Samenstelling RGB lasers, kleurverhouding?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • seppe30
    • Dec 2007
    • 248

    Samenstelling RGB lasers, kleurverhouding?

    als je 1400mW 532nm groen hebt
    hoeveel rood en blauw doe je er bij ?

    dacht wel aan 640nm rood en 445nm blauw
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

    #2
    Voor rood minimaal 3x het vermogen van de groene geloof ik en blauw 2x

    Dat is mij ooit een keer verteld ( ligt ook aan welke kleur rood / blauw je hebt )

    Ik heb ook een keer gehoord dat je rood 5x sterker moet nemen dan de groene laser.

    Mss heb ik het verkeerd dus laat maar komen die emoties.
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

    Comment

    • seppe30
      • Dec 2007
      • 248

      #3
      nu heb ik de volgende tegen gekomen
      wie kan dat uitleggen

      300mW/640nm
      800mW/532nm
      300mW/445nm

      in een toestel en in een ander

      300mW/640nm
      1400mW/532nm
      1000mW/445nm

      Comment

      • Svartrose
        • Apr 2008
        • 229

        #4
        De afgelopen tijd heb ik deze zelfde vraag geprobeerd beantwoord te krijgen. Mijn conclusie is, is dat deze vraag absoluut niet makkelijk te beantwoorden is.

        Mijn eigen laser heeft een twee keer zo sterke 640nm dan 473nm. Het rood is feller op een muur. In een beam show is het blauw feller.

        Het feit dat groen vaak meer mW heeft dan de andere kleuren, heeft denk ik te maken met dat groen een gunstige prijs heeft vs. intensiteit. Je kunt ermee 'knallen'.

        Ook om wit te creëren is weer een andere verhouding nodig dan wat je zou verwachten als je kijkt naar de intensiteit van de kleuren.

        Mijn conclusie: kijk naar profi lasers en hun verhoudingen. Maar ook naar je budget. En, neem analoog-gestuurde lasers en software waarmee je de intensiteit kunt aanpassen om zo de gewenste verhouding voor je show in te kunnen stellen.

        Waar je ook nog naar kan kijken is deze lijst:



        Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Ten eerste: de golflengte (xxx nm) is een indicator voor de (basis)kleur van de bron.

          Dan wat betreft de verhoudingen tussen R, G en B in vermogen: het gaat niet om goedkoop of dergelijke argumenten, het gaat om de kleuren die je uiteindelijk kunt maken en dan met name WIT.

          Het RGB systeem is een zg additief kleurmengsysteem, dat betekent dat je verschillende kleuren bij elkaar optelt om een nieuwe (meng)kleur te krijgen.

          Om WIT te krijgen tel je dus R, G en B bij elkaar op. Echter, het oog is niet even gevoelig voor alle golflengtes:


          Het plaatje vertekent een beetje aangezien je de oppervlakte onder de curves moet nemen als uitgangspunt en niet hoe hoog/ laag de curve ligt. Maar, het is wel duidelijk te zien dat het menselijke oog het minst gevoelig is voor groen.

          Om een goede kleur wit te krijgen, heb je dus meer vermogen groen nodig dan rood en blauw.


          Om iets te kunnen zeggen over de beste verhouding tussen de drie kleuren laser moet je goed bekijken welke brongolflengtes erin zitten:




          Hopelijk maakt dit eea duidelijk.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • seppe30
            • Dec 2007
            • 248

            #6
            dat wil dus zeggen dat 532nm niet volledig groen is
            en 445nm ook niet volledig blauw

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Een lichtbron heeft niet één golflengte, maar straalt licht uit in een bepaalde bandbreedte rond een center-frequentie.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • seppe30
                • Dec 2007
                • 248

                #8
                is goed om te weten
                maar hoe komt dat de opgegeven vermogens dan toch zo verschillend zijn

