Lichtsturing en MIDI

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars_1993
    • Feb 2010
    • 13

    Lichtsturing en MIDI

    Hallo allemaal,
    ik ben nieuw op dit forum (wist wel al een tijdje dat het bestond, en heb er al heel wat nuttige info vanaf gehaalt), en ik hoop dat ik niks fout doe.
    Ik had een vraagje omtrent lichtsturing doormiddel van MIDI.

    Ik doe al een paar jaar licht en geluid op mijn middelbare school, en daar hebben we een zero88 JESTER mengtafel. Nu wil ik voor een open podiumavond een lichtshow gaan ontwerpen, maar die moet dus ook gelijk lopen met de muziek die gespeeld wordt. Het punt is dat ik totaal geen ervaring heb met MIDI, en hoe je dit moet gebruiken.
    Moet je hiervoor nog een computer tussen je geluidstafel en je lichttafel zetten (ik weet dat er een midi-ingang in de lichttafel zit), en wat voor software zou je daar nog voor nodig hebben?
    Ook belangrijk: hoe programmeer je een lichtshow met MIDI op de JESTER (ik weet wel hoe ik het "normaal" moet doen, maar met MIDI heb ik dus nog nooit gewerkt).

    Alvast bedankt, en vriendelijke groeten,
    Lars Hoeksema
  • Skygrinder
    • Feb 2009
    • 14

    #2
    Ik raad je aan om je eens te verdiepen in deze software.

    namelijk:

    Quelab (OSX)
    Isadora (windows en OSX)
    Midiox (windows)

    op Youtube zijn hier verschillende filmpjes waarbij ze de software uitleggen.

    Hoe de Jester op MIDI reageert weet ik niet maar ik weet wel dat je vast iets met deze software kunt.

    Met Midi Kun je apparatuur synchroon laten starten, Hoe je band leden synchroon wilt krijgen op je licht/geluidsapparatuur is aan jou de keuze.
    Met midiOX kun je midi uitlezen dus ik denk dat dat programma je al een klein beetje op weg kan helpen met het gene in wat je zoekt. Probeer om te beginnen eerst eens een keyboard met midi aan je jester te hangen en ga daar eens mee experimenteren.

    het midi signaal kan een Cuelijst doortikken tijdens je show (ala theater) of je kunt instrumenten via midi laten koppelen aan aparte lichtstanden. hoe je instrumenten midi laat uitsturen is aan jou. ik mag je niet alles vertellen want dan leer je er niets van.


    Groetjes

    Joey v.d Berg
    Last edited by Skygrinder; 23-02-10, 00:27. Reason: had nog een ideetje >_<

    Comment

    • rene.derksen
      • Feb 2004
      • 649

      #3
      Uit je post heb ik het idee dat je een soort time-code show wil gaan maken. Ofwel, bij bepaalde noten of stukje muziek moet er dit en dat gebeuren.

      Ik denk alleen niet dat dit ideaal gaat worden op een open podium op een middelbare school.

      Het makkelijkste zal toch live blijven, of wanneer er wel een strakke planning is, de show op hand voorprogrammeren en met de hand doortikken.

      Succes.
      Licht is altijd zwaar.

      Comment

      • Lars_1993
        • Feb 2010
        • 13

        #4
        Bedankt voor de reacties.
        Het was de bedoeling om een lichtshow te maken waarbij de "wisselingen" tussen de standen precies op de maat van de muziek gebeurt.

        Ik ga even een blik werpen op de software, en kijken of ik er wat mee kan.
        Overigens kan je het ritme dan ook met de hand aangeven zodat hij tussen de standen wisselt, en je kan met de JESTER ook chases met verschillende snelheden draaien. Het probleem daarmee is dat je de knop voor de snelheid eerst helemaal terug naar het begin moet draaien voordat je weer de snelheid kunt veranderen. Hierdoor gaat hij dus eerst langzaam en daarna snel, en dan moet je hem precies op het juiste moment op de juiste snelheid krijgen (heb dit ook wel is een keer geprobeerd maar het was geen groot succes).

