Hoe is de synchronisatie tussen band en lichtconsole (GrandMA)?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

    Hoe is de synchronisatie tussen band en lichtconsole (GrandMA)?

    Afgelopen weekend met het vrouwtje meegeweest naar Belgie in Antwerpen, het sportpaleis. Zij kijken naar Clouseau en ik omhoog. (en links en rechts en achter me en rondom).
    Laten we zeggen dat ze wel het een en ander aan licht en geluid hadden opgehangen. En dat is een groot understatement. De 300 meter lange video wall hebben ze goed gebruikt. Erg leuk om te zien.
    Ze hadden hier de subs overigens recht boven de drummer hangen, ben de naam even kwijt van deze setup. Dat werkte prima. Iets te prima wat mij betreft. Teveel laag, maar dat kan een bewuste keuze van iemand zijn geweest.

    Zelf doe ik regelmatig lichtshowtjes bij DJ's die 1 minuut van tevoren beslissen wat ze draaien (en hoe), dus er valt vooraf niet een compleet lichtprogramma te maken, behalve dan vooraf tientallen losse effecten in te programmeren en die op het juiste moment starten. Het syncen van verschillende steps op de muziek doe ik zelf (manual trigger) of met een sound 2 light tool. (Waar ik overigens geen GrandMA voor gebruik, want laten we vooropstellen dat ik die nog nooit zelf heb aangeraakt.)

    Maar bij zo'n groot concert als dit is veel natuurlijk (zo goed als) tot in de puntjes vastgelegd in een draaiboek, tot in details.
    En het lijkt me dat zelfs totaan de kleinste leds alles is voor geprogrammeerd in de GrandMA en dat vrijwel niets live wordt gedaan, behalve de volgspots. Het gaat er bij mij niet in dat de lightjock 3 uur lang handmatig mee zit te tikken op de GrandMa om het ding in sync met de muziek te houden. Sound 2 light lijkt me ook niet echt aannemelijk maar wel mogelijk.
    Ik kan me nog wel een aantal manieren bedenken hoe de GrandMA zijn programma zo strak op schema kan houden. Want dat was het daar wel in Belgie, het licht was mooi strak getimed. Elke keer weer.
    Is er ergens een SMPTE timecode bron ofzo, die zowel bij de artiesten of b.v. alleen drummer (in-ears) hoorbaar is (middels een click) en die ook aan de GrandMA hangt?
    Wat het ook is, met moet (wat mij betreft) gewoon een centrale tijd referentie zijn waar zowel de artiesten als de GrandMA (en ook de video en andere visuele effecten) aanhangen.

    Iemand die me uit de brand kan helpen zodat ik weer lekker slapen?
    Maar mijn "best guess" is een centrale SMPTE tijdcode die naar verschillende gebruikers wordt gedistribueerd.
    2e vraag: wie start 'm?
    Last edited by remco_k; 13-12-09, 11:33.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

    #2
    Originally posted by mhsounds
    Meerdere mogelijkheden, ze kennen de muziek en weten wanneer het volgende begint.
    Dat staat allemaal in stacks opgeslagen en wanneer bijvoorbeeld die solo begint schuift de volgende cue van de stack naar binnen en lopen daar alle chases, shape's, en alle andere dingen af. (eigenlijk net zoals in het theater)
    In dit geval geval hadden de chases stappen, zoals het van kleur, gobo of iris aanpassen van de (ongeveer) 100 movingheads. Minutenlang, strak op het ritme. Als je het mij vraagt kan een chase dat niet standalone zo strak op het ritme volhouden.
    Band speelt strak met clicktrack, alles tot in de puntjes geprogd.
    Dat moet haast wel. Maar hoe ligt dat dan aan de GrandMA gekoppeld? Wat is het "protocol"?
    Playback? ik hoorde een paar maanden geleden een leuk verhaal
    Sja, je wordt weleens voor de gek gehouden, inderdaad. Maar laten we er even vanuitgaan dat alle zang + muziek live wordt gespeeld.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

    Comment

    • mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

      #3
      Originally posted by remco_k
      In dit geval geval hadden de chases stappen, zoals het van kleur, gobo of iris aanpassen van de (ongeveer) 100 movingheads. Minutenlang, strak op het ritme. Als je het mij vraagt kan een chase dat niet standalone zo strak op het ritme volhouden.
      Je kan als vaste tech weten in welk tempo de nummers worden gespeeld, als de band met kliktrack speelt is dit heel strak.
      Snelheden zijn aan te passen, en je drukt gewoon cue's door.

      YouTube - Demo | lightshow | Bell the cat - LM.C dit is voor de lol eens door mij in elkaar gezet (geen klus op zaterdag zucht...)
      Als een band strak speelt is dit te doen, en het word gedaan.
      Ik zag laatst een documentaire over de stones (in een of ander tropenland op het strand) en daar drukten ze gewoon cue's door.

      Dat moet haast wel. Maar hoe ligt dat dan aan de GrandMA gekoppeld? Wat is het "protocol"?
      Waarvoor alleen GrandMA er zijn meerdere tafel op de markt die dat kunnen...

      Sja, je wordt weleens voor de gek gehouden, inderdaad. Maar laten we er even vanuitgaan dat alle zang + muziek live wordt gespeeld.
      Al had ik mijn post al verwijderd...
      Freelance Light and Video |
      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

      Comment

      • MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

        #4
        bij zulke grote shows is het werken met Timecode meestal gebruikelijk.
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

        Comment

        • tasplace
          • Dec 2003
          • 33

          #5
          Hoe is dan eigenlijk de cominucatie tussen volg spot en licht tech?
          Ik was afgelopen weekend in de HMH bij de Golden Earing en daar ging de kleur van de volgspot's (3 in totaal) precies gelijk met de kleur van het licht op het podium. Ook blackout ging precies gelijk.

