dmx problemen, goede raad + oplossing aub!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vekin
    • Jun 2009
    • 33

    dmx problemen, goede raad + oplossing aub!!

    Heren,

    Wij hebben er reeds enkele fuifjes opzitten waar we enorm veel problemen hebben gehad met dmx, wij zijn ten einde raad, hopelijk hebben jullie goede raad en oplossingen.

    fuif 1:
    materialen die we gebruikt hebben

    10x dmx fourbar showtec
    12x showtec active sunstrip
    3x geni fl1800 strobo
    4x showtec 2weg blinder dmx
    6x fourbar op 2 showtec 6ch dimpacks
    8x ledpar 64 jb systems
    2x martin wizard extreme
    4x martin mac 250 krypton
    4x martin mac 300 wash
    4x studiocolor 575 wash

    dit alles aangestuurd via chamsys PC wing (ook via dmx splitter 4 weg)
    alles hing op stroomgroep
    even dmx setup overlopen
    universe 1 van chamsys naar splitter
    ch 1 splitter: 12x sunstrip, 2x wizard
    ch 2: 6x dmx fourbar, 4x showtec blinder, 3x geni strobo, 2x showtec dimmer 6ch
    ch 3: 2x dmx bar, 2x krypton, 2x mac 300, 4x ledpar
    ch 4: 2x dmx bar, 2x krypton, 2x mac 300, 4x ledpar
    universe 2: 4x studiocolor 575

    Probleem deed zich voor dat parren raar knipperden en de kryptons zich regelmatig resetten.
    na veel proberen, wisselen en vloeken hebben we de dmx fourbaren op een aparte sturing gezet.
    De parren knipperden dan nog wel (wij steken het op de stroomgroep), maar kryptons resetten niet meer (er waren wel 2 toestellen (aparte lijn) die nog af en toe rare pan/tilt beweging maakten (enkele seconden, dan deden ze terug mee))

    fuif 2:
    wat kryptons, blinders, strobo's en dmx fourbaren (dezelfde toestellen als hierboven vermeld), aangestuurd via chamsys

    alles was aangesloten op stroomgroep, bij testen heel veel rare dingen (alles flikkerde, MH deden raar en toestellen luisterden niet naar console)

    hier alles verplaatst naar vaste voeding, probleem gedaan

    fuif 3:

    wat fourbaren op dimpacks showtec, 12 sunstrips, 4x jb systems winner 2 scanner
    aangestuurd met chamsys,

    dit was aangesloten op vaste voeding,
    fourbaren knipperden hier weer (soms wel, soms niet)
    op de dimpacks zelf was ook te zien dat kanalen ook werkelijk aangestuurd werden via dmx (reden?), eens de dmx uitgetrokken werd was het probleem over

    fuif 4:
    wat dmx fourbaren, blinders, strobo's, kryptons, mac 300's en martin wizard extreme's.
    aangestuurd via chamsys en op stroomgroep


    bij het testen resetten de kryptons zich telkens, en deden deze ook raar (rare pan/tilt beweging terwijl er niets uitgestuurd werd), we hebben dan de fourbaren (buiten 1), op een externe sturing gezet.
    tijdens de avond hebben de kryptons zich nog +- 25 keer gereset (op heel de avond verspreid), waarna lamp terug opgestart moest worden, hij in HOT ging met alle gevolgen vandien (dit laaste is uiteraard normaal)

    voor de rest hebben wij echt geen gedacht van wat de oorzaak zou zijn.
    als jullie nog wat info willen over materiaal of dergelijke hoor ik het graag!

    alvast bedankt.
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

    #2
    Hoe lang waren de kabels?
    Wat voor kabel gebruik je?
    Hoeveel splitters gebruik je?
    Welk type/merk splitter gebruik je?
    Heb je hoog geadresseerd (boven 350)?
    Was je adressering niet overlappend ?
    Gebruik je afsluit weerstanden?
    Gebruik je het juiste profiel voor de spots?

