alleen de stand-alone modus gebruiken, de faders als handdimers dus.
    In program 17 [stand-alone modus] werken channel 3 en 4 goed, channel 1 en 2 blijven vol branden [dimmen niet].
    Channel 1 en 2 blijven sowieso op volle kracht branden, wat ik ook doe [verschillende programma's, etc.


    Ik vermoed dat er in de electronica iets vervangen moet worden. Zijn ch1 en ch2 intern met elkaar verbonden?
    Ik heb het apparaat even opengeschroefd, maar kan op het eerste gezicht niet iets vinden.
    Heeft iemand een idee of - en welk electronica onderdeel ik waarschinlijk moet vervangen om channel 1 en 2 wel te laten werken?
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    #2
    Klinkt als een klassiek geval van kapotte triac's.

    De dimmerpacks willen nog wel eens een onderdeel stuk blazen (de kanaal-triac) als er een lamp springt of er kortsluiting optreedt. Dan blijft het kanaal 'hangen' in de volledig-aan of de volledig-uit stand, en de enige manier om het te repareren is de triac vervangen.

    De triacs zitten met zijn allen (een groepje van 4) op een aluminum railtje geschroefd binnenin de MultiDim, aan de bovenkant tegen de uitgangen aan. Om ze te vervangen moet je de hoofdprint loshalen, de triacs eruit solderen en vervangen door nieuwe van het type BTA16.

    De meesten van ons vervangen ze dan gelijk voor BTA20's die meer stroom kunnen leveren en geen moeite hebben met de piekstroom van een springende lamp.

    Opletten, want in het dimmerpack is (om logische redenen) wel netspanning aanwezig als ie ingeprikt zit.
    First make it work, then make it look pretty!

    Comment

    • Drumvogel
      • Nov 2004
      • 175

      #3
      Om te meten kun je een lamp van 100watt in serie zetten met de stroomtoevoer. Als je dan kortsluiting maakt zal de lamp gaan branden en krijg je geen optater. Ook aan te bevelen voor doormeten van andere apparatuur.

      Comment

      • riskama
        • Nov 2011
        • 2

        #4
        de triacs eruit solderen en vervangen door nieuwe van het type BTA16.

        De meesten van ons vervangen ze dan gelijk voor BTA20's
        Super! ik had al zo'n soort vermoeden. Ik ga ze vervangen en laat nog even weten of het gelukt is!

        Comment

        • chippie
          • Jul 2006
          • 528

          #5
          Mag ik je even aanraden deze post op het forum te lezen en de BTA20 niet te gebruiken maar de BTA24......uitleg aldaar.


          Anders kun je ze na een tijd weer vervangen.
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

          Comment

          Working...