        Comment

        • rick1993
          • Nov 2007
          • 209

          #5
          Zit er een audio ingang op de tafel?

          Dan zou je de rec uitgang van het mengpaneel daar op kunnen aansluiten. Nog een simpele equalizer er tussen en je kunt het precies zo afstellen dat het gelijk loopt met de band.
          licht dat licht mij wel

          Comment

          • Lars_1993
            • Feb 2010
            • 13

            #6
            Volgens mij niet.
            Er staat op de productpagina (Zero 88 Lighting. Lighting Control Systems for Entertainment, Stage, Film, Television, Theatre, Schools and Drama) niks over, en ik heb het ook nooit opgemerkt in de 4 jaar dat ik er al mee werk.

            Zou je niet gewoon (nou ja gewoon....) een output van je geluidstafel naar een computer kunnen sturen (wat voor hardware zou je daarvoor nodig hebben), en die met enige software weer doorsturen via MIDI naar je lichtpaneel?

            Comment

            • remco_k
              • Sep 2002
              • 325

              #7
              Originally posted by Lars_1993
              Zou je niet gewoon (nou ja gewoon....) een output van je geluidstafel naar een computer kunnen sturen (wat voor hardware zou je daarvoor nodig hebben), en die met enige software weer doorsturen via MIDI naar je lichtpaneel?
              Dat noemen ze sound to light en daar hoeft geen midi stap tussen te zitten. Ja, dat kan dus.
              Zit je alleen nog steeds met het op tijd starten van de juiste cues of chases. Aangezien een sound to light functie niet een heel erg betrouwbaar een signaal afgeeft (mijn eigen S2L tool uitgezonderd uiteraard zie m'n sig hieronder). Het is gewoonweg heel lastig om van een audio bron (hetzij digitaal of analoog) weer een ritmisch digitaal signaal te maken.

              Een midi signaal van de toetsen (of elke andere tijd referentie waar de band op speelt) als bron pakken is vele malen betrouwbaarder. Het is alleen maar net wat je mogelijkheden zijn op de licht tafel en wat voor apparatuur er beschikbaar is.

              Tip: gebruik als sound to light bron een aux op je mengtafel met b.v. alleen de bass drum erop. Dan heb je doorgaans een heel goed, stabiel en betrouwbaar analoog referentie ritme. Doorgaans werken dan vrijwel alle Sound to light tools erg goed.
              Maar je blijft zitten met het ontbreken van een goede tijd referentie, dus je zal dan nog steeds zelf handmatig de juiste chases of cues moeten starten.
              Last edited by remco_k; 23-02-10, 12:47. Reason: even wat verduidelijkt
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

              Comment

              • Lars_1993
                • Feb 2010
                • 13

                #8
                Bedankt
                Het probleem daarmee is dat het drumstel niet altijd versterkt wordt omdat de aula op mijn school daar te klein voor is: je hoort hem toch wel overal.
                Je zou natuurlijk gewoon de basmic kunnen aansluiten maar niet doorversterken.

                Als je ene signaal (stel nu dus een signaal van een basmic) via een aux-poort (dus JACK) op je geluidstafel naar je computer stuurt, wat voor hardware (op je computer) heb je er dan voor nodig?
                Daarna, wat voor hardware heb je nodig om weer een signaal naar je lichttafel te sturen (ik geloof dat de MIDI ingang op de lichttafel een JACK poort was), en hoe gebruik je dat signaal dan weer in je show (hoe programmeer je cues op het signaal).

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Originally posted by remco_k
                  Een midi signaal van de toetsen (of elke andere referentie waar de band op speelt) als bron pakken is vele malen betrouwbaarder
                  Het slaat alleen van k*t op d*rk om zo te werken. De toetsenist geeft toch nooit heel toevallig je lichtmomenten aan??? MIDI lieve mensen, bestaat uit (simpel gezegd) 2 informatiestroomtjes per kanaal: de TOON en de VELOCITY. Om MIDI signalen te gebruiken als sound to light, zou je een digitaal drumstel kunnen pakken en 'kick' kunnen doorsturen naar een kanaal van je parren, of de tempi van een chase. Dat wordt boerig en het is erg veel werk om je eigen wijsvinger te vervangen.