    Comment

    • BJD
      • Oct 2007
      • 771

      #3
      Heb je bij de klussen de spanning ook doorgemeten? Gebruik je terminators op het einde van je DMX lijn? Al eens een andere sturing geprobeerd? Al eens een andere splitter geprobeerd?

      Comment

      • no smoke, no fun !
        • Sep 2009
        • 31

        #4
        Heb je de stroomvoorziening goed gecontroleerd (vooral de nul en de aarde)?

        Ik heb ook weleens rare storingen op DMX gehad die niet volgens ons te verklaren waren, dit bleek later aan een slechte gen te liggen. Misschien een krachtkabel die niet helemaal 100% is..

        Comment

        • Christiaan Visser
          • Apr 2004
          • 235

          #5
          Uit eigen ervaring:

          Die Geni-strobe's willen wel eens storing geven over de lijn, dus: aparte lijn vanuit de splitter voor de 3 strobe's. Dat zou misschien de knipperende fourbars kunnen voorkomen. ( Met atomic's is het trouwens wel heel vaak raak, daar leg ik standaard een aparte lijn voor.)

          Kryptons + ledparren wil ook nog wel eens een slechte combinatie zijn, zéker wanneer één van de ledparren niet in de goede mode staat. Een regelmatige reset van de kryptons zou heel goed veroorzaakt kunnen worden door die ledparren.

          Voor de rest, bovenstaande vragen beantwoorden, dan kunnen we je misschien nog verder helpen.
          Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

          Comment

          • Vekin
            • Jun 2009
            • 33

            #6
            Hoe lang waren de kabels langste kabels? +- 30meter
            Wat voor kabel gebruik je? Is 110 Ohm kabel van Dap audio met neutrik pluggen(ook sommige american audio (ook wel 110Ohm)
            Hoeveel splitters gebruik je? We hebben toen 1 splitter gebruikt (gehuurd, ik vraag even na welk merk en type)
            Welk type/merk splitter gebruik je? -
            Heb je hoog geadresseerd (boven 350)? ik dacht het niet
            Was je adressering niet overlappend ? Adressering was niet overlappend
            Gebruik je afsluit weerstanden? We hebben maar 2 afluitweerstanden, deze hebben we toen gebruikt, maar we hadden er niet genoeg om er 1 te hangen op het einde van elke kring
            Gebruik je het juiste profiel voor de spots? Is gewoon gepatchd als dimmerkanaal

            voor de rest hebben we nog geen andere sturing geprobeerd omdat we denken dat het hier niet aan ligt (is juist nieuw, maar mss toch eens proberen)
            Op het fuifje waar we de installatie uiteindelijk op de vaste spanning hebben gehangen gaf de stroomgroep iets van een 52Hz.
            Bij de andere was aarding uitgemeten, en spanning en frequentie (waren beiden goed, 230V en 50 Hz), nul hebben we niet gemeten.

            Ledparren zouden idd storing hebben kunnen veroorzaakt, echter hebben we deze maar op 1 fuif gebruikt, en op dat ene fuifje enkel met strippen, dimmers en winners hadden de parren het ook.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              dit klinkt mij alsof je spanning onder de 200V zakt.
              Met zo veel licht tegelijk.

              botex DMX barren raken dan hun geheugen kwijt. (Vaker meegemaakt ) en intelligent licht gaat dan na een spanningsdipje zichzelf opnieuw opstartten. Ook synthesizers en andere apparaten met geheugen gaat dan nog wel een moeilijk doen. Zeker roland.

              Is dit alles op een locatie / dorp? Of op aggregaten?
              Ook vaste aansluitingen redden het soms niet om de spanning op 220V te houden. Zeker in belgie en op festivals/strandtenten niet.
              Neem dus een voeding met spanningsmeter mee de volgende keer. Tot nu toe was dat bij mij altijd de aanleiding van dit soort verschijnselen.

