dmx schakelaar

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bommen
    • Nov 2009
    • 37

    dmx schakelaar

    Goedenmiddag allemaal!

    in een projectje waar ik mee bezig ben heb ik de volgende situatie:
    2 plekken in een kroeg waar een DJ-booth aangesloten kan worden, hiernaast ook een punt achter de bar
    1 centraal punt achter de bar waar alle kabels (2x audio, 1x dmx) samenkomen.

    Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een schakelaar tussen dit alles te zetten die de DMX-kabel (3 polig) omschakelt naar de gewenste aansluitplek. Dit voorkomt gezeur met kabels die omgeprikt kunnen worden, het moet door een n00b om te schakelen zijn.

    Zelf zat ik te denken aan een 3x3 polige schakelaar die dus in 3 standen te zetten is (Booth 1, Booth 2, Bar). Bestaat dit? Ik heb al flink lopen zoeken op internet, maar weet eigenlijk niet goed waar ik moet zoeken.

    Alvast heel erg bedankt voor de input!

    Bart
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

    #2
    Een simpele oplossing zou zo'n schakelaar kunnen zijn, maar in het geval dat die schakelaar kapot gestoten wordt kan je niet direct iets vervangends regelen en moet je er direct heen.

    Een zone-mixer is een betere oplossing. 3 potmeters. Die mixers snappen menig barpersoneel wel.

    Of een soundweb idee, DBX heeft daar een mooie uitvoering van. DriveRack of ZonePro met een wandcontroller. Processor waar alles binnen komt, en een wandcontroller waarmee je je input kunt selecteren. Dit is de meest noob-proof oplossing, maar ook de duurste. Uiteraard ook de meest nette, plus dat je gelijk processing hebt, een dag- en avondstand kan maken, etc.

    Comment

    • bommen
      • Nov 2009
      • 37

      #3
      Het gaat me in mindere mate om de audio, op het 19" mengpaneeltje achter de bar hebben we in principe genoeg kanalen om beide dj-booth setups tegelijk aan te sluiten, maar vooral om de DMX-kring. Ik zou alle drie de kabels natuurlijk aan elkaar kunnen knopen, maar ik weet niet of dit negatieve invloed heeft op het signaal.

      Comment

      • Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

        #4
        Hiervoor zijn DMX merger's in de handel:
        Elation DM-2512R DMX Merger - J&H licht-geluid.nl / shop

        Aangezien jij 3 ingangen hebt zul je er dus meschien wel 2 moeten gebruiken.
        En dat barpersoneel niks van mixers snapt kan ik inkomen.
        Maar in een licht-forum reageren op een topic en een audio mixer adviseren.., dat snap ik dan weer niet.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

        Comment

        • Mark-LED
          • May 2004
          • 822

          #5
          Alleen het gedeelte audio lezen en daar op reageren, nu snap je hem wel.

          DMX merger is een idee. Wat wij de laatste tijd veel doen is UTP bekabeling gebruiken, en bij sterpunten een verdeelbox plaatsen (geen netwerkswitch of netwerkhub).

          Of het helemaal volgens de DMX512 norm is? Geen idee. Werkt het? Prima. Let wel: wij doen erg veel met LED en derhalve met UTP kabels. DMX en spanning lopen over die UTP kabels.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Ik zou het wel weten als ik zoiets had.
            3 kabels bij elkaar laten komen op 1 punt. Detecteren op welke DMX signaal staat en dat signaal door lussen met behulp van een relais. Op deze manier kun je ook nog prioriteiten maken, maw als het booth signaal weg valt kan automatisch een ander dmx paneeltje het over nemen.

            En ja een merger kan dit ook, maar het kan dus ook simpeler, moet je het wel zelf kunnen maken...

            Comment

            • remco_k
              • Sep 2002
              • 325

              #7
              Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niet simpeler en veel problematischer ook als er zich een storing voordoet. Zelf zoiets maken voor 'thuisgebruik' is natuurlijk een retegoed idee. Je bent er zelf immers altijd bij. Maar een bedrijf opzadelen met zo'n constructie is erg mooi als het werkt. Maar wat als er iets stuk gaat en jij bent om wat voor reden dan ook niet beschikbaar? Om maar niet de spreken van de arbeidsuren die het kost om zo'n ding in elkaar te zetten.
              In het geval van een DMX merger kan -elke- zichzelf respecterende technicus die iets van DMX weet zelf het probleem gewoon traceren en fixen, al was het maar het vervangen van de merger.
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

              Comment

              • Martijn de Groot
                • Mar 2005
                • 189

                #8
                Dough Fleenor maakt al jaren hele goede dmx-switches, standaard schakelen tussen a en b, maar custom a/b/c is ook mogelijk.
                Firma in Utrecht levert dat spul.

