profielspots schoonmaken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gerben23
    • Aug 2008
    • 3

    profielspots schoonmaken

    Hallo,

    Wij willen onze 2kw enizoom profielspots schoonmaken, maar er ontstaat discussie over dit te doen met een droge doek of met chemische middeltjes, nu werk ik hier nog niet zo lang, maar ik zie wel restanten van die middeltjes op de lenzen...Ik geloof dus meer in de droge doek...

    Wat zeggen jullie?
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

    #2
    De body kun je prima schoonmaken met een schoonmaakmiddel, de lenzen alleen met foamclean. Maak niet DE vergissing van de eeuw door je lenzen met glassex te reinigen. Dan zijn ze direct onbruikbaar...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

    Comment

    • Martijn de Groot
      • Mar 2005
      • 189

      #3
      navraag bij de meeste fabrikanten levert als antwoord op: droge doek/tissue of alcohol of gedestileerd water, andere middelen laten vaak een residu (film) achter welke verbrand en slechte resultaten tot gevolg heeft
      wat beweegt mensen die licht bewegen?

      Comment

      • gerben23
        • Aug 2008
        • 3

        #4
        Originally posted by Martijn de Groot
        navraag bij de meeste fabrikanten levert als antwoord op: droge doek/tissue of alcohol of gedestileerd water, andere middelen laten vaak een residu (film) achter welke verbrand en slechte resultaten tot gevolg heeft
        Ik kreeg van de importeur te horen vooral geen alcohol te gebruiken, dus ik heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden...ik heb wel een nieuwe:

        Van een oud-collega kreeg ik te horen dat hij 20 jaar geleden de profielspots wegbracht naar een bedrijf die de spot in zijn geheel in een badje doet, toen hij de spots terugkreeg waren ze als nieuw. Dit gaat dus over zowel de body als de lenzen.

        Weet iemand een bedrijf die dat doet? De importeur wist dat het bestond maar weet de naam van het bedrijf niet, op Google is niks te vinden en Flashlight wist hier zelfs helemaal niks van...
        Last edited by gerben23; 03-03-10, 16:17.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Ik heb van de zomer een paar honderd ETC profielen door de vaatwasser gehaald. Een doodgewone 'horecavaatwasser' die ze in elke bedrijfskantine wel hebben.
          Lampjes uit elkaar halen (electronica gaat uiteraard niet mee), in een plastic kratje wat mooi in de vaatwasser past lekken en wassen maar.
          MAAR...!! Zonder zeep of andere wasmiddelen, gewoon heet water.
          Als de boel klaar is de lens NIET laten drogen, maar direct met stofvrije (lens)doek schoonvegen en vooral niet met je vingers erop.

          De rest van het lampje kun je of afdrogen (wel kans op strepen) of droogblazen met lucht (hebben wij gedaan).

          Nogmaals: GEEN ZEEP (of andere afwasmiddelen)!!
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • @lex
            • Jul 2006
            • 1087

            #6
            Originally posted by gerben23
            Van een oud-collega kreeg ik te horen dat hij 20 jaar geleden de profielspots wegbracht naar een bedrijf die de spot in zijn geheel in een badje doet, toen hij de spots terugkreeg waren ze als nieuw. Dit gaat dus over zowel de body als de lenzen.
            Dit is hoogfrekwent reiniging. Ik heb al eens complete mixers 'in bad zien gaan'. Heel vreemd gezicht. Het is vergelijkbaar met de HF badjes bij de opticiën waarmee ze je bril reinigen. Het werkt fantastisch voor nieuwere apparatuur, maar zodra er sprake is van oxidatie of beschadigde (bobbelende lak) dan wordt dit door de HF ook losgeweekt... Dus heeft het lamphuis al wat slechte plekken, dan raad ik deze methode af.

            Ik denk dat als je zoekt op hoogfrekwent reinigen of hoogfrequent reinigen (misschien zonder spatie) dat je wel een bedrijf zal vinden!

            Groeten, @lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              Op Ultrasoon reinigen zoeken is ook een optie, dat is de meer gangbare benaming.

              Comment

              • @lex
                • Jul 2006
                • 1087

                #8
                Originally posted by Carl
                Op Ultrasoon reinigen zoeken is ook een optie, dat is de meer gangbare benaming.
                Je hebt helemaal gelijk!

                Where were my brains.

                Dank, @lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                Comment

                • The Freak
                  • Dec 2005
                  • 12

                  #9
                  Originally posted by gerben23
                  Van een oud-collega kreeg ik te horen dat hij 20 jaar geleden de profielspots wegbracht naar een bedrijf die de spot in zijn geheel in een badje doet, toen hij de spots terugkreeg waren ze als nieuw. Dit gaat dus over zowel de body als de lenzen.
                  Zoek maar eens op "ultrasoon reinigen" of "ultrasonic cleaning".
                  (was blijkbaar niet de enige met deze tip)

                  Comment

                  Working...