MEGA ventilatoren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • no smoke, no fun !
    • Sep 2009
    • 31

    MEGA ventilatoren

    [FONT=Verdana]Hoi Allemaal,[/FONT]

    [FONT=Verdana]Binnenkort heb ik een klusje waarbij ik even lekker mijn gang mag gaan. Nu had in gedachte om twee mega ventilatoren op het podium te plaatsen met atomic's en een rookmachine erachter. Volgens mij moet dit wel een leuk impactje aan het publiek geven. Het is een feest met een aantal DJ's en een aantal tape actjes (ik zal ze maar niet gebruiken bij de tape actjes).[/FONT]



    [FONT=Verdana]Ik heb bij een kennis van mij twee mega ventilatoren staan (in behoorlijk puike staat), echter zijn deze ventilatoren op krachtstroom (3 fasen 16A met nul en aarde tuurlijk). Nu is mijn vraag: Zijn hier dimmers voor in de handel waarmee ik het toerental kan verlagen? Het liefst heb ik iets op DMX zodat ik ze vanaf de pearl kan bedienen (bestaat er eigenlijk wel zoiets op DMX?).[/FONT]

    [FONT=Verdana]Zijn er collega's op dit forum die dit effectje al eens eerder hebben toegepast? En zo ja hebben jullie nog goede suggesties om dit effect uit te breiden??[/FONT]

    [FONT=Verdana]met vriendelijke groet,[/FONT]

    [FONT=Verdana]Ron Kuperus[/FONT]
    Last edited by no smoke, no fun !; 30-09-09, 23:48.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Ik zou maar eens controleren of deze ventilators wel echt krachtstroom zijn 5 polig
    en niet een vierpolige variant voor machine's

    Last edited by showband; 01-10-09, 08:26.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • jeroenw
      • Dec 2003
      • 216

      #3
      je kunt er vanuit gaan dat het draaistroommotoren zijn, en deze kun je (helaas) alleen met een dure frequentie regelaar sturen. En ik weet niet of je die ook dmx kan kopen...
      PS showband, er kan ook best een 5 polige aanzitten, alleen niet zeker of ze alle 5 gebruikt worden
      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

      Comment

      • chippie
        • Jul 2006
        • 528

        #4
        Dit zou wel mogelijk zijn met een frequentiesturing en dmx die je potentiometer kan bedienen. Want indien je het aan kW weet van de motor en de juiste aansluiting kun je een frequentiesturing kiezen, SEW, Siemens, Leroy-Somer, Danfoss. De snelheid is meestal in te stellen met een potentiometer die op het toestel naar buiten wordt gebracht of een signaal van 4-20mA en die oplossing kun je waarschijnlijk vinden bij DMX4ALL.
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Wat je nodig hebt is een frequentieregelaar met een 0-10V ingang om de snelheid te regelen. Om dit aan DMX te koppelen heb je enkel nog een DMX naar 0-10V convertor nodig. Ik weet niet wat je budget is, maar tenzij je goed op Marktplaats zoekt ben je niet voor onder de €100,- klaar.

          Comment

          • no smoke, no fun !
            • Sep 2009
            • 31

            #6
            @showband:Er zit 100% zeker een vijf polige 16A rode krachtstekker aan een alle polen zijn aangesloten in de stekker.

            @BJD: Ik heb nog wel een convector op zolder liggen (vroeger gebruikt bij overgang van de oude dimmerpacks die nog op 0/10V werkten). Nu ben ik dus alleen een frequentie regelaar nodig die 0/10v ingang heeft. Enig idee waar ik dat kan aanschaffen?? Ik wil dit effectje namelijk nog wel eens vaker gaan gebruiken..

            Comment

            • JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

              #7
              Afzuiger / Motor Regelaar Ventilator Frequentieregelaar te koop aangeboden op Speurders.nl
              Creating shows beyond Imagination

              Comment

              • tijn
                • Oct 2003
                • 184

                #8
                Wij hebben het idd ook met een frequentie regelaar gedaan. Netjes in een flightcase. Ik heb echter gewoon een losse potentiometer naast mijn lichttafel liggen om de ventilator mee te bedienen.
                Bedenk voor de aanschaf wel dat je een frequentie regelaar wel moet programmeren/inregelen en dat is iets wat niet iedereen kan!

                Comment

                • no smoke, no fun !
                  • Sep 2009
                  • 31

                  #9
                  @JeroenVDV, super bedankt voor de tip. Ik ga zeker contact met de aanbieder opnemen. Daarna maar eens even een lekker avondje in de hal sleutelen om de boel aan de praat te krijgen.

