Truss 'zwiepen' door MH's?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Truss 'zwiepen' door MH's?

    Ik heb het zelf nooit echt waargenomen,
    maar stam ook uit de oertijd toen de Vari*Lites net waren uitgevonden.
    De vraag die telkens weer op tijdens de cursussen opdoemt is:

    "Geven die koppen geen dynamische beweging/krachten in de truss?"

    Het lijkt mij van niet, want anders breken de huizen van die koppen
    op den duur los van hun ophangbeugels,
    en ik ga ervan uit dat de fabrikanten die deze spots fabriceren
    er wel voor waken om 'lichtbundel-vibrators" te gaan verkopen...

    Iemand die echt ervaring heeft met op-en-neer 'zwiepende' trussen door de beweging van de koppen?
    NB: ik bedoel niet de horizontale heen-en-weer of ronddraaiende beweging van een opgehangen truss.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

    #2
    Nog geen ervaring mee gehad. Lijkt me ook niet echt realistisch dat de lichte kop van een movinghead een verticale beweging kan teweegbrengen op een zware trus. Temeer ook dat meeste koppen toch ietwat uigebalanceerd zijn tov het kantelpunt dus dat er altijd ongeveer hetzelfde gewicht naar boven gaat als er aan de andere kant van het kantelpunt naar beneden komt. Verder denk ik ook dat de snelheid en hefboom van zo'n kop niet echt groot is om een kracht te ontwikkelen om dat gewicht te verplaatsen. Of zoek ik het wat te ver?
    It's nice to be important, but it's important to be nice...

    Comment

    • AJB
      • Jul 2003
      • 2289

      #3
      Over het algemeen heb je hier weinig last van, omdat een Moving Head is ontworpen om op vele manieren te functioneren. Als deze staand op zijn basis niet in balans zou zijn, kun je hem in vele toepassingen niet gebruiken.

      Aan een truss kun je een subtiele beweging krijgen, als je in 1 keer 20 grote jongens een tilt sweep laat maken. De juiste verdeling in een truss kan dit redelijk voorkomen.

      Waar het WEL erg veel voorkomt is in het theater: een enkel buisje is namelijk niet zo heel erg stabiel. Bij heftige bewegingen met "lagen" licht in 1 keer zie je duidelijk schommelingen. Het betreft hier niet zozeer een last, omdat de kracht natuurlijk neerwaarts is en de beweging voorwaarts.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.
        Maar ik kan me voorstellen dat als je in een eenvoudige en kleine constructie meerdere 1200 watters gaat laten draaien, dat er beweging mogelijk is.

        Mvg,

        Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • daviddewaard
          • Mar 2008
          • 627

          #5
          In het theater heb ik dit wel eens meegemaakt of in podia waar ze theater achtige trekken hebben uit een buis.
          als je dan 8 koppen tegelijk laat tilten wil de buis nog wel eens gaan zwiepen
          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #6
            Dat van de enkele buizen van theatertrekken heeft natuurlijk veel te maken met de relatief zwakke / elastische constructie.
            En met die beschreven zwaai-/slinger beweging met truss heb ik al bijna vanaf dag één de nodige ervaringen.
            Vooral als de artiest drie uptempo nummers hebt gehad en hij daarna even op adem wil komen met een ballad, gezongen vanaf een barkruk midden op het podium.
            Hij kan dat misschien wel willen, maar de trussjes met de MH-spots eraan
            gaan dan nog even wat door met geleidelijk aan 'uit-slingeren'....
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • hardstyle
              • Jan 2010
              • 427

              #7
              Er gebeurt echt niets als je een beetje veilige truss gebruikt.
              Vooral vierkant scheelt(of driehoek, zodat je 2 buizen kan gebruiken), zo kan je aan 2 buizen aan 1 MH g haken hangen.