              Afsluitstopjes maak je zo zelf bij, kost bijna niets en zou ik dus zeker een handje van bijmaken. Ik heb ze aan een draadje zitten zodat ze aan elk "laatste armatuur zitten" (Ik heb voor het gemak de set MH's, parren en CX-en genummerd. Op 4 zit er altijd een draadje met terminator aan. Dan hoef je nooit te zoeken.
              Last edited by showband; 01-10-09, 08:12.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • lucken
                • Sep 2002
                • 342

                #8
                Ik zou alles in het magazijn eens opstellen en stuk voor stuk aansluiten om zo na te gaan welk toestel of toestellen het probleem veroorzaken.

                Comment

                • 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

                  #9
                  Heb je je kabels zelf gesoldeerd? Zo ja: heb je er dan ook op gelet hoe de pinbezetting is, en dat de mantel altijd op pin 1 hoort te zitten? Al eens hele rare dingen meegemaakt, bleek de mantel op pin 3 te zitten... dan heb je natuurlijk niets aan je synchrone (gebalanceerde) signaal!

                  Comment

                  • Noobie
                    • Dec 2007
                    • 223

                    #10
                    Spanning kan een probleem zijn geweest. De ledparren zijn ook verdacht omdat die vaak een master/slave setting hebben voor standalone gebruik. In standalone geven ze zelf signaal af, wat storing op de databus kan veroorzaken.

                    Zoals je aangeeft heb je behoorlijk veel units op 1 universe staan, hoewel dit zou moeten werken zakt de spanning van de databus hierdoor behoorlijk. Bij sommige tafels/splitters is het signaal gevoelig voor teveel units.

                    Heb zoiets al eens meegemaakt met 8 IES balken + 1 IES dimmer. Totale kabellengte was c.a. 45m. De units aan het eind van de kabel reageerden toen raar. Een splitter ertussen en voila, alles werkt naar behoren.

                    Normaal gesproken gebruik ik niet meer als 8 units zonder splitter (per universe). Ook de splitter(=repeater) belast ik niet met meer dan 8 units per lijn. In sommige gevallen werkt het beter zonder afsluitweerstanden dan met. Zeker als de databus behoorlijk belast word zakt de spanning te ver. Gecombineerd met de afsluitweerstand wil het signaal soms te zwak worden.

                    Sommige splitters (b.v. martin) zitten vol met weerstanden op de DMX lijn (*** weet waarom), terwijl de optimale splitter alleen bestaat uit een paar SN75176 met een optocoupler. De weerstanden zorgen ervoor dat het maximale aantal units sterk daalt en je dus meer splitters nodig hebt.(lijkt op marketing...)

                    Sommige units (spots/4-bars/ledparren) hebben een interne afsluitweerstand die je met jumpers/software aan en uit kunt zetten. Als dit het geval is dan heb je dus gecombineerd met de externe terminiator, 55 Ohm afsluitweerstand (of lager) op een lijn. Dit zorgt zeker voor problemen.

                    In sommige gevallen kun je HF inkoppeling krijgen wat ook storing op je signaal veroorzaakt. Dit gebeurt vaak als je b.v. in een carre de datalijn rond legt. De DMX kabel gaat dan werken als een soort antenne, oplossing is het onderbreken van de lijn d.m.v. een splitter.

                    Gezien jouw setup zou ik de units wat beter verdelen over de verschillende universes, dit komt je adressering ten goede (gaat naar beneden).

                    Laatste wat ik me zo kan bedenken is de refreshrate van de tafel. Zelf gebruik ik een Pearl 2008, waar je in het menu de DMX refreshrate kunt instellen. Sommige units hebben problemen met een hoge refreshrate.

                    succes

                    Comment

                    • geenstijl21
                      • Jan 2008
                      • 462

                      #11
                      Er kunnen zoveel dingen mee aan de hand zijn....

                      Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is een DMX booster, er wordt wel gepraat over een splitter..... Ik heb er altijd een MA DMX booster tussen zitten en nog nooit storing...

                      Ja 1 keer maar dat was met Showtec Ledbollen.....het kost ook niets maar het werkt ook niet!
                      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                      Comment

                      • Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

                        #12
                        Originally posted by geenstijl21
                        Er kunnen zoveel dingen mee aan de hand zijn....

