PIPO

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henk
    • Aug 2000
    • 1

    PIPO

    Laatst kreeg ik een oud model theater spotje.
    Ik denk dat het een zgn PIPO is. Merk Strand Electric. lens doorsnede ca 10cm het diafragma is vrij primitief en bestaat uit vier verstelbare lamellen. De lamp die erin zit (helaas defect) is een philips 437C/01.
    de /01 is een lamp met een reflector op het glas. De spot is zelf ook voorzien van aluminium spiegels. hoort deze lamp erin? Kun je door het monteren van een andere lampvoet ook een halogeen lamp toepassen (die gaat veel langer mee.) Is het een PIPO of hoe herken je die? Wat betekent trouwens pipo?
  • lightman in wonderland
    • Jan 2005
    • 7

    #2
    lampje voor de pipo

    Het lampje voor de pipo is de Philips 6800c theater 500W/230V/p28 (artikel nr.871150018481825). Bruto verkoopprijs € 23,- bij Lightco in Utrecht.
    \"I can admire the pope, I can admire anyone who can tour for 20 years without ever releasing an album\"

    Rita Rutner

    Comment

    • lightman in wonderland
      • Jan 2005
      • 7

      #3
      Pipo

      Een ouder soort profielschijnwerper is de zogenaamde Pipo. Hij werd van 1953 tot 1983 geproduceerd door Strand als de Pattern 23 en was de eerste spot die in massa gemaakt werd. De Pipo heeft een ellipsoïdale spiegel. Aangezien een ellips twee brandpunten heeft zou het kunnen dat de Nederlandse naam Pipo een verbastering is van Bi-Po, wat dan weer een afkorting van Bipolair is. Er zijn Pipo's met en zonder messen. De versie zonder messen is als PC te gebruiken.
      \"I can admire the pope, I can admire anyone who can tour for 20 years without ever releasing an album\"

      Rita Rutner

      Comment

      • marciano
        • Feb 2006
        • 164

        #4
        Inderdaad is PIPO gebruikt als afkorting. Wil je er echt alles over weten of meerdere versies zien bel dan even naar Barndoor.

        Die hebben ze nog aan hun museumwand hangen en ze kunnen ook aan de lamp komen voor de PIPO

        Strand Archive - Patt.23
        staat ook en hoop informatie

        Comment

        • Christiaan Visser
          • Apr 2004
          • 235

          #5
          Ik geloof dat die lightman écht in wonderland leeft, 9 jaar later nog eens een reactie geven?

          ..
          Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

          Comment

          • marciano
            • Feb 2006
            • 164

            #6
            Iets met beter laat dan nooit denk ik.

            Comment

            Working...