Licht in kerkzaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joël
    • Mar 2008
    • 7

    Licht in kerkzaal

    Hallo allen,

    Bij deze wil ik graag wat advies over het volgende.

    Voor een kerkzaal van ongeveer 20x25 meter, met voorin een podium van ongeveer 8x4 meter, met daarop weer een preekstoel in het midden zijn wij op zoek naar wat podium verlichting. Momenteel hangen er 2 halogeen spotjes boven de preekstoel, waardoor er een schaduw valt over het gezicht van diegene die eronder staat. Ook als er een koor/bandje op het podium staat is er te weinig licht aangezien de hoofdverlichting een handvol E27 11watt LED lampen zijn. Midden in de zaal, op ongeveer 10 meter vanaf het podium hangt een grote H-balk op 8 meter hoogte. Hieraan hebben we als test 2 PAR56 lampen gehangen van elk 500 watt. Op halve kracht waren deze fel genoeg om de spreker fatsoenlijk te belichten, aleen kregen we vervelende schaduw op de wand achter de spreker, en ook voor het hele podium was dit niet afdoende.

    Dus nu de volgende vraag, hoe kunnen we het podium van fatsoenlijk licht voorzien, als we de lampen aan de H balk willen hangen? Als het kan zou ik graag gebruik maken van bijvoorbeeld deze set (Klik) maar ik weet niet waar de voor- en nadelen zijn, en of deze fel genoeg zijn.

    Gaarne had ik enig advies ontvangen, bij voorbaat dank.

    Groeten Joël
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Ruim 12 meter overbruggen (van je lampje tot je spreker) lijkt me een serieuze uitdaging voor LED parren. Ik denk niet dat dat gaat lukken.

    Wat ik persoonlijk zou doen: 2x 1-KW'ers in die H-balk voor algemene belichting en een profielspotje (bijvoorbeeld in het midden, of 2 stuks naast het midden) voor een spreker (of bij een bandje de lead zanger).
    Dan krijg je inderdaad schaduwen op de achterwand wat je weer kan voorkomen /wegwerken met wat tegenlicht.
    Daar zou je LED voor kunnen gebruiken, maar eerlijk is eerlijk: die Showtec dingetjes zijn niet echt mooi. Dan zou ik liever voor wat (stuk of 8) par56 gaan (300W MFL, misschien zelfs 500W).

    Is er een budget voor dit hele verhaal, dan kan ik misschien wat gerichter producten noemen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • Nathan
      • Jan 2011
      • 15

      #3
      Ik heb zelf showtec LED parren. Leuk voor een disco of voor sfeer-verlichting, maar voor een kerk zou ik het zeker niet gebruiken. Je kan er namelijk geen warm-witte kleur mee creëren.

      Comment

      • stainz
        • Sep 2009
        • 609

        #4
        Voor goed uitlichten van personen, wat je volgens mij wil.. is het belangrijk om goede basisverlichting te pakken, al dan niet met een kleurenfilter ervoor.

        Als je een aantal keer een Fresnel lamp neemt en dan eventueel voor de preekstoel 2x een profielspot krijg je het beste resultaat; door vanuit 2 punten te belichten komt het belangrijkste deel van de schaduw recht achter de spreker en niet links of rechts op het gezicht.

        Op moment dat je serieus budget hebt kun je het podium ook beter uit lichten, maar daarvan zie ik niet direct noodzaak.

        Comment

        • Joël
          • Mar 2008
          • 7

          #5
          Originally posted by stainz
          Voor goed uitlichten van personen, wat je volgens mij wil.. is het belangrijk om goede basisverlichting te pakken, al dan niet met een kleurenfilter ervoor.
          Inderdaad is het uitlichten van personen de bedoeling, maar een beetje strooilicht is niet erg omdat de voorkant van de zaal eventueel ook wel iets lichter mag. Overigens is de zaal natuurlijk al wel verlicht en dient de eventuele extra verlichting ter ondersteuning. Is het niet zo dat ik met profielspots echt de nadruk leg op een persoon, terwijl bijverlichten de bedoeling is?
          Voordat we overgingen op LED was er voldoende licht omdat de gloeilampen ook omhoog schenen (open fitting) en via het plafond er nog een hoop licht naar voren viel.

