Showtec rookvloeistof in JEM machine - Probleem.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Diamond

    Showtec rookvloeistof in JEM machine - Probleem.

    ..........
    Last edited by Guest; 16-08-10, 20:50.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Waarom denk je dat JEM heel expliciet in haar handleidingen vermeld dat uitsluitend de vloeistoffen van JEM dienen te worden toegepast?

    Je merkt nu wat er gebeurt wanneer vloeistoffen met een andere samenstelling worden gebruikt.
    Conclusie: JEM vloeistoffen zijn duurder in aanschaf, maar je apparaten functioneren beter dan wanneer je er een goedkopere vloeistof inkieperd.

    Bovenstaande is natuurlijk een open deur die wordt ingetrapt, maar kom op zeg....dit had je zelf ook kunnen bedenken!

    Onderwerp aangepast
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      Elke fabrikant vermeld in zijn handleidingen om de eigen vloeistof te gebruiken. En eigenlijk is het allemaal hetzelfde recept dus ik vermoed dat dat stukje uit de handleiding gewoon ter bescherming van de eigen verkoop is. Waar ik wel van overtuigd ben is dat JEM vloeistoffen zeker perfect zuiver zullen zijn en dat er aan de fabricage meer zorg zal worden besteed waardoor onzuiverheden praktisch niet in de vloeistof kunnen geraken. Ik heb dan ook altijd al in al mijn machines (JEM en niet-JEM) de vloeistof van JEM gebruikt en NOOIT problemen. Dus volgens mij is dat geen probleem van merkafhankelijkheid maar gewoon van kwaliteit.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • Turboke
        • Oct 2006
        • 463

        #4
        Gebruik al jaren die van showtec en ook nog geen problemen gehad.

        Comment

        • NiTRO
          • Sep 2002
          • 677

          #5
          Nog nooit deze problemen gehad met de Showtec vloeistof, ik weet dat de brandweer ook de showtec vloeistof gebruik in hun foggers voor de oefeningen. Als er iets niet helemaal ok zou zijn met de vloeistof dan denk ik dat ze al lang aan de bel hadden getrokken.

          Het kan natuurlijk altijd dat de JEM vloeistof toch net ff wat zuiverder is, maar dat zal dan ook de prijs zijn

          Comment

          • mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

            #6
            Originally posted by NiTRO
            Nog nooit deze problemen gehad met de Showtec vloeistof, ik weet dat de brandweer ook de showtec vloeistof gebruik in hun foggers voor de oefeningen. Als er iets niet helemaal ok zou zijn met de vloeistof dan denk ik dat ze al lang aan de bel hadden getrokken.
            Waarom dat? ik heb gezien hoe ze met het materiaal omgaan hier stond een compleet veroeste rookmachine met showtec vloeistof...
            Het maakt ze volgens mij niet veel uit.
            Last edited by mhsounds; 12-12-09, 10:25. Reason: weer de spelling....
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

            Comment

            • Hit the lights
              • Nov 2009
              • 28

              #7
              Als lichttechnicus en brandweerman, durf ik te stellen dat 99% van de brandweermensen die met een rookmachine werken totaal geen enkel idee hebben dat er verschil zou zijn in rookvloeistof.

              Brandweer heeft verstand van zaken als het gaat om materiaal die ze bij een inzet nodig hebben. Niet vwb rookmachines, rook hangt er vaak al

              Comment

              • Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

                #8
                Ik weet het mss ook niet maar mij is geleerd dat de JEMrookvloeistof op waterbasis is en een andere verbrandingstemperatuur heeft.

                Dat wil zeggen in mijn ogen correct me if i am wrong :

                De Martin / JEM machines hebben een veel hogere temperatuur waardoor de ZRmix beter verbrand .

                Een showtec unit of welke dan ook heeft een lagere temperatuur waardoor de JEM vloeistof minder verbrandt en meer voor verstopping zorgt.

                Ook vind ik dat de JEM vloeistof uit een Antari machine minder wit is en minder lang blijft hangen dan wanneer het uit een ZR33 komt.

                Dit geeft mij al aan dat er toch wel verschil in vloeistof en machine zit.