                Doug Fleenor Design - DMX512 Console Switch hier maar eens kijken

                Martijn de Groot
                wat beweegt mensen die licht bewegen?

                Comment

                • vester86
                  • Jul 2010
                  • 164

                  #9
                  waarom soldeer je de stekker "waar alles samen komt" niet zo dat beide kabels tegelijk aangesloten zijn? soort van y-split dus? dan hoef je nooit om te prikken, enige waar je rekening mee moet houden is dat er nooit 2 licht-mengpanelen tegelijkertijd aangesloten zijn.
                  voor de DJ-booth zou ik een mixertje gebruiken, hoewel bovenstaande oplossing ook kan werken, al ben ik daar voor geluid niet zo'n fan van (storing)

                  Comment

                  • Charles
                    • Jan 2010
                    • 29

                    #10
                    Krijg je meteen gratis reflectie op je signaal.

                    Comment

                    • bommen
                      • Nov 2009
                      • 37

                      #11
                      Originally posted by vester86
                      waarom soldeer je de stekker "waar alles samen komt" niet zo dat beide kabels tegelijk aangesloten zijn? soort van y-split dus? dan hoef je nooit om te prikken, enige waar je rekening mee moet houden is dat er nooit 2 licht-mengpanelen tegelijkertijd aangesloten zijn.
                      voor de DJ-booth zou ik een mixertje gebruiken, hoewel bovenstaande oplossing ook kan werken, al ben ik daar voor geluid niet zo'n fan van (storing)
                      Dit kan dus gewoon? Of gaat dit het signaal storen? Er is maar 1 lichtpaneel, dus dat meerdere lichtpanelen aansluiten zal geen probleem worden.

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        Ik zie het waarschijnlijk weer allemaal te eenvoudig... maar waarom niet apart adresseren en daarmee een verschil maken tussen booth a b c...
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • bommen
                          • Nov 2009
                          • 37

                          #13
                          Er is 1 dj booth die uit elkaar gehaald kan worden en op twee plekken in de kroeg geplaatst kan worden. Daarnaast wordt er soms (als er bandjes spelen) ook weleens vanaf achter de bar in de pauzes gedraaid.
                          Het licht wordt in alledrie de opstellingen bediend door dezelfde pc met usb-dmx interface (Lumidesk).
                          Als ik goed begrijp wat hieronder gezegd is, moet het dus mogelijk zijn om de drie aansluitingen vast te solderen aan de dmx-lijn die naar de lichtset gaat, dus 3 kabels die samenkomen in 1.

                          Comment

                          • pieturp
                            • Jul 2010
                            • 70

                            #14
                            Originally posted by bommen
                            Als ik goed begrijp wat hieronder gezegd is, moet het dus mogelijk zijn om de drie aansluitingen vast te solderen aan de dmx-lijn die naar de lichtset gaat, dus 3 kabels die samenkomen in 1.
                            Neh, slecht plan. Waarschijnlijk gaat 't wel goed (lees: werkt 't wel), maar 't is allerminst netjes. DMX is een bus topologie en geen ster (of Y, of wat voor andere) topologie. Dit betekend dat je gewoon één lijn hebt, die vanaf de bron (lichttafel) langs alle fixtures loopt. Op 't einde (na de laatste fixture) hoor je hem te terminaten met een weerstand. Vaak gaat 't ook zonder dit laatste goed, maar je kunt storingen verwachten. Ditzelfde geld natuurlijk ook voor het begin van je lijn; hou je dus liefst gewoon netjes aan het DMX protocol

                            Gebruik óf een schakelaar óf een merger.
                            ... en etcetera en zo

                            Comment

                            • remco_k
                              • Sep 2002
                              • 325

                              #15
                              Originally posted by vester86
                              waarom soldeer je de stekker "waar alles samen komt" niet zo dat beide kabels tegelijk aangesloten zijn? soort van y-split dus? dan hoef je nooit om te prikken, enige waar je rekening mee moet houden is dat er nooit 2 licht-mengpanelen tegelijkertijd aangesloten zijn.
                              voor de DJ-booth zou ik een mixertje gebruiken, hoewel bovenstaande oplossing ook kan werken, al ben ik daar voor geluid niet zo'n fan van (storing)
                              En wat denk je dat jouw oplossing voor een DMX signaal dan zou kunnen betekenen? Ja, het *zou* kunnen werken maar het zou net zo goed (lees: best grote kans - afhankelijk van kabel lengtes) voor de grootste problemen kunnen zorgen tot het compleet niet meer werken van de hele chain. Dit is een houtje touwtje oplossing die je alleen in geval van absolute nood en levensbehoud moet toepassen. Maar niet in een vaste installatie als permanente oplossing.
                              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                              Comment

                              Working...