              Comment

              • Drumvogel
                • Nov 2004
                • 175

                #8
                Originally posted by hardstyle
                Er gebeurt echt niets als je een beetje veilige truss gebruikt.
                Vooral vierkant scheelt(of driehoek, zodat je 2 buizen kan gebruiken), zo kan je aan 2 buizen aan 1 MH g haken hangen.
                Er zijn bruggen ingestort door frequente bewegingen en zelfs hoge gebouwen die zwaaien. Als je een truss aan een enkele ketting of steel hangt kun je natuurlijk een golf creeeren. Het schommel effect is een gegeven feit. Dit kun je dan oplossen door de golf op te breken. Geldt ook voor soldaten die op een brug uit de pas te gaan lopen. Zelfde kun je dus oplossen met je koppen. Of je truss zekeren met een fixatie uit 2 punten. Ook een toepasselijk voorbeeld zijn faseveschuivingen bij onze geluidcollegae.

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Originally posted by hardstyle
                  Er gebeurt echt niets als je een beetje veilige truss gebruikt.
                  Vooral vierkant scheelt(of driehoek, zodat je 2 buizen kan gebruiken), zo kan je aan 2 buizen aan 1 MH g haken hangen.

                  Mwah... Hang eens 2 VL3500's aan een stukje truss (metertje of 4) op 2 hijspunten... dat zwiept wel hoor.
                  Of die truss nou veilig en vierkant is... zwiepen zal het.


                  In grotere constructies (carré's, grids, etc) heb ik het ook nog niet zien gebeuren, maar dat is wel al een stugger geheel.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by hardstyle
                    ..... je 2 buizen kan gebruiken), zo kUn je aan 2 buizen aan 1 MH g haken hangen.
                    owww? is dat nieuw? die manier van bevestigen ken(de)
                    ik nog niet.

                    grtz
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Originally posted by rinus bakker
                      Dat van de enkele buizen van theatertrekken heeft natuurlijk veel te maken met de relatief zwakke / elastische constructie.
                      Inderdaad, vooral de buis zelf is een "golvend" geheel. Daardoor krijg je in die beweging de faseverschuiving die drumvogel beschrijft. Wat we nog wel eens deden (puur uit practisch oogpunt met een kabelboom) is het koppelen van 2 trekken. Dat helpt redelijk goed, al is de koppeling maar op 4 punten bevestigd.
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Gisteren in de Rijswijkse Schouwburg waarbij drie trekken met elk zes koppen hingen. Horizontaal zie je zeker beweging maar verticaal heb ik geen beweging kunnen waarnemen wat op (heftig) stuiteren/klappen lijkt.

                        Wij stonden hier toevallig op te letten omdat wij vier x-act's in het dak gingen knopen tussen de koppen door. Deze zijn uiteindelijk op andere trekken terecht gekomen i.v.m. de horizontale beweging van de trekken met koppen.

                        Comment

                        • Marik
                          • Jan 2006
                          • 52

                          #13
                          Helemaal afhankelijk van de lengte van je truss en de manier van bevestigen. Heb voor een projectje eens verspreid door een beurshal verschillende mh' per 2 aan een stukje truss van een meter gehangen (balkklemmen om de H-balken en 2 slings om de truss) en dit zwiepte toch wel heel erg door. Komt natuurlijk voornamelijk omdat er weinig gewicht is dat meegezwiept hoeft te worden en een bevestiging met slings niet helemaal 100% stug is.

                          Het heeft in een bepaalde zin dus zeker wel invloed maar vraag me af in hoeverre je hiermee rekening kunt houden of dit kan incalculeren. Heeft natuurlijk ook voor een groot gedeelte maken met de afstand tussen de eigenlijke 'fixed' bevestiging en de beweging van de kop.

                          Comment

                          • @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

                            #14
                            Om dat te voorkomen werden er toch vroeger dummies ingehangen waarvan de beweging gespiegeld werd om op netto 0 fysieke belasting uit te komen? Ik weet dat de lightlock in het horizontale vlak werkt:



                            Misschien is zoiets ook voor snelle tiltbewegingen te bedenken.

                            @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                            Comment

                            Working...