Movinghead probleem *vaag*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    Movinghead probleem *vaag*

    me baas heeft een paar kopjes op de kop getikt (groot feestcafe,ik ben dj daar.. maar wel kennis van licht/geluid)

    alleen hebben deze een vaag probleem, het zijn skytec/showtec koppen (ik denk daar hetzelfde over als jullie, maargoed, ze zijn er)

    en deze movingheads hebben allemaal het probleem soms de shutter niet open te willen gooien,maar wel te 'bewegen'.Soms slaat deze ook in de Reset, en komt daar ook niet meer uit, ook bij het stroom aan/uit zetten komt de movinghead niet uit reset modus, en de andere houden soms hun shutter open, of gooien ze zomaar willekeurig weer dicht, en als ze er zin in hebben misschien nog een keer open.

    nu las ik hier ergens op het forum dat skytec/showtec movingheads over het algemeen problemen hebben met bepaalde licht tafeltjes.
    iets met de dmx 'timings'

    ze staan aangesloten op een 16 kanaals wel bekend showtec scanmaster tafeltje,
    hier staan ook nog een reeks scanners op aangesloten (showtec scorpions) maar deze werken al jaren zonder problemen,

    dus vandaar dat ik hier de vraag even stel,
    er hangen op deze dmx lijn nu 6 scans, 2 movingheads van Futurelight, en deze 4 showtec movingheads.. en deze zijn de enige die problemen vertonen.

    waar moet ik dit probleem zoeken? in het licht tafeltje?
    Last edited by Tummy; 21-11-10, 06:12.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

    #2
    Het zou idd kunnen dat het dmx tafeltje teveel kanalen moet uitsturen.

    Je kan natuurlijk proberen om alleen de nieuwe heads apart aan te sluiten op dit tafeltje ( dus zonder de overige lampen ) en dan kijken of het probleem zich herhaalt.

    Mocht dit niet het geval zijn dan zal het waarschijnlijk de Showtec zijn die over de zeik gaat met zoveel kanalen uitsturen.

    Dit kun je oplossen door er een DMX Booster ertussen te zetten.

    Doen de heads het nog zolang ze alleen op de Showtec bestuurd worden is er iets mis met de heads ( of een van de heads die geeft dan bv een verkeerd sginaal uit )

    Simpele manier is :

    Check of de keten van de nieuwe heads goed werkt op stand alone modus
    Check of het probleem zich geeft vanaf de eerste head of ergens halverwege
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Als alle materiaal nou toch zo ongeveer van 1 merk is,
      ga je zo iets toch eerst daar vragen.
      Je koopt nu ergens een 2e hand Opel en hoopt dat andere Opel/Fiat/BMW chauffeurs ergens lezend op een autoforum weten wat er bij jou loos is.
      Voor Verlinde problemen hoef ik niet naar een forum
      - zelfs niet een Verlinde forum... Dan ga ik naar de takel-fabrikant.
      Daar hoor ik een antwoord te kunnen krijgen.

      Idem met CAD-software, idem met truss, idem met pindakaas.
      Op een forum kun je dan melden wat jou is overkomen:
      "ervaringen met leveranciers of fabrikanten"
      Dat kan helemaal Top zijn, behoorlijk matig, of 100% kl*te.
      En in geval van dat laatste kun je via een vak-broeders-forum
      (of consumentenrubriek) de andere lezers waarschuwen.

      Mijn CAD-softwareboer moest ook ooit (na een half jaar kastje<>muur<>kastje)
      toegeven dat zijn manier van uitsturen voor de meeste processors
      problemen kon opleveren bij grote (3D) bestanden.
      "Waarom maak je zulke ingewikkelde tekeningen?"
      "In 2D werkt het toch prima?"
      Later noemden ze het pakket "2,5D". Dat merk ging er bij mij toen natuurlijk uit.
      En bestaat ook niet meer......

      Wat jij eerst moet horen is of jouw Showtec setje op jouw manier aangesloten wel kan werken volgens die firma.
      Je kunt zelf wel 100 dingen gaan uitproberen (of erbij gaan kopen?),
      maar dan kost het (misschien onnodig of tevergeefs) veel tijd (en geld?).
      Last edited by rinus bakker; 21-11-10, 11:52.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        Originally posted by Rolandino
        Het zou idd kunnen dat het dmx tafeltje teveel kanalen moet uitsturen.