                Terwijl je een ZRmix van 9,5ltr koopt voor 35,00 niet overdreven duur vindt tegen over 2 kannen van 5ltr met synthetische troep erin

                Krijg weinig Antari's of andere machines terug maar die ik terug krijg is meestal wel met gebruik van de " goedkope " vloeistoffen. Meestal verstopt ( komt ook door te weinig gebruik ) of gewoon de heaters kapot !
                Last edited by Rolandino; 13-12-09, 18:49.
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #9
                  Boodschap is dus niet aangekomen, jammer!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    Blijkbaar niet nee TS reageert ook niet meer.

                    Hij geeft zelf aan dat ze een JEMmachine hebben en daarbij de Showtec vloeistof gebruikt.

                    NR 1 bij JEM is dat de garantie vervalt als aangeduid kan worden dat er GEEN eigen vloeistof is gebruikt.

                    Dit kan men zien aan het element want die is vaak verbrandt bij gebruik van andere vloeistoffen dan de JEM !

                    Heb veel klanten in de kermis wereld die graag een goede machine hebben ( JEM ) maar de vloeistof te duur vinden en bij een leverancier op de kermis voor 3 euro per liter troep kopen en dan na een seizoen de JEM machines afkraken omdat ze hun geld niet waard zijn omdat ze dan vaak kapot zijn.

                    Kortom de kombinatie klopt niet waardoor het effect weg is en de machines er op achteruit gaan.

                    Gebruik je Antari heb je er geen problemen mee als je showtec of ander merk vloeistof gebruikt.

                    Maar goed Antari met JEM vloeistof werkt ook niet zoals het zou moeten zijn ( rook is dan veel minder wit en dik ) to een JEM machine
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      Dit is allemaal maar cafépraat hoor. Ik gebruik in alle machines vloeistoffen van Jem en dat werkt prima. Mijn eerste 5 l. die ik er ooit doordraaide waren echter geen Jem en ook dat ging perfect in de Jem. Maar bij Jem had je destijds gewoon meer keuze in vloeistoffen (dikkere of dunnere nevel). En een element dat zou verbranden bij gebruik van een verkeerde vloeistof is gewoon gelul. Dat heeft echt niks met elkaar te maken.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

                        #12
                        Nou dat is mij bevestigt bij fairlight hoor !

                        Paar x een machine van nog geen jaar die niet onder garantie werd gerepareerd omdat het element verstopt zat wat aan de verbrandingskleur GEEN JEM was !

                        Ik zeg niet dat het niet gaat maar er is wel degelijk verschil tussen rookvloeistof van Showtec in een JEM machine ipv de JEM vloeistof of JEM vloeistof in een Antari of een JEM daar zit echt verschil in !

                        JEM heeft een hele andere verbrandingstemperatuur dan de Antari's en andere merken !

                        hierdoor verbrand de vloeistof op waterbasis minder snel dan de goedkopere vloeistoffen met allerlei zooi erin en heb je minder kans op verstopping.

                        Vaak staan de machines te lang stil of ze worden te weinig gebruikt op klus

                        Ook het gebruik van geurstoffen maakt het leven van je machine een stuk korter !
                        Last edited by Rolandino; 21-12-09, 21:30.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          Tja, cafépraat kom je in veel cafés tegen hé!
                          Er wordt helemaal niets "verbrand" dus een verbrandingskleur is onzin: ALLE rookvloeistoffen zijn immers gebaseerd op water met een of ander glycol. Jem heeft verschillende vloeistoffen en andere hebben dit ook dus je kunt op het zicht niet zien welke vloeistof er in een machine heeft gezeten. Het woord "verbrandingstemperatuur" is dus ook klinkklare nonsens.
                          Wat kan de reden zijn dat je machine sneller verstopt: meer onzuiverheden in de vloeistof of zoals vele fabrikanten ook beginnen doen: een kleurtje aan de rookvloeistof meegeven om de verschillende soorten te onderscheiden. Die geurstoffen doen er inderdaad ook niet veel goed aan. En ik kan mij voorstellen dat die kleur- en geurtroep misschien wel afzettingen vertoont door de verhitting.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

                            #14
                            Dat er niets verbrand wordt ben ik het er niet mee eens.

                            Het element is zo een 80 / 90 graden ( mss wel meer ) heet waardoor een vloeistof geduwt wordt.

                            Deze vloeistof verbrandt waardoor er een reactie ontstaat wat zich als rook voordoet.

