Zelfbouw ACL's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dfreak
    • Jun 2009
    • 5

    Zelfbouw ACL's

    Dag allemaal,

    pas hier op het forum gelezen over ACL's. Het ziet er bangelijk uit, en ik wil er graag 2 barren van 4 maken. Maar eerst wat vraagjes. Ten eerste: waar staat ACL voor?

    Ik zou ze graag als volgt maken: gewoon par 36 spotjes (met transfo in) gebruiken. Mag dit, ze komen dus per 4 op 1 dimmeruitgang?
    Ik heb gelezen dat ACL's als volgt gemaakt worden: 8 lampen van 28V in serie. Dan als je 4 lampen aan 1 kant en de ander 4 aan de andere kant, daartussen een kabel met gele CEE stekker leggen. Waarom niet gewoon bv 2 x 4 par64's van 220V in parallel op een dimmeruitgang hangen?

    Alvast bedankt.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    #2
    ACL = AirCraft Landing Light

    Dit staat voor de halogeenlampen die gebruikt worden op de landingsbanen.

    28 volt, 250 watt lampen, met een extreem smalle bundel. Zo kunnen de vliegtuigen de aanvliegroutes zien.

    Omdat de lampen met deze bundel niet worden gemaakt in 230 volt versie, daarom kiezen we voor deze oplossing. De gele CEE kabel is voor 110 volt, aangezien op beide barren 110 volt staat.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

    Comment

    • Lala
      • Sep 2008
      • 370

      #3
      Als ik mij niet vergis staat ACL voor AirCraftLight.

      Parretjes met een trafo erin gaat niet werken. Als je par36 pakt, dan pak een normale.

      Waarom? Geen idee. Nooit over nagedacht. Het is voor mij natuurlijk dat een ACL uit 28V lampen bestaat


      Dank aan MEEO, die sneller was.

      Comment

      • tomv
        • Jun 2003
        • 331

        #4
        Originally posted by MEEO Licht en Geluid
        Zo kunnen de vliegtuigen de aanvliegroutes zien.
        Die lampen zitten in de vliegtuigen zelf (Type Cessna ed.)
        De 28V komt omdat er in deze vliegtuigen met 28V gewerkt wordt.
        Vraag me alleen niet waarom dit nu net 28V is.
        Tom

        Comment

        • geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

          #5
          Originally posted by tomv
          Die lampen zitten in de vliegtuigen zelf (Type Cessna ed.)
          De 28V komt omdat er in deze vliegtuigen met 28V gewerkt wordt.
          Vraag me alleen niet waarom dit nu net 28V is.
          De 28 volt heeft iets met te maken met het starten van de eerste vliegtuigmotors te maken... In een klein vliegtuigje heb je vaak 1 of 2 generatoren die 28volt opwekken..,.
          Last edited by geenstijl21; 11-05-10, 22:09.
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

          Comment

          • chippie
            • Jul 2006
            • 528

            #6
            Vandaar dat ze er meestal 8 of zo gebruiken 8x28=224V als je z in serie zet....met een dimmer kun je dan al wat licht geven.
            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

            Comment

            • sjoerd
              • Apr 2004
              • 341

              #7
              Originally posted by chippie
              Vandaar dat ze er meestal 8 of zo gebruiken 8x28=224V als je z in serie zet....met een dimmer kun je dan al wat licht geven.
              Dat is dus niet meestal maar gewoon altijd een set van 8 stuks in serie geschakeld op 230V. En 8 x 250=2000 wat dus weer prima op een dimmer kanaaltje van 10A past...

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                PAR36's met trafo's (spoelen) kunnen, voor zover ik weet, gewoon op een dimmer. Dit zijn dan natuurlijk geen 'echte' ACL-lampen.

                Zelf vroeger veel met PAR36-balken (4 van 6 lampen) in een club gewerkt. Nadeel is dat het behoorlijk donker moet zijn om ze goed uit de verf te kunnen laten komen. Het zijn totaal geen blinders, als je dat effect soms zoekt.

                Je kan inderdaad normale PAR64-lampen nemen voor je waaiers, maar je moet een uit-de-kluiten-gewassen dimmerkanaal hebben, wil je ze samenprikken en (zoals al gezegd) het is niet dezelfde bundel als een ACL-lamp.