          Is dit dan precies ingestudeert of gaat dit ook dmx of met tijdcode?

          Daan

          Comment

          • Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

            #6
            dit gaat hoogstwaarschijnlijk over dmx, meegeprogt op de lichttafel en als je het juist instelt kan je eventueel de spotter de tafel laten overriden maar dat is een kwestie van nodes, mergers juist in te stellen.
            Hold on a second, relax and listen...

            Comment

            • AJB
              • Jul 2003
              • 2289

              #7
              PWL (designer Luc Peumans) verzorgt de ontwerpen voor Clouseau. Dat betekent dat de show draait op een GrandMA en in elk geval volledig is geprogrammeerd. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat een strakke show op TC staat: deze mensen zijn van een dusdanig niveau dat ze dit ook live kunnen (quelists strak doortikken). Meer info kun je waarschijnlijk vinden op Painting With Light
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Originally posted by tasplace
                Ik was afgelopen weekend in de HMH bij de Golden Earing en daar ging de kleur van de volgspot's (3 in totaal) precies gelijk met de kleur van het licht op het podium. Ook blackout ging precies gelijk.
                Voor zover ik ze ken, hebben ze altijd eigen volgspotters (en de rest van het eigen team), deze mannen gaan al jaren en dag mee op tour en kennen de nummers door en door. Ik weet niet exact welk model volgspot ze meestal gebruiken, maar ik kan mij goed voorstellen dat ze gewoon door de lichtoperator worden gecued om de shutter te sluiten.

                Comment

                • MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

                  #9
                  Volgspots gaan naar mijn mening altijd apart van de lichttafel, het enige wat de lichtoperator via de intercom opgeeft zijn de momenten waarop inderdaad de shutter gesloten moet worden en eventueel een kleur. Volgen van de juiste persoon is dan zeker de volgspotter zijn (of haar) taak.

                  Echt er zijn ook volgspots met een CMY systeem en een shutter (en dimmer) op DMX. Deze kunnen dan uiteraard wel aangestuurd worden, nadeel: volgspotter weet niet exact waneer de dimmer open zal gaan waardoor de kans op fouten wel toeneemt.
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

                  Comment

                  • jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

                    #10
                    Onzin, dat is een kwestie van cue-en. Bovendien ken ik de DMX-bediening alleen maar van kleinere volgspots, de groteren zijn meestal volledig manueel. (Correct me if I'm wrong.)

                    De volgspotter is in mijn eigen de baas over zijn lamp. Niet alleen volgen, maar ook zelf de intensiteit, iris en kleur regelen. Volledige controle is wel zo fijn om in te kunnen springen op onverwachte situaties ("ja maar, hier stond de spot niet ingeprogrammeerd" lijkt me zo'n afgang).

                    Comment

                    • Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

                      #11
                      Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                      Echt er zijn ook volgspots met een CMY systeem en een shutter (en dimmer) op DMX. Deze kunnen dan uiteraard wel aangestuurd worden, nadeel: volgspotter weet niet exact waneer de dimmer open zal gaan waardoor de kans op fouten wel toeneemt.
                      Die dingen hebben niet zoiets als tally lights, zodat een spotter kan zien of hij 'aan de beurt' is? Als het met camera's kan, moet het met spots toch ook kunnen.
                      First make it work, then make it look pretty!

                      Comment

                      • mhsounds
                        • Sep 2009
                        • 933

                        #12
                        Hoort hij dmv van cue lijkt mij.
                        Freelance Light and Video |
                        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                        Comment

                        • remco_k
                          • Sep 2002
                          • 325

                          #13
                          Nou, wat leeswerk verder (van eerder genoemde links) wat google werk en wat wikipedia werk:
                          Het zal waarschijnlijk gewoon LTC (=SMPTE, op een audio kabeltje) zijn geweest wat iemand opwekt (soms doet de toetsen afdeling middels midi dat en wordt omgezet naar LTC), afdeling geluid transporteerd te boel o.a. naar de light console, in dit geval de GrandMA, die heeft een hele cue set in een tijdlijn voorgeprogd staan en doet netjes wat iemand eerder heeft geprogrammeerd. Zodoende kan je elk concert precies hetzelfde eruit laten zien. Zonder dat je met de hand mee hoeft te tikken op het ritme van de muziek (wat eigenlijk wel prima te doen is, want dat doe ik ook halve nachten lang ).
                          Het enige wat de light operator (heet die zo?) hoeft te doen is de juiste cue's klaarzetten voor elk gespeelde song en wachten tot ie de volgende klaar moet zetten.

                          Of dit ook zo is gegaan bij Clouseau, geen idee. Blijf ik wel benieuwd naar overigens. Maar volgens mij zit ik aardig op het goede spoor zo.
                          Voor aanvullingen houdt ik me aanbevolen, want ik vindt dit op de een of andere manier een erg interessante materie.

                          Waar ik minder over terugvindt is wat de bandleden in de in ears horen. Zal wel een ritmische click zijn gegenereerd aan de hand van de LTC bron?
                          Last edited by remco_k; 14-12-09, 20:25.
                          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                          Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                          Comment

                          • mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

                            #14
                            Klicktrack bij de drums die op de drums word gegooid, zo doen wij het in ieder geval
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                            Comment

                            • hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

                              #15
                              Originally posted by jurjen_barel
                              Ik weet niet exact welk model volgspot ze meestal gebruiken...
                              Golden Earring had (heeft?) Lycian SuperStar 1.2 spots en die dingen hebben volledig manuele bediening.

                              Geen idee of ze nog steeds Lycian gebruiken, de oude spots heb ik in ieder overgekocht.

                              Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                              Comment

                              Working...