                  MIDI Time-Code gebruik je op dezelfde manier als SMPTE en is in de eenvoudigste vorm te zien als een digitaal klokje. Dit klokje gaat lopen en registreert alle lichtveranderingen. Alles wordt 1 maal opgenomen en vanaf dat moment herkent de lichttafel het "tijdstip". Omdat is opgenomen "hoe laat" een que wordt afgespeeld, weet de lichttafel nu hoe alles moet lopen en voert dit voor je uit.

                  Op een schooltje met beperkte middelen, moet je lekker oefenen met handmatig knipperen. Veel intuïtiever, veel interessanter en zeker veel makkelijker. MIDI, timecode en alle andere snufjes zijn voor andere toepassingen bedacht en zou ik in dit geval niet in gebruik nemen.

                  Zomaar sound-input pakken uit een keyboard is absoluut onbruikbaar.

                  Veel succes...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • Lars_1993
                    • Feb 2010
                    • 13

                    #10
                    Ja ok, maar het punt is juist dat dit mijn laatste jaar op de school is, en ik daarvoor een soort van eindproject wil doen.
                    Hierom had ik dit bedacht, omdat na 5 jaar dit doen, ik heus wel een beetje kan knipperen, crossfaden, e.d. en ik iets wat meer uitdagends wil proberen.

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Originally posted by Lars_1993
                      Ja ok, maar het punt is juist dat dit mijn laatste jaar op de school is, en ik daarvoor een soort van eindproject wil doen.
                      In dat geval moet je er ook een project van maken en lekker gaan uitzoeken hoe het zit. Nu laat je het forum je project doen en blijft het feit aanwezig dat er geen enkele noodzaak is voor de door jou aangedragen oplossing.

                      Wil je echt een time-code show maken? Dan adviseer ik je om een dmx-recorder te gebruiken, da's in dit geval de beste manier. Ben je van plan om een technisch hoogstandje te gaan opvoeren? Gebruik dan ook de juiste materialen: zorg voor een lichttafel die ECHT gemaakt is om tijdcode shows te draaien (Wholehog, GrandMA) en maak een goede SMPTE track in ProTools.

                      Gewoon spielerei hoort geloof ik thuis in het Drive-In Show forum: hier bespreken we ECHTE situaties, die ECHTE oplossingen behoeven...
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • Lars_1993
                        • Feb 2010
                        • 13

                        #12
                        Het is totaal niet waar dat ik jullie mijn "huiswerk" laat doen.
                        Ik vraag heel simpel om hulp omdat op dit forum mensen zijn die er veel verstand van hebben en mij verder kunnen helpen.
                        Al het aanschaffen van materiaal, het aansluiten, en het programmeren, enzo moet ik nog steeds zelf doen.
                        Wat ik hier graag wil weten is:
                        - Of het mogelijk is?
                        - Welke methode je moet gebruiken?
                        - Welke materialen je ervoor nodig hebt?
                        Nu is een groot deel van die vragen al goed beantwoord door andere mensen, die het (neem ik aan) leuk vinden dat zo iemand als ik zo'n project probeert te doen.
                        Wat ik probeer te doen is uit te leggen wat ik precies wil, en ook zelf met ideeën komen, maar aangezien ik er niet veel van weet zal ik ook niet met de beste oplossingen komen.

                        Het lijkt me overigens logisch dat een middelbare school geen budget heeft om lichtcomputers te gaan huren, omdat dat wordt uitgegeven aan lampen e.d.
                        Ook vind ik dit toch een hele "ECHTE" situatie, die ook een "ECHTE" oplossing behoeft.


                        Overigens ben ik nu ook druk bezig om te verdiepen in de software die hier gegeven was, en te kijken op welke manier dit kan worden toegepast op mijn situatie, en is het zeker niet zo dat jullie alles voor mij doen.

                        Comment

                        • AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

                          #13
                          Bij een project doe je research: jij vraagt om antwoorden: daarmee leer je niet uitzoeken hoe e.e.a werkt, vandaar mijn opmerking over huiswerk (terecht)!