                Comment

                • Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Een lichtbron heeft niet één golflengte, maar straalt licht uit in een bepaalde bandbreedte rond een center-frequentie.
                  Een belangrijke eigenschap van een laser (want daar hadden we het hier toch over??) s juist dat het wel monochromatisch licht is (en dus wel van precies één bepaalde golflengte).
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                  Comment

                  • seppe30
                    • Dec 2007
                    • 248

                    #10
                    heb even wat verder gezocht meer uitleg over monochromatisch licht


                    Monochromatisch licht

                    Comment

                    • RenéE
                      • Oct 2006
                      • 291

                      #11
                      Originally posted by berolios


                      Het plaatje vertekent een beetje aangezien je de oppervlakte onder de curves moet nemen als uitgangspunt en niet hoe hoog/ laag de curve ligt. Maar, het is wel duidelijk te zien dat het menselijke oog het minst gevoelig is voor groen.

                      Om een goede kleur wit te krijgen, heb je dus meer vermogen groen nodig dan rood en blauw.
                      Volgens mij niet helemaal juist. Ik heb het plaatje ook weergevonden en dit is een grafiekje van de hoeveelheden x,y,z die men moet combineren om een monochromatische lichtbron te simuleren. Theoretisch verhaal, want x,y,z zijn RGB bronnen met een spectrum dat in de praktijk onmogelijk is omdat ze negatieve energie hebben in delen van hun spectrum. (Lichtabsorberende lampen, VET!!)


                      Het oog is juist wel erg gevoelig voor groen. Ook leuk om te weten is dat de gevoeligheid verschuift bij licht/donker aangezien we in de ene situatie meer met de kegeltjes zien en in de andere meer met de staafjes.

                      (geheel toevallig van een Roemeense laserwebsite, was een van de beter plaatjes)
                      Last edited by RenéE; 03-10-10, 00:23.

                      Comment

                      • Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

                        #12
                        Originally posted by seppe30
                        heb even wat verder gezocht meer uitleg over monochromatisch licht


                        Monochromatisch licht
                        klopt, maar de bandbreedte is meestal niet meer dan een nanometer (en soms zelfd nog een stuk minder) en in dit geval dus als monochromatisch te beschouwen.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                        Comment

                        • Svartrose
                          • Apr 2008
                          • 229

                          #13
                          De verschillende meningen onderstrepen mijn eerste stelling waarin ik aangeef dat het een heel lastig onderwerp is.

                          Hier nog een document wat ik gebruikt heb om tot mijn samenstelling te komen:



                          En inderdaad, het menselijk ook is het gevoeligst voor groen, je hebt er dus het minst vermogen van nodig. Rood is het lastigste, zeker bij hogere golflengtes dan 640nm.

                          Daar komt bij dat wit niet bestaat uit, voor het oog, gelijke hoeveelheden RGB.

                          Ik zou graag eens een meter willen lenen die het vermogen van lasers kan meten zodat een real life test mogelijk is...

                          Comment

                          • berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

                            #14
                            Originally posted by Big Bang
                            Een belangrijke eigenschap van een laser (want daar hadden we het hier toch over??) s juist dat het wel monochromatisch licht is (en dus wel van precies één bepaalde golflengte).
                            Ok, nou, dat zou goed kunnen. Ik zit niet direct in de lasers om eerlijk te zijn. Vooral ervaring met LED. Maar als ik nadenk over het werkingsprincipe van een laser geloof ik je graag. Monochromatisch, danwel een heel smalle bandbreedte.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                            Comment

                            • Big Bang
                              • Apr 2008
                              • 652

                              #15
                              Originally posted by berolios
                              Ok, nou, dat zou goed kunnen. Ik zit niet direct in de lasers om eerlijk te zijn. Vooral ervaring met LED. Maar als ik nadenk over het werkingsprincipe van een laser geloof ik je graag. Monochromatisch, danwel een heel smalle bandbreedte.
                              No problemo
                              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                              Comment

                              Working...