Gebruik van TL's in het theater

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lampie 7
    • Jun 2010
    • 5

    Gebruik van TL's in het theater

    Beste,

    Binnenkort heb ik en theaterproject waarbij het de wens is van de ontwerper om honderd TL's in te zetten.

    Van huis uit ben ik een parrenboer en heb maar één keer met TL gewerkt, en dat was niet helemaal een succes:
    Een jaar of 8 geleden kwam een organisator tijdens de ombouw met een tiental gekleurde "made in china" TL's aanzetten. Of ik die "even" kon aansluiten rondom de dj-booth.
    Dus harting gelegd, TL's op non-dim kanalen geprikt, ballast in de vorm van floorcans erbij geprikt, paar chases programmeren en gaan!
    Niet helemaal, want de TL's bleven tijdens de chases in meer of mindere mate branden. Zag er leuk uit, maar was dus niet de bedoeling.

    Dat soort problemen wil ik graag voorkomen.

    Vraag is dus hoe ik honderd standaard TL's in standaard armaturen het beste kan aansluiten.
    Vraag 2 is hoe ik maximale controle kan krijgen over de TL's (geen vereiste volgens de ontwerper)
    Het liefst zou ik ze individueel willen dimmen, anders in groepen of desnoods als geheel.
    Het schijnt dat je daar "voorschakelapparaten" of speciale dimmers voor nodig hebt. Nog nooit gezien. Hoe werkt dat? Waar kan je die eventueel huren? En wat kost dat?

    Graag adviezen en tips!

    Bij voorbaat dank,

    Lampie 7
  • yyy898
    • Feb 2010
    • 29

    #2
    Het beste is dat je led buizen koopt. Deze zijn ook in de vorm van een tl buis
    maar zijn veel beter te besturen.

    Ze zijn dan wel niet met een gewone 24 v controller te bedienen maar met een dmx controller

    Comment

    • DeMennooos
      • Aug 2000
      • 1416

      #3
      LED TL buizen zijn nou net de grootste rommel zonder enige vorm van lichtopbrengst wat er bedacht is. En voor de prijs van 1 LED TL koop je al een kwart tot de helft aan gewone buizen.
      Greetz,

      DeMennooos

      Stagehands are the infantry of show business

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        TL buizen zijn gasontladingslampen, normaal gesproken zijn deze niet te dimmen.
        Voor zover mij bekend is de enige TL die dimbaar is uitgevoerd met een geleidende strip in de buis om te zorgen dat hij ook bij lagere spanning blijft branden, deze start dan ook op zonder te knipperen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • qvt
          • Oct 2009
          • 721

          #5
          Ff naar een elektrogroothandel voor elektronische vsa's Deze zijn ook in regelbare variant zodat je kunt dimmen en schakelen(0-10V) zonder geknipper

          of je kunt EVSA's met dali aansturing zoeken, en dan kun je daar dmx -> dali converters bij kopen om het geheel aan te sturen dmv. dmx
          There is no substitute for imagination

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            100 x tl dus ook 100 x zeer dure dimbare vsa (HF ballast)... moet je al echt veel zin voor hebben dan.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • Noobie
              • Dec 2007
              • 223

              #7
              Kan gewoon met EVSA's, met T5 armaturen zijn met Dali of 1-10V te dimmen (individueel of per 2)

              Wat voor lengte zouden de armaturen moeten hebben?

              Comment

              • R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

                #8
                eh...misschien wat blase..maar misschien eerst vragen aan de regisseur wat het gewenste effect is en daarna verder gaan praten over wat je er mee wil danwel moet?

                maargoed...om dan even helemaal de diepte in te gaan...wat doet een parrenboer als lichtontwerper? is het niet de veranwoordelijkheid van de LD om dan die keuzes als wel of niet schakelend te maken?

                Comment

                • lampie 7
                  • Jun 2010
                  • 5

                  #9
                  Er is helaas geen budget om al dat spul te kopen. Huren is misschien wel een mogelijkheid, maar waar. Ben niet zo thuis in de aquariumwereld.

                  Comment

                  • lampie 7
                    • Jun 2010
                    • 5

                    #10
                    De regisseur/ontwerper wil aan/uit. De parrenboer/ontwerper wil weten of er toch niet meer uit te halen valt.

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Gewoon doen wat je ontwerper wil: het gaat bij een ontwerp niet om "wat de spulletjes allemaal kunnen" en of je er "alles wel uithaalt". Dat is onzinnig! Het heeft te maken met sfeer en effect van de show, die je versterkt met je licht.

                      DasPop (BE) tourde altijd met dimbare TL's (en daarmee ook perfect aan/uit zonder knipperen) d.m.v. een zelfgebouwd kastje. Ik dacht dat het simpelweg een continue spanning van 30% had, waardoor je de TL verder kon manipuleren. Een electro-forum kan je hier vast snel wegwijs in maken.
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Als David Bowie en ToneelGroep Amsterdam hier (in het verre verleden) al eens mee hebben getoerd - dan zou het moeten kunnen lukken.
                        Maar deze "acts" werden destijds niet al te snel met budget-problemen geconfronteerd .....
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

                          #13
                          De TheaterCompagnie had een eigen voorraad dimbare TL's. Geen idee of ze nog steeds daar in huis staan, wellicht willen ze wel de details met je delen.

                          Comment

                          • Joost_A
                            • Apr 2005
                            • 45

                            #14
                            In vrijwel alle producties maakt TA nog steeds gebruik van dimbare TL's.
                            Maar zoals Rinus al stelt is budget minder een issue daar.

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              TgA zal waarschijnlijk ook niet zo verhuur-geneigd zijn denk ik.
                              Maar ik weet dat ze in mijn tijd bij Flashlight
                              (ergens tussen het late Krijt en het vroege Mioceen )
                              een goede relatie met TgA hadden.
                              Misschien kunnen ze je er daar mee verder helpen
                              en wie weet hebben ze deze wel 'gewoon' in de verhuur?
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...