                          Jouw lichttafel kan MIDI signalen ontvangen. Wat Zero88 zegt (jaja, ik doe je huiswerk vandaag) is dat het MIDI NOTES kan ontvangen: of terwijl geen MIDI Timecode.

                          Wat jij kunt bereiken is dat een midi-signaal een QUE triggert. Deze MIDI kun je produceren met bijvoorbeeld een MIDI-keyboard, een digitaal instrument o.i.d. Zoals ik eerder uitlegde werkt dit met "tonen". Of terwijl: de lage C op een Keyboard, triggert je witte par, de G#is triggert je blauwe blinder etc. De muzikanten triggeren op die manier je show. Daar is het ook voor bedoelt: het triggeren vanuit muziek.

                          Ik geef je advies om betere spullen te regelen, omdat jij eigenlijk een time-code track wilt toepassen. Dat gaat helaas niet met je Zero88 speelgoed.

                          Veel succes!
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

                          Comment

                          • remco_k
                            • Sep 2002
                            • 325

                            #14
                            Originally posted by AJB
                            ...<knip grote mond> ...
                            MIDI Time-Code gebruik je op dezelfde manier als SMPTE en is in de eenvoudigste vorm te zien als een digitaal klokje.
                            Dat bedoelde ik ook, het staat er alleen niet zo duidelijk. Immers,anders zou midi geen toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de eerste de beste sound to light tool. Dus wat betreft het gebruiken van midi notes en values heb je gelijk. Maar dat werd niet bedoeld.
                            Dus even voor de duidelijkheid: ergens een midi of SMPTE tijdcode source neerleggen, die wordt bestuurd door 1 van de bandleden of technici waar alles wat nodig is aan word gesynced.
                            Zomaar sound-input pakken uit een keyboard is absoluut onbruikbaar.
                            Staat ergens dat dat wel zo is?

                            Ik vind de vraag van Lars zo gek nog niet. En al helemaal niet omdat hij gewoon een zetje nodig heeft in de richting die hij op moet gaan. Te merken aan zijn reakties is dat hij het pad vanaf daar wel zelf weer gaat volgen (in tegenstelling tot een he-le-boel andere jeugd...).

                            Originally posted by AJB
                            Bij een project doe je research:
                            Dat doet hij toch?
                            Jouw lichttafel kan MIDI signalen ontvangen. Wat Zero88 zegt (jaja, ik doe je huiswerk vandaag) is dat het MIDI NOTES kan ontvangen: of terwijl geen MIDI Timecode.
                            Misschien is dat wel de reden dat hij nu naar de reeds opgegeven software aan het kijken is om wel een tijdcode gestuurde show te kunnen neerzetten.
                            Ik geef je advies om betere spullen te regelen, omdat jij eigenlijk een time-code track wilt toepassen. Dat gaat helaas niet met je Zero88 speelgoed.
                            Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je vannacht tot diep in de nacht naar de TV hebt zitten kijken.
                            Last edited by remco_k; 23-02-10, 12:57.
                            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                            Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                            Comment

                            • Lars_1993
                              • Feb 2010
                              • 13

                              #15
                              Ok, ik had wel gelezen dat er MIDI notes stond, maar zoals ik al eerder heb gezegd heb ik geen ervaring met MIDI.
                              Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat als een een MIDI signaal invoert, en die een hoog signaal geeft dat hij dat alleen maar ziet als een "knop" om naar de volgende cue te gaan.

                              Als ik dit goed begrijp is het nog steeds mogelijk om met enige software een ritme op te zetten, zodat je ook een "ritmisch" MIDI signaal krijgt.
                              Zou het ook niet kunnen doen is een digitale metronoom geven aan de drummer, en dat signaal dan doorvoeren naar het mengpaneel?
                              Een ander idee kan zijn om een drumpad te nemen, en die dus door te sturen. Hierbij kan je dan zelf het ritme bepalen door op de pads te slaan. Enige probleem is dat de andere technicus (die van het geluid die naast me zit) het misschien niet zo leuk zal vinden...
                              Last edited by Lars_1993; 23-02-10, 13:28.

                              Comment

                              Working...