                Comment

                • MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

                  #9
                  Serieus jongens? haha heb ik het dan ooit zo verkeerd begrepen?
                  Moet zeggen dat ik het allemaal al een zeer ineffectief zooitje vond, aangezien die ACL lampjes maar een paar uurtjes meegaan.

                  Vandaar, de rest van mijn verhaal klopt gelukkig wel, mijn excuses voor de verkeerde informatie!
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by jurjen_barel
                    maar je moet een uit-de-kluiten-gewassen dimmerkanaal hebben, wil je ze samenprikken
                    Ik weet niet veel van lampjes, maar je kan dan toch 2 dimmerkanalen hetzelfde adres geven? Heb je niet meer zo'n zware dimmer nodig.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Helaas kunnen ze dat lang niet allemaal. Dan is het vaak nog makkelijker om twee verschillende DMX-kanalen samen te soft-patchen naar 1 kanaal op de tafel.

                      Comment

                      • mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

                        #12
                        Of TS neemt gewoon een echte ACL en geen wannabee
                        Freelance Light and Video |
                        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          Ja Mark, het is inderdaad niet echt effectief als je het technisch of economisch bekijkt, maar het is zo'n mooi effect.
                          Er zijn eigenlijk geen alternatieven voor ACL's die evenveel licht geven.
                          (een vliegtuigkoplamp moet nogal ver schijnen en heeft dus een extreem smalle bundel)
                          De smalste PAR is een stuk breder dan ACL, ik weer de hoeken niet uit mijn hoofd, maar Very Narrow lijkt niet eens op ACL, qua afstraling.
                          En waarom er in vliegtuigen voor die rare spanningen gekozen is weet ik ook niet helaas. Koffiepot/magnetron etc. is ook 'rare' spanning, zal binnenkort eens kijken of ik dat kan zien.
                          (meten zal ik maar niet proberen hè?)
                          Ze gebruiken ook geen 50Hz, waar het AC betreft, maar 400Hz. Dit omdat dat lagere kabel- en trafoverliezen en hoger rendement van de generatoren oplevert.
                          Op langere vluchten is tegenwoordig ook 110V/50Hz beschikbaar, met een US kontaktdoos in de stoelen, voor je laptop etc.

                          Comment

                          • mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

                            #14
                            Originally posted by Carl
                            En waarom er in vliegtuigen voor die rare spanningen gekozen is weet ik ook niet helaas.
                            Simpel, dan kunnen deze lampen op een noodsysteem draaien samen met communicatie apparatuur

                            Zal ook wel iets te maken hebben met een wereldwijde norm, dat schijnt ook in veel landen anders te zijn
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                            Comment

                            • MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

                              #15
                              Originally posted by Carl
                              Ja Mark, het is inderdaad niet echt effectief als je het technisch of economisch bekijkt, maar het is zo'n mooi effect.
                              Er zijn eigenlijk geen alternatieven voor ACL's die evenveel licht geven.
                              (een vliegtuigkoplamp moet nogal ver schijnen en heeft dus een extreem smalle bundel)
                              De smalste PAR is een stuk breder dan ACL, ik weer de hoeken niet uit mijn hoofd, maar Very Narrow lijkt niet eens op ACL, qua afstraling.
                              En waarom er in vliegtuigen voor die rare spanningen gekozen is weet ik ook niet helaas. Koffiepot/magnetron etc. is ook 'rare' spanning, zal binnenkort eens kijken of ik dat kan zien.
                              (meten zal ik maar niet proberen hè?)
                              Ze gebruiken ook geen 50Hz, waar het AC betreft, maar 400Hz. Dit omdat dat lagere kabel- en trafoverliezen en hoger rendement van de generatoren oplevert.
                              Op langere vluchten is tegenwoordig ook 110V/50Hz beschikbaar, met een US kontaktdoos in de stoelen, voor je laptop etc.
                              Ik had het meer over de toepassing op landingsbanen, zoals ik in mijn eerste post zei. Daar branden enkele 10000den lampen, die allemaal een levensduur hebben van 30 uur? Leuk werk dan, onderhoudsmonteur
                              Gelukkig blijkt dus mijn verhaal niet te kloppen, en worden deze ACL's niet toegepast op landingsbanen, maar in de vliegtuigen zelf (eigenlijk super logisch).

                              En het is zeker een mooi effect!
                              Last edited by MEEO Licht en Geluid; 14-05-10, 13:00.
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

                              Comment

                              Working...