                  Ik ga de fans zaterdag ophalen, ff kijken of we het stof uit de hal kunnen jagen hehehe..

                  @Tijn, ik neem aan dat het inregelen van een frequentie regelaar toch geen rocket sience is? Het zal inderdaad wel weer even knooien worden, maar gelukkig ben ik heel standvast (sommige noemen het eigenwijs, maar liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen).

                  Zijn er nog meer mede collega's op dit forum die dit effect al eens gebruikt hebben en nog goede tips hebben om dit effect uit te breiden. Ik zit nog te denken om op de achterzijde van de ventilator een stuk of 8 LED-tube's in het vierkant te monteren (zodat ze niet direct in het zicht zitten). Als dan de rook door de ventilator gaat, je een gekleurde achtergrond (achter de ventilator) krijgt, blauw ofzo knalt wel lekker in combinatie met de atomics.

                  grtzz Ron..

                  Comment

                  • chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

                    #10
                    Nu moet ik je zeggen dat het inregelen van een freq.drive niet van de poes is bij sommige merken. Dus zo maar even snel snel, kan wel eens tegenvallen en je moet goed kijken of het type van je freq.drive wel geschikt is voor de motor die je eraan gaat hangen....simpel misschien een woord RTFM (Read The F...ing Manual) Kan u verzekeren dat die van SEW wel redelijk dik is. Let op dat je ook kans hebt dat het gepiep van de freq.drive op je boxen kan komen....dus juiste afgeschermde kabel gebruiken. Afscherming en aarding zijn bij freq.drives heel belangrijk! Niet alleen om invloeden van buitenaf maar ook naar storingen naar buiten.
                    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                    Comment

                    • jeroenw
                      • Dec 2003
                      • 216

                      #11
                      no smoke, die regelaar van jeroenvdv is gemaakt voor ventilatoren die meeraderige aansturing hebben, de freq. reg die ik bedoel werkt op alle draaistroom motoren
                      het is dus erg belangrijk goed te weten wat voor fans je hebt...
                      Frequentieregelaar - Wikipedia
                      zoeits dus...
                      \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                      Comment

                      • robbie
                        • Sep 2009
                        • 20

                        #12
                        ik heb zelf al zat regelaars ingesteld. en als je gewoon goed op het typeplaatje van de motor kijkt en het allemaal 1 op 1 over neemt is het geen probleem. natuurlijk zitten er functies op die moeilijk zijn in te stellen maar die gebruik hij toch niet. dus het is zelf zeer makklijk te doen

                        Comment

                        • no smoke, no fun !
                          • Sep 2009
                          • 31

                          #13
                          Ik heb gisteren even de vier mega ventilatoren opgehaald (150 x 150 x 30 cm) en tuurlijk even geprobeerd in de hal. Ik kan je vertellen dat we aan het eind van de dag niet meer hoefde aan te vegen , wat een enorme luchtverplaatsing hebben die dingen zeg. Ook direct maar even het rookapparaat erachter gegooid en nu hebben we een MEGA hazer. Binnen 5 seconden had ik de hele hal super in de rook staan, echt perfect voor gebruik van een aantal MH's.

                          Nu had onze kennis ook nog een grote krachtstroom trafo liggen en het schijnt dat je deze ook kunt gebruiken om de mega ventilatoren te dimmen (dat zei mijn collega tenminste) hier gaan we v.d. week maar eens even mee knooien.

                          Wordt vervolgd...

                          Comment

                          • jens
                            • Aug 2004
                            • 1067

                            #14
                            Ik weet niet hoe krachtig ze zijn maar ik heb dr wel eens een om zien lazeren bij een modeshow! was ook een gigantisch ding ...ik zeg niet dat het gebeurt maar meer een tipje om rekening mee te houden mocht je dat nog niet gedaan hebben! mvg jens

                            Comment

                            • Ws Soundexpresse
                              • Jun 2001
                              • 1007

                              #15
                              ik heb die dingen hier ook staan, met digitale frequentieregelaars ertussen, en ik kan je zeggen, dat zijn prijzige dingentjes (300 p/s gebruikt).

                              echter kan je wel links/rechts om draaien regelen, en positoneren.
                              verder 0-10v aansturing erop. en de fans draaien gewoon op 220v....
                              Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

                              Comment

                              Working...