mobiel theaterlicht op accu?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom3
    • Apr 2010
    • 3

    mobiel theaterlicht op accu?

    Voor een voorstelling die zich afspeelt in en door het bos (verschillende scenes op verschillende plekken in het bos) ben ik op zoek naar oplossingen die het mogelijk maken toch de boel een beetje te kunnen belichten. Het zijn kleine scenes met niet meer dan twee acteurs.

    De uitdaging: er is geen stroom en ik moet van plek naar plek de belichting verhuizen (ik kan eventueel wel lampen hoog in de bomen laten hangen met een slot eraan). Alles moet waarschijnlijk met accu's. Aggregaten zijn ook niet mogelijk, ivm herrie, natuurverstoring en inmobiliteit.

    Ik zat al te denken aan led parretjes die zo rond de 50W zitten. Dat zou nog te doen moeten zijn om daar twee of drie van te gebruiken (wat genoeg zou moeten zijn). Maargoed, budget is uiteraard ook laag.

    Maar misschien zijn er oplossingen waarvan ik het bestaan niet af weet?
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

    #2
    ligt er aan hoe laag je budget is, maar voor alles is tegenwoordig wel een oplossing.

    Iets in de trend van dit?

    Een mobiele uitlichtings unit. Hier moet vast het een en ander voor te krijgen zijn, van duur tot wat goedkopers.

    Ik zou je wel aanraden om voor die ledjes een filtertje te hangen.
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      forumlid ludwigfrom weet daar van alles van. Hij had een thread:
      lekker belangrijk!

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Volgens mij is dit precies wat je zoekt:

        Lightco Creative Visibility :: licht-verkoopbedrijf, nieuws bericht
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • chippie
          • Jul 2006
          • 528

          #5
          Wij hebben LED washen in verhuur op 12VDC batterijen en of 230VAC......werkt goed.
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            en Ape labs
            (Mobilight Event)

            mobilight event® 2.0 - stainless steel | Ape Labs
            lekker belangrijk!

            Comment

            • DeMennooos
              • Aug 2000
              • 1416

              #7
              Als je het toch hoog in een boom wil laten hangen:

              i-pix BB 1 Building Block System at PLASA 2009

              Met alle opties in frames en power bars moet er wel iets tussen zitten om te maken wat je wilt.
              Greetz,

              DeMennooos

              Stagehands are the infantry of show business

              Comment

              • Harmen
                • Sep 2003
                • 379

                #8
                of iets met een (of meerdere) UPS'en

                als je er dan LED aanhangt gaat dat zeker wel lang genoeg mee..

                Comment

                • dj-wojcik
                  • Jul 2008
                  • 911

                  #9
                  Originally posted by Harmen
                  of iets met een (of meerdere) UPS'en

                  als je er dan LED aanhangt gaat dat zeker wel lang genoeg mee..
                  Tj,a en je zult maar net een goede UPS gekocht hebben. Je weet toch wel dat de meeste kwalitatief goede UPSen een signaal afgeven wanneer ze overgaan op accu. Simpelweg omdat de accu niet bedoeld is om continue op te draaien, maar puur de power die wegvalt op te vangen. Dit is maximaal niet langer dan een uur. Dus wilt die UPS dat je zo snel mogelijk een oplossing zoekt, en dat laat hij je weten door irritante piepen.

                  Dus wil je LED verlichting met wat piepjes, ja gewoon doen,
                  Wil je verlichting en toch gewoon naar het theaterstuk willen kijken, nee, zoek een andere oplossing. Of natuurlijk een UPS die niet weet wat piepen is, en hopen dat hij het volhoud.
                  [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                  [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                  Comment

                  • Harmen
                    • Sep 2003
                    • 379

                    #10
                    ik heb hier toevallig een upsje staan van APC in case, 1400Va.
                    kun je netjes over ethernet instellen en dus aangeven wat je wil, een waarschuwingssignaal als de spanning wegvalt, een constant signaal als de spanning wegvalt of gewoon niets..
                    als je die 1400 belast met een wattje of 100 gaat hij het best een hele tijd doen hoor ;-)

                    maar het is maar een idee..

                    Comment

                    • AJK1337
                      • Apr 2010
                      • 13

                      #11
                      Wat je zoekt wordt veel gebruikt in de foto en film industrie en is daar bekend als continue licht. Over het algemeen Worden deze gepowered door "accu-generators" de tot ongeveer 2400W kunnen leveren (ja het is zwaar en gaat niet superlang mee). In de film wereld hebben ze in mobiele situaties vaak Tl en tegenwoordig led bakken voor het mobiele werk, maar dat is vaak vlak/horizon verlichting.

                      Je kunt in het geval van het foto equivalent, Flits koppen, gebruikmaken van het instel licht (vaak 250W tot 650 W halogeen), hier kun je vaak dingen zoals een soft box voor zetten om het enigzins difuus te maken. Maar er zijn ook setjes waar je in principe een profiel lamp hebt met alle gobo's en gels die daar bij horen.

                      Er zijn voor fotografie en film ook zat bedrijven te vinden die het een en ander verhuren (ik ken enkel calumet die enigzins pro is)
                      Voordeel is dat alles standaard een statief aansluiting heeft enig zins verplaatsbaar is...


                      Alternatief is gebruik maken van een lood accu, omvormer en LED parretjes oid. Met een (tilbare) 71Ah accu en een goede omvormer hou je 500W verlichting ongeveer een uur vol

                      Comment

                      • Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

                        #12
                        je kan het ook groter zien natuurlijk:

                        maar ik zou inderdaad ook vonludwig eens aanspreken...
                        Last edited by Funmaker; 26-04-10, 19:08.
                        Hold on a second, relax and listen...

                        Comment

                        • Martijn de Groot
                          • Mar 2005
                          • 189

                          #13
                          de auto waarmee je naar dat bos rijd heeft al twee prachtige parren aan de voorkant, rijd je luxe dan heb je misschien wel gasontlading (is daglicht) en dat allemaal op 12 volt. Op de sloop voor een prikkie te koop, brandt wel een paar uurtjes op een volle accu, zelfs zonder slot erop zal dat wel een paar dagen blijven hangen.
                          Laat je ook weten welk bos? Leuk om te komen kijken.
                          Succes;

                          Martijn de Groot
                          wat beweegt mensen die licht bewegen?

                          Comment

                          • Tom3
                            • Apr 2010
                            • 3

                            #14
                            Bedankt voor alle reacties!
                            Het zal inderdaad meer in de trand van accu's en autolampen (hopelijk misschien nog wat LED-parren) worden, dan een busje op zonne-energie. Budget, budget, budget. En het is ook allemaal heel erg kleinschalig. Er gaat maximaal 15 man publiek per voorstelling mee (maakt het natuurlijk ook spannender voor het publiek, zo in een donker bos). Het vindt plaats in Schoorl, zie: Theater Barriere
                            Ik zal sowieso mijn uiteindelijke lichtset hier posten! Zal over een maand zijn denk ik zo.

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              Vergeet je natuurlijke lichtbronnen in vlamvorm niet he! Je kunt prachtige tuinfakkels gebruiken, windlichtjes, waxine-kaarsjes, olievlammen (blauw), gelkaarsen etc.etc. Vaak een beetje windafhankelijk maar super mooi voor veel toepassingen.
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...