        Je kan natuurlijk proberen om alleen de nieuwe heads apart aan te sluiten op dit tafeltje ( dus zonder de overige lampen ) en dan kijken of het probleem zich herhaalt.

        Mocht dit niet het geval zijn dan zal het waarschijnlijk de Showtec zijn die over de zeik gaat met zoveel kanalen uitsturen.

        Dit kun je oplossen door er een DMX Booster ertussen te zetten.

        Doen de heads het nog zolang ze alleen op de Showtec bestuurd worden is er iets mis met de heads ( of een van de heads die geeft dan bv een verkeerd sginaal uit )

        Simpele manier is :

        Check of de keten van de nieuwe heads goed werkt op stand alone modus
        Check of het probleem zich geeft vanaf de eerste head of ergens halverwege
        de scanners staan aan het einde van de reeks,

        de 'nieuwe' movingheads staan ervoor,
        maar dan zouden de scanners ook raar moeten gaan doen toch?

        het werkt allemaal prima het 1e uurtje, als het redelijk stil hangt, of om de paar seconden een beweging maakt, zodra het gaat bewegen in 'disco' stand, dan gaan de movingheads al snel problemen vertonen

        ze zijn ook terug gegaan naar het bedrijf waar ze vandaan komen, maar die kunnen niks vinden, omdat ze op de zaak gewoon uren lang naar behoren werken..

        alleen de shutter doet vreemd, en springen af en toe in reset modus en komen daar dan ook niet meer uit
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • timedriver
          • Sep 2010
          • 144

          #5
          Klein gokje:

          Warmteprobleem? Ook al zijn ze getest door de leverancier, die doet dat niet onder dezelfde omstandigheden als in het cafe. Omdat het probleem zich pas voordoet als ze in standje disco moeten, neem ik voor het gemak aan, dat het dan ook wat drukker is en dus de temperatuur in het cafe ook stijgt.

          Wanneer de headjes dan echt aan het werk moeten worden ze door de warmte die ze zelf opwekken en de omgevingswarmte misschien te warm, waardoor ze raar gaan doen.
          I am a Timedriver!

          Comment

          • Tummy
            • Nov 2008
            • 324

            #6
            dat is inderdaad een logische verklaring,

            maar de ventilatoren zijn brand schoon, heads zijn open geweest en compleet schoon gemaakt, en nog iets.. ze hebben alle 4 problemen, voornamelijk met de shutter..
            Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

            Comment

            • Noobie
              • Dec 2007
              • 223

              #7
              Wellicht komt er in de programmering een dmx waarde langs waarbij de koppen via DMX worden gereset? veel koppen hebben een 'control' channel, waarmee je bepaalde functies kunt activeren. Als dit per ongeluk gebeurd, (dus door een programmeer fout o.i.d.) kun je vreemde effecten krijgen.

              Een splitter lijkt me niet nodig, zeker als de laatste spots in de lijn normaal blijven werken.

              en wat betreft de tekst van Rinus.. anders als bij diverse truss/takel merken, is het DMX protocol een wereldwijde standaard, ongeacht welk merk/type lamp/effect je aansluit, moet het gewoon werken. wel zijn er bepaalde fixtures die het niet leuk vinden om te snel nieuwe data te ontvangen, dit kun je in de grotere regietafels dan ook vaak instellen. De kleintjes (zoals het hier betreft) geven meestal geen problemen hiermee, aangezien ze vaak niet de processor hebben om te snel een nieuw data frame te versturen.

              Comment

              • Tummy
                • Nov 2008
                • 324

                #8
                ik het deze in het menu ingesteld op 'operation: Basic", dan gebruik je de basis functies en minder kanalen,

                als ik deze even op 'advanced' zet, werkt het omslachtig omdat dan de shutter op de volgende 'page' staat,

                wel vreemd,

                de movingheads doen het wel even, maar na een bepaalde tijd gaan ze raar doen, terwijl het programma in de tafel niet veranderd.
                Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                Comment

                • Drumvogel
                  • Nov 2004
                  • 175

                  #9
                  Wij hebben ooit een showtec tafel aan een osciloscoop gehangen om te kijken wat deze nou uitstuurt. Het was in ieder geval geen schoon signaal. Nu is dmx ontvangen eigenlijk een moeilijker verhaal. Wij wilden graag het wiel zelf uitvinden. Het had geen invloed op onze ontvanger.