          Een advies dat ik vanmiddag kreeg wil ik graag hier even voorleggen. Iemand zei me dat ik 8x een 300 watt parr 56 moest nemen met een NSP lamp (per 2 verdelen over de hele breedte), en dan alle licht verdelen over het hele podium. Vervolgens de 2 parren (is dat een goed woord?) die de preekstoel verlichten iets feller zetten. Op die manier wordt het hele podium iets lichter, de spreker nog iets lichter, zonder dat het echt opvalt. Kan ik dit aandragen als budget idee of is dat niet wat?

          Qua budget weet ik niet wat er vrij gemaakt gaat worden want dat moet eerst door de bureaucratische molen, maar ik ga een aantal dingen op papier zetten waarna er een besluit genomen zal worden. De ideeën hierboven zal ik zeker meenemen en het worden in ieder geval geen LEDs.

          Bedankt voor de snelle reacties tot dusver.

          Comment

          • Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

            #6
            Hoi Joël

            Een par is feitlijk niet geschikt om als front te gebruiken. Een nsp geeft wel veel gerichter licht, maar de bundel is niet egaal.
            Als je 8 NSP's in je front gebruikt zie je straks 8 lichtvlekken op je podium; je kunt de overgang tussen de bundels niet netjes maken omdat je geen focus kunt instellen.
            Liever koop je 4 theaterspots van ieder 0,5 kW. Dan kan je al een aardig egale basis verlichting maken. Heb je meer wensen/budget, dan kan je er meer ophangen, zodat je posities kan uitlichten (bv de spreker of een leadzanger van je praiseband)
            ~Clearsound~

            Comment

            • Joël
              • Mar 2008
              • 7

              #7
              Allen hartelijk dank voor de reacties. Het worden dus geen parren en al helemaal geen LED's maar Theaterspots/Fresnels. Ik ga eea op papier zetten voor de beheerders.
              Nog 1 vraag tot slot; is een halogeen theater spot gewoon met een dimmer zoals bijvoorbeeld een Showtec MultiDim aan te sturen (mits deze het vermogen aan kan natuurlijk)?

              Comment

              • Hengelosedrummer
                • Feb 2011
                • 23

                #8
                Originally posted by Joël
                Nog 1 vraag tot slot; is een halogeen theater spot gewoon met een dimmer zoals bijvoorbeeld een Showtec MultiDim aan te sturen (mits deze het vermogen aan kan natuurlijk)?
                Dat zal geen probleem zijn, inderdaad gewoon op het vermogen letten
                Pourquoi? Parce-que c'est possible!

                Comment

                • DeMennooos
                  • Aug 2000
                  • 1416

                  #9
                  Even iets rechtzetten hier.
                  Met LED hoeft 12m geen probleem te zijn in een warm witte kleur.
                  CRI van 80-85-90-95? Check. Dimbaar? Check. Fatsoenlijke openingshoeken? Check. Er is meer dan een 5W 3-in-1 RGB LED met een openingshoek van 6 graden.
                  En dan kan het ook nog in een custom frame worden gemonteerd zodat het in de omgeving past.

                  Natuurlijk ga je hier niet lopen vervelen met een RGB LED spot, zijn die dingen niet voor gemaakt.
                  Theaterspot / fresnel met LED? ook geen probleem in een witte kleur.

                  Voordat we overgingen op LED was er voldoende licht omdat de gloeilampen ook omhoog schenen (open fitting) en via het plafond er nog een hoop licht naar voren viel.
                  LED is ook niet geschikt om het enkel als 100% retrofit te gebruiken.
                  Greetz,

                  DeMennooos

                  Stagehands are the infantry of show business

                  Comment

                  Working...