Kerstverlichting op DMX?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daveyb
    • Aug 2009
    • 150

    Kerstverlichting op DMX?

    Hallo medeforummers,
    Zijn er mogelijkheden om kerstverlichting aan te sluiten op DMX, en dan bedoel ik met lampjesslingers.
    gr davey
    We doen het goed, of gewoon niet !
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Daar ben je niet de eerste mee: YouTube - Kerst verlichting op beat


    als je kleurtjes niet te cheap vindt: http://www.youtube.com/watch?v=9hjtd__eEmA
    Last edited by moderator; 12-12-09, 13:33.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • stefan90kauw
      • Jun 2005
      • 189

      #3
      Originally posted by daveyb
      Hallo medeforummers,
      Zijn er mogelijkheden om kerstverlichting aan te sluiten op DMX, en dan bedoel ik met lampjesslingers.
      gr davey

      Tuurlijk is dat mogelijk.
      Dan moet je gewoon van die wappie wappie showtec dimmers of switchpacks aanschaffen.
      Van die 4 kanaals pruts dingen.

      Moet je wel goed uitkijken dat je kerstverlichting wel dimbaar is.... anders geef ik het weinig kans van slagen.

      En, het kan zijn dat je bij sommige dimmers nog extra belasting moet toevoegen in de vorm van een bouwbakje of iets dergelijks.

      Comment

      • daveyb
        • Aug 2009
        • 150

        #4
        @ mod, ja ik wist wel dat t mogelijk was :P Maar ik vroeg me af of je gewoon zomaar in kon pluggen op een pack. Maar dat gaat. Bedankt!
        Gr Davey
        We doen het goed, of gewoon niet !

        Comment

        • rick1993
          • Nov 2007
          • 209

          #5
          Ja dat kan.

          Ik heb zelf een showtec multidim MKII. Werkt gewoon zonder extra lampen.

          Maar als je de zoekfunctie had gebruikt:

          http://www.licht-geluid.nl/forum/lic...itchpacks.html
          licht dat licht mij wel

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #6
            Hmmm, dit maakt me best benieuwd of één of andere verslaafde, over-enthousiaste-, onuitputbare licht-tech al eens zijn inventaris buiten in de sneeuw heeft gezet?

            Dat soort dingen lijken me echt geweldig. En dan de buurman -die zijn gehele vrije zaterdag besteed heeft aan het versieren van zijn huis- lekker jaloers maken.

            En dan wel goed uitpakken. Niet van dat halve werk dat overal op YouTube staat. Gewoon een stel VL's, overal verstopte led-verlichting, een stapel strobo's, theaterspots... En dan een stack geheel witte all-weather Funktion-One's vol open gooien met de meest goedkope kerst-herrie. Wel harmonieus over laten komen hé, uiteraard.

            Je fantasie de vrije loop geven: heerlijk.

            Alvast een heel prettige kerst gewenst dames en heren! (iemand moet de eerste zijn...)

            Groetels,

            Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

              #7
              Originally posted by 4AC
              Hmmm, dit maakt me best benieuwd of één of andere verslaafde, over-enthousiaste-, onuitputbare licht-tech al eens zijn inventaris buiten in de sneeuw heeft gezet?

              Dat soort dingen lijken me echt geweldig. En dan de buurman -die zijn gehele vrije zaterdag besteed heeft aan het versieren van zijn huis- lekker jaloers maken.

              En dan wel goed uitpakken. Niet van dat halve werk dat overal op YouTube staat. Gewoon een stel VL's, overal verstopte led-verlichting, een stapel strobo's, theaterspots... En dan een stack geheel witte all-weather Funktion-One's vol open gooien met de meest goedkope kerst-herrie. Wel harmonieus over laten komen hé, uiteraard.

              Je fantasie de vrije loop geven: heerlijk.

              Alvast een heel prettige kerst gewenst dames en heren! (iemand moet de eerste zijn...)

              Groetels,

              Teun
              Dat mocht hier niet
              Freelance Light and Video |
              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

              Comment

              • remco_k
                • Sep 2002
                • 325

                #8
                Originally posted by daveyb
                @ mod, ja ik wist wel dat t mogelijk was :P Maar ik vroeg me af of je gewoon zomaar in kon pluggen op een pack. Maar dat gaat. Bedankt!
                Gr Davey
                Met normale gloeilampjes zonder voorgeschakelde voeding wel ja. (Hoewel, het kan zijn dat je te weinig vermogen trekt, dan gaat je dimmer raar doen - hang er een extra gloeilamp aan om te compenseren).
                Maar met de rest gaat dat zeker niet zomaar.
                Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                Comment

                • daveyb
                  • Aug 2009
                  • 150

                  #9
                  Hmm, oke in ieder geval bedankt.. Ik denk dat ik volgend jaar gewoon wat showtec lichtslangen ga halen ofzo, en dan zien we wel verder.

                  Gr Davey
                  We doen het goed, of gewoon niet !