                  Maar nu even terug te vallen op de daadwerkelijke vraag stel ik graag een wedervraag:

                  De reset/shutter problemen, zijn die gelijk per fixture op hetzelfde moment of random order qua tijd en functie? Uitsluiten van problemen. Ik geloof ook dat bij showtec het oude robe principe geldt dat als je een lampstrike geeft je fixture meteen reset.

                  Comment

                  • Tummy
                    • Nov 2008
                    • 324

                    #10
                    de movingheads hebben allemaal problemen rond hetzelfde moment,

                    zolang de movingheads stil hangen, of afentoe draaien om bijv interrieur stukken te verlichten, is er niks aan de hand, zodra ik deze actief ga laten draaien in disco stand (in hetzelfde programma), dan gaan de movingheads later vanzelf raar doen,

                    allemaal beginnen ze met de shutter, deze gaat soms dicht, en later weer open.. soms gaan enkele movingheads in reset, en komen er ook niet meer uit,

                    als het een 'fabrieks fout' zou wezen, zouden ze er niet allemaal last van hebben toch??
                    de ene movinghead heeft meer problemen als de ander, maar hier zou wel een verband tussen zitten lijkt mij,

                    ook hebben ze op het bedrijf van de leverancier uren lang de movingheads getest, door ze lang en snel te laten werken, en hier waren geen problemen.

                    het enige verschil is denk ik de Licht tafel (weet niet wat hun eraan hebben gehangen)
                    en toen ik de movingheads kreeg stond de Operation mode op Advanced (max aantal kanalen) en ik gebruik deze op 'basic'

                    de andere movingheads (futurelights) en de scans hebben nergens last van, alleen deze 4 movingheads.. of zijn die andere apparaten gewoon minder gevoelig voor een 'vuil' dmx signaal?

                    ik kan de movingheads vanuit de dj cabine aan/uit zetten (het stroom), maar dit veranderd niks.
                    Last edited by Tummy; 22-11-10, 14:57.
                    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                    Comment

                    • Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

                      #11
                      het zou kunnen dat er fouten in die 'basic'mode software zitten, de meeste gebruiken toch volledige kanaal bezetting, tenminste bij grotere stuurtafels. In dit geval werkt het dus in veel gevallen probleemloos en geeft het problemen in basic mode. Je zou kunnen proberen of dit het geval is.

                      Comment

                      • Tummy
                        • Nov 2008
                        • 324

                        #12
                        ik zal het eens in 'advanced' mode programmeren op de licht tafel,

                        en als dit niet werkt, zit de fout waarschijnlijk in deze licht tafel? of moet ik ergens anders zoeken, het lijkt mij persoonlijk een fout in het dmx protocol, dat de movinghead van slag raakt
                        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                        Comment

                        • Tummy
                          • Nov 2008
                          • 324

                          #13
                          inmiddels even opgelet,

                          zodra de movinghead 'vast slaat' werkt ook het gobo/color wheel/shutter niet meer, soms doet de Pan en Tilt het wel, en soms weer niet,

                          het lijkt mij dus een software matig probleem,

                          Nu zit er een 'aux' aansluiting op, een ronde aansluiting met 4 pinnetjes.
                          dus vroeg ik mij af, zijn deze dingen niet van nieuwe firmware te voorzien?
                          aangezien ik in het menu kon vinden dat de firm/software waar de movinghead op draait V1.0 is,

                          het betreft zoals op het etiket staat een: Showtec Club Spot 250 MKII
                          Last edited by Tummy; 23-11-10, 04:05.
                          Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                          Comment

                          • Drumvogel
                            • Nov 2004
                            • 175

                            #14
                            Misschien is een factoryreset wel een oplossing. Heb je al een een andere tegel geprobeerd aan te sluiten. Ik doel op bijvoorbeeld een Enttec dongle icm Chamsys of Freestyler. Dan liggen de kosten relatief laag. En is altijd handig voor andere klusjes of troubleshooting. Of probeer een merger.

                            Comment

                            • Tummy
                              • Nov 2008
                              • 324

                              #15
                              hoe doe je zo'n factory reset??

                              ik moet zo meteen nog een gerepareerde speaker ophalen,
                              dan neem ik even zo'n dmx plug/stop mee, misschien dat dit iets uithaalt,
                              Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                              Comment

                              Working...