                            Als de samenstelling slecht is verbrandt deze vloeistof minder en blijft achter in het element.

                            Wat op langer termijn zeker bij te weinig gebruik invreet op het element.

                            Er zijn ook vloeistoffen die na verwarming gaan klonteren waardoor er verstoppingen ontstaan.

                            Dit wordt door JEM gezien als verbranding want met hun eigen vloeistof is deze reactie niet.

                            MSs wel als de JEM vloeeistof in een Antari wordt gebruikt.
                            ( zelf tot op heden bij dagelijks gebruik geen last )

                            Kortom JEM is een veel betere rookvloeistof icm de JEMmachines.

                            JEM mix in Antari geeft ook een heel ander effect als uit de ZR machine ( minder wit en minder dik ) . Dit komt omdat de temperatuur van Antari of hoger of lager is dan de heater van de JEMmachine.

                            De temperatuur van de heater bepaald het rook effect maar ook de samenstelling van de vloeistoffen. Deze kombie is belangrijk.

                            Zeker de extra toevoegingen van kleur en-of geur is erg bepalend voor de levensduur van je machine.

                            Ikzelf heb er nooit last van omdat mijn machines gemiddeld 3 a 4x per week gebruikt worden in de verhuur.
                            Last edited by Rolandino; 22-12-09, 11:23.
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                            Comment

                            • geenstijl21
                              • Jan 2008
                              • 462

                              #15
                              Originally posted by Rolandino
                              Dat er niets verbrand wordt ben ik het er niet mee eens.

                              Het element is zo een 80 / 90 graden ( mss wel meer ) heet waardoor een vloeistof geduwt wordt.

                              Deze vloeistof verbrandt waardoor er een reactie ontstaat wat zich als rook voordoet.

                              Als de samenstelling slecht is verbrandt deze vloeistof minder en blijft achter in het element.

                              .
                              ArboPodium

                              Het punt van branden wordt naar mijn mening niet gehaald....

                              De technieken voor het maken van rook door verhitting van een vloeistof worden door een pomp of door een gas aangedreven. De eerste methode pompt een glycol- of glycerine-oplossing en water door een verhittingselement. Een gasgedreven machine gebruikt onbrandbaar gas om olie of glycol door een verwarmingselement te spuiten.
                              Rookvloeistoffen zijn chemische verbindingen van alcohol met een product dat glycol of glycerine genoemd wordt, al dan niet gemengd met water. De glycerine vormt een schil om een druppel water waardoor verdamping tegengegaan of beperkt wordt. Rookvloeistoffen en drijfmechanismen worden nog steeds verbeterd. Het gaat daarbij met name over de dikte van de rook, van een echte wolk tot een fijne nevel. De combinatie met de temperatuur is daarbij mede bepalend. Het principe is dat een vloeistof naar een verwarmingselement gepompt wordt waar die verwarmd wordt tot de verdampingstemperatuur van zo’n 340°C. Door de uitzetting spuit de vloeistof uit het ventiel en vormt in de relatief koude lucht de rookwolk.
                              Ook is het mogelijk om de vloeistof met een onbrandbaar gas te mengen. Hiervoor wordt meestal koolzuur of stikstof gebruikt. Als rookvloeistof kunnen wederom de glycolmengsels worden toegepast, maar ook olie. Het mengsel wordt verhit tot de kooktemperatuur van de vloeistof (verschillend voor olie of glycol) en de verdamping zorgt er weer voor dat de rook het toestel uitspuit. Bij dit proces mag nooit perslucht gebruikt worden wegens brandgevaar. In de eerder genoemde machine zou olie als vloeistof brandgevaar opleveren.
                              Er is dus vloeistof en luchtdruk nodig. De vloeistof kan verschillend van samenstelling zijn en daardoor in kleinere of grovere druppels verstoven worden. Er kunnen grote hoeveelheden in korte tijd of juist kleine hoeveelheden continu verstoven worden door de druk of de pomp te regelen en de rook kan een nabewerking krijgen. Bijvoorbeeld door de rook na het verstuiven door een ventilator te leiden en verder te laten verspreiden of door het koelen van de rook waardoor laag hangende rook ontstaat.
                              Last edited by geenstijl21; 22-12-09, 11:39.
                              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                              Comment

                              Working...