Storend geluid op speakers bij gebruik dimpacks

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • plenty
    • Dec 2009
    • 5

    Storend geluid op speakers bij gebruik dimpacks

    Hoi,

    Wie weet raad? Ik sta met mijn DMX tafel en verlichting op een apparte stroomgroep te draaien, te weten een 3 fase lijn welke ik in drie 220 volt fasen heb gesplitst. De geluidsman staat dus helemaal los van mijn groep. We staan beide in het zelfde pand wat zoveel betekend dat we beide uiteindelijk vanuit een zelfde meterkast stroom betrekken.
    Als het geluid zacht staat is een iritante storing het gevolg, deze reageerd op het gebruik van mijn dimmers. Staan de schuiven allemaal dicht dan is de storing subtiel aanwezig, wanneer ik de schuiven helemaal open zet dan wordt je niet blij van de storing.

    Hoe kan ik dit voorkomen? Ik draai helemaal geisoleerd van hem en toch heb ik er last van...

    Wie heeft de oplossing?
    Owja mijn tafel staat ook nog eens op een APC te draaien

    Grt Einderaadje
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by plenty
    Hoi,

    Wie weet raad? Ik sta met mijn DMX tafel en verlichting op een apparte stroomgroep te draaien, te weten een 3 fase lijn welke ik in drie 220 volt fasen heb gesplitst. De geluidsman staat dus helemaal los van mijn groep. We staan beide in het zelfde pand wat zoveel betekend dat we beide uiteindelijk vanuit een zelfde meterkast stroom betrekken.
    Als het geluid zacht staat is een iritante storing het gevolg, deze reageerd op het gebruik van mijn dimmers. Staan de schuiven allemaal dicht dan is de storing subtiel aanwezig, wanneer ik de schuiven helemaal open zet dan wordt je niet blij van de storing.

    Hoe kan ik dit voorkomen? Ik draai helemaal geisoleerd van hem en toch heb ik er last van...

    Wie heeft de oplossing?
    Owja mijn tafel staat ook nog eens op een APC te draaien

    Grt Einderaadje
    Gewoon beginnen met alles dicht en omlaag te zetten.
    Dan eerst de eindtrappen open.
    Vervolgens de masterfaders van je tafel. daarna een voor een de kanalen. Moet toch duidelijk zijn bij welke stap de storing er in komt. Indien het met de kanaalfaders erin komt, dan de ingangskabels loskoppelen, om te weten te komen of de mixer zelf niet de oorzaak is. Gewoon systematisch zoeken en je vindt gegarandeerd waar het probleem zit. Oplossen is dan weer een ander verhaal.

    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • plenty
      • Dec 2009
      • 5

      #3
      Het is helaas niet een balk die dat doet of dimpack maar eigenlijk allemaal wel.

      Comment

      • mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

        #4
        Kijk niet waar het probleem zit in je dimmers want we weten allemaal dat die storen maar kijk op welk onderdeel van je apparatuur deze storing veroorzaakt...
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Of het straalt in op microfoon kabels etc. (Liggen ze ver genoeg uit elkaar?)

          Of je stroomvoorziening is dermate slecht (te hoge impedantie) dat ook al doe je er alles aan het niet beter word.
          In dat geval is een nieuwe/extra voedingskabel vanuit de hoofdverdeling misschien een oplossing. (Er vanuit gaande dat het tot daar wel ok is.)

          Comment

          • remco_k
            • Sep 2002
            • 325

            #6
            Originally posted by plenty
            Hoi,
            Wie heeft de oplossing?
            Zoals reeds gezegd: systematisch zoeken naar waar de storing op het audio systeem begint met voorkomen.

            Dus: line signaal naar versterkers afkoppelen en vast stellen dat die nu wel of geen last hebben.
            Zo nee (wat te verwachten is): line signaal tussen mengtafel en versterker weer aansluiten. Mengtafel aan, alle schuiven dicht.
            Storing? Ja? alle signaal kabels naar de mengtafel toe lostrekken?
            Storing? Nee? Dan uitzoeken welke signaal kabel de storing bij het aansluiten weer veroorzaakt.

            En zo dus ongeveer systematisch de bron vast stellen. De oplossing kan verschillen, dus post de uitslag van je onderzoekje hier.

            Effe voor de zekerheid: je hebt niet toevallig een audiolijntje tussen mengtafel en licht tafel liggen voor sound to light?
            Of een andere fysieke verbinding?
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

            Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

            Comment

            • levie
              • Jan 2010
              • 23

              #7
              hey
              wij hadden op school ook zon zelfde probleem!(een paar keer zelfs)
              of er licht ergens een ongeisoleerde kabel tussen die dus vervangen.
              als je het storings apparaat hebt gevonden ; GEBRUIKT DIE STROOM? plak de aarde draden van de stekker af!

              mvg levie

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Originally posted by levie
                hey
                als je het storings apparaat hebt gevonden ; GEBRUIKT DIE STROOM? plak de aarde draden van de stekker af!
                Enige nadeeltje is dat electrocutie dan lekker makkelijk, zeker als er geen aardlek aanwezig is.

                Het afplakken van aarde is een tijdelijke noodoplossing om een probleem te vinden, maar verder wat mij betreft absoluut af te raden.