                  Comment

                  • Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

                    #10
                    Originally posted by 4AC
                    En dan wel goed uitpakken. Niet van dat halve werk dat overal op YouTube staat. Gewoon een stel VL's, overal verstopte led-verlichting, een stapel strobo's, theaterspots... En dan een stack geheel witte all-weather Funktion-One's vol open gooien met de meest goedkope kerst-herrie. Wel harmonieus over laten komen hé, uiteraard.
                    Je brengt me op een idee om volgende week eens even mijn balkon vol te parkeren, al heb ik geen witte PA bij me. Will post videos!
                    First make it work, then make it look pretty!

                    Comment

                    • Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

                      #11
                      Originally posted by remco_k
                      Met normale gloeilampjes zonder voorgeschakelde voeding wel ja. (Hoewel, het kan zijn dat je te weinig vermogen trekt, dan gaat je dimmer raar doen - hang er een extra gloeilamp aan om te compenseren).
                      Maar met de rest gaat dat zeker niet zomaar.
                      Als er gebruik is gemaakt van een elektronische transformator (geschakelde voeding dus) die een wisselspanning levert van ... 12V of zo, is de kans groot dat het gewoon werkt. Meeste dimmers (eigenlijk alle dimmers in dit wereldje) zijn opgebouwd rond een Triac, wat prima voldoet voor het dimmen van elektronische transformatoren. Het kan zijn dat er bij extreem lage spanning problemen optreden. De voeding kan onder zijn minimale voedingsspanning komen. Maar op zich kan dat geen kwaad. Volgens mij kun je dit relatief risicoloos uitproberen, in het slechtste geval begint het te pulseren. Led rommel is een ander verhaal natuurlijk

                      Comment

                      • tommeke
                        • Dec 2009
                        • 6

                        #12
                        als dit gewoon 220v is kan je best gebruik maken van een 1 kanaalsdimmertje..stekker erin,adresje geven en klaar...
                        bv : Dimmer Showtec 1x2000w dmx + local control...wij gebruiken deze bv om ventilators dmx aan te sturen...

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by Noobie
                          Als er gebruik is gemaakt van een elektronische transformator (geschakelde voeding dus) die een wisselspanning levert van ... 12V of zo, is de kans groot dat het gewoon werkt.
                          Hmmm, ik betwijfel dit.
                          Ten eerste hebben alle bij mij bekende goedkope electronische voedingen geen wisselspanningsuitgang, vooral geen 50Hz oid...
                          Ten tweede gebruiken ze zelf een gedeelte van de netspanning om het regelcircuit werkend te krijgen en te houden. De meeste hebben dan ook vanaf een bepaalde netspanning (65 a 80V) tot een maximum spanning (250 a 265V) een redelijk constante uitgangsspanning. Dit zijn dan de wideband voedingen. Het kan ook zijn dat ze vanaf ongeveer 180 a 190V netspanning werken.

                          Als je echt een electronische (trafo) replacement hebt, dan zijn dit niet de gangbare goedkope blokjes.

                          Comment

                          • remco_k
                            • Sep 2002
                            • 325

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Hmmm, ik betwijfel dit.
                            Ten eerste hebben alle bij mij bekende goedkope electronische voedingen geen wisselspanningsuitgang, vooral geen 50Hz oid...
                            Ten tweede gebruiken ze zelf een gedeelte van de netspanning om het regelcircuit werkend te krijgen en te houden. De meeste hebben dan ook vanaf een bepaalde netspanning (65 a 80V) tot een maximum spanning (250 a 265V) een redelijk constante uitgangsspanning. Dit zijn dan de wideband voedingen. Het kan ook zijn dat ze vanaf ongeveer 180 a 190V netspanning werken.

                            Als je echt een electronische (trafo) replacement hebt, dan zijn dit niet de gangbare goedkope blokjes.
                            Ben het met Antoon eens. Het zal heel sterk van de electronische voeding afliggen of het wel, niet of half werkt. Hands on ervaring met een -echte- dimmer thuis: eentje die de sinus mooi kleiner maakt.
                            Electrische trafo erachter met mooie halogeen lampjes. Zodra de dimmer onder de (pak 'm beet) 75% kwam, ging de transformator het niet meer snappen en de boel ging heel wild knipperen. Dimmer verwisseld met el-cheapo triac dimmer, nog grotere problemen en een hoop herrie uit zowel de dimmer als de electrische trafo.
                            Electrische trafo verwisseld voor een echte ringkern: alle problemen als sneeuw voor de zon opgelost.

                            Maar; het kán werken. Ik zou er alleen niet zonder fatsoenlijke test op vertrouwen. Net als het mogelijk onderbelasten van dimmers. Kan gewoon vreemde problemen geven. Of je kan inderdaad hebben dat de electrische trafo zo lang als hij kan probeerd om de uitgangs spanning op 12 V te houden. Dan schiet het dimmen aan de primaire zijde ook niet echt op...
                            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                            Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              Zeer zeker eens met Antoon: elektronische trafo's zijn bijna nooit goed dimbaar met een gewone dimmer (tenzij het er uitdrukkelijk op vermeld staat). Meestal kun je ze wel goed/beter dimmen met een faseAFsnijdimmer (een gewone dimmer is een faseAANsnijdimmer).
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...