                Overigens is de kans groot dat er ergens een ongebalanceerd kabeltje langs een 32A ligt of iets in die richting.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  #9
                  Volgens mij zegt de TS dat hij een driefase kracht aansluiting gebruikt.

                  Dan is de zin dat er 'volledig geisoleerd' wordt gedraaid gewoon niet waar.

                  Door de aardedraad is alles aan elkaar verbonden. Er loopt weliswaar geen stroom doorheen maar toch zal dit hoogstwaarschijnlijk de reden voor de brom zijn. En dit waarschijnlijk gecombineerd met Showtec/DAP (of ander soortige B merk) dimmer. Bekend probleem
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • plenty
                    • Dec 2009
                    • 5

                    #10
                    Ok wat is dan een A merk dimmerpack welke het zelfde als de "b merken" functioneerd en in de trus gehangen kan worden?

                    Comment

                    • MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

                      #11
                      Originally posted by plenty
                      Ok wat is dan een A merk dimmerpack welke het zelfde als de "b merken" functioneerd en in de trus gehangen kan worden?
                      MA, ETC, TTL, Zero, Avolites dat zijn de A-merken om maar wat te noemen. Maar ik ben een geluidsman dus reken me er niet op af. Ik kom echter vaak genoeg dit probleem tegen. Dat B merken verhaal was geen verwijt maar is vaak wel deel van het probleem!

                      Maar dit was je vraag niet. Je kunt hier beter wat meer info geven! Als je reactie zo lees gaat het dus om een digipack od dimbar ofzo (4 kanaals?) wat je in de truss hangt?
                      d&b Audiotechnik

                      Comment

                      • plenty
                        • Dec 2009
                        • 5

                        #12
                        het gaat in dit geval om een aantal 4 voudige dimpacks welke ik vroeger in de truss hing, maar dat doe ik na een paar storingen bewust niet meer.
                        Zit ook al een tijdje te denken een kist te maken met daarin de dimpacks welke ik onder plaats. dan kan ik ook andere merken gaan gebruiken met 19 inch dimmers

                        Comment

                        • salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

                          #13
                          Direct Box aansluiten vanaf je mixer outputs naar amps..
                          Typisch 'ground-loop'
                          gebruik DI-box als ground lift.

                          Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                          Comment

                          • Pino
                            • Jul 2002
                            • 390

                            #14
                            Ik heb dit probleem ook ergens in vaste installatie.
                            Het euvel (typische aardlusbrom) tussen de disco lichten (op LM400) heb ik opgelost door een ground loop isolator te gebruiken tussen de mengtafel (rodec) en de audio ingang van de LM4OO;
                            maar het typische dimmer geknetter van het witte licht (ik geloof oude dalton dimmers met lichtend knopje onderaan en schuif erboven) krijg ik niet weg (helemaal géén tekenen van een aardlus - brom). Hoewel deze dimmers en bekabeling mijlenver van de audio installatie gepositioneerd zijn.
                            Die oude dimmers werken hoogstwaarschijnlijk met fase aan- of afsnijding met de gekende inductiepieken van de halogeentrafo's tot gevolg; en die rommel komt uiteindelijk op het ganse stroomnet van die zaak.

                            Nu had ik ook eens graag een type van dimpack geweten welke liefst niet met deze faseaansnijding werkt, of welk deftig ontstoord is zodat ik die oude dimmers kan vervangen.

                            MVG
                            Pino
                            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                            Comment

                            • remco_k
                              • Sep 2002
                              • 325

                              #15
                              Originally posted by levie
                              hey
                              wij hadden op school ook zon zelfde probleem!(een paar keer zelfs)
                              of er licht ergens een ongeisoleerde kabel tussen die dus vervangen.
                              als je het storings apparaat hebt gevonden ; GEBRUIKT DIE STROOM? plak de aarde draden van de stekker af!

                              mvg levie
                              Realiseer jij je wel dat je hier een advies geeft wat aan een ander mens het leven kan kosten?
                              NOOIT de aarde draden ontkoppelen. Hooguit om even te testen wat het probleem dan doet, maar niet permanent en dus ook niet als oplossing voor het probleem. Echt, levensgevaarlijk.

                              Originally posted by salsa
                              Direct Box aansluiten vanaf je mixer outputs naar amps..
                              Typisch 'ground-loop'
                              gebruik DI-box als ground lift.
                              Leuke gok voor als je niet weet hoe je op zoek moet naar dit soort problemen. Gezien de info die de TS geeft is het helemaal geen aardlus maar een storing vanaf een externe bron. De kans dat een DI-BOX dit op deze plek gaat oplossen is niet erg groot.
                              Daarnaast kan de storing gewoon op de mengtafel zelf zitten.
                              Dus voordat de topicstarter nou blind allerlei dingen gaat zitten uitproberen die waarschijnlijk toch niet werken, moet hij gewoon stapsgewijs op zoek naar waar het probleem voor het eerst in het audio netwerk voorkomt.

                              Andere dimmers kopen is ook een leuk idee. Maar als je een probleem hebt in je audio netwerk, zal dat lang niet altijd de oplossing zijn.
                              Last edited by remco_k; 02-01-10, 14:06.
                              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                              Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                              Comment

                              Working...