                        Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is een DMX booster, er wordt wel gepraat over een splitter..... Ik heb er altijd een MA DMX booster tussen zitten en nog nooit storing...
                        DMX booster = splitter = repeater, maar "booster" klinkt natuurlijk marketing technisch veel beter dan splitter.....

                        uitleg;
                        De meest gebruikte IC's voor DMX splitters/repeaters/boosters zijn SN75176, of Max 485, beide IC's doen exact het zelfde nl. RS485 omzetten naar 0-5V

                        Als je een pure Booster/repeater hebt, zitter er gewoon 2 van die IC's met elkaar verbonden aan de 0-5V kant op de print.

                        Een splitter is een repeater met meerdere uitgangs IC's die via de 0-5V kant gekoppeld zitten. Normaal gesproken zijn in en uitgangen in het 0-5V gedeelte gescheiden met een optocoupler (eventueel voorzien van een dubbele voeding), die dan voor galvanische scheiding tussen in en uitgangen zorgt.
                        Niks bijzonders aan al dat soort repeaters, gewoon onzin marketing tussen de merken.
                        (v.b. een Avolites splitter kost c.a. E 800, een botex o.i.d. c.a. E 100 als je het openmaakt zie je dat bij duurdere merken vaak dat de IC's geen opdruk hebben, maar dat betaal je dan ook . Voor de rest doet het exact hetzelfde Er zullen natuurlijk echt slechte bij zitten, waar mechanisch de print slecht vast zit of de voeding te krap bemeten is, maar die ben ik nog niet tegen gekomen)

                        n.b. Let er op bij dit soort apparaten dat de "link out" meestal hard met de input is verbonden, dus die uitgang doet niks t.a.v. signaal versterking!

                        Comment

                        • geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

                          #13
                          Originally posted by Noobie
                          DMX booster = splitter = repeater, maar "booster" klinkt natuurlijk marketing technisch veel beter dan splitter.....

                          uitleg;
                          De meest gebruikte IC's voor DMX splitters/repeaters/boosters zijn SN75176, of Max 485, beide IC's doen exact het zelfde nl. RS485 omzetten naar 0-5V

                          Als je een pure Booster/repeater hebt, zitter er gewoon 2 van die IC's met elkaar verbonden aan de 0-5V kant op de print.

                          Een splitter is een repeater met meerdere uitgangs IC's die via de 0-5V kant gekoppeld zitten. Normaal gesproken zijn in en uitgangen in het 0-5V gedeelte gescheiden met een optocoupler (eventueel voorzien van een dubbele voeding), die dan voor galvanische scheiding tussen in en uitgangen zorgt.
                          Niks bijzonders aan al dat soort repeaters, gewoon onzin marketing tussen de merken.
                          (v.b. een Avolites splitter kost c.a. E 800, een botex o.i.d. c.a. E 100 als je het openmaakt zie je dat bij duurdere merken vaak dat de IC's geen opdruk hebben, maar dat betaal je dan ook . Voor de rest doet het exact hetzelfde Er zullen natuurlijk echt slechte bij zitten, waar mechanisch de print slecht vast zit of de voeding te krap bemeten is, maar die ben ik nog niet tegen gekomen)

                          n.b. Let er op bij dit soort apparaten dat de "link out" meestal hard met de input is verbonden, dus die uitgang doet niks t.a.v. signaal versterking!
                          Wat ik altijd dacht:

                          Een splitter: Galvanische scheiding, die verdeeld het signaal (Geen versterking)
                          Een booster: Versterkt het dmx signaal, waardoor je een langere lengte kabel kan gebruiken.

                          Of heb ik het fout...?
                          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                          Comment

                          • Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

                            #14
                            Ja je hebt het fout, RS 485 heeft (volgens de specs) een begrensde spanning, het heeft geen zin om meer dan 12V uit te sturen (2 x +/-5V o.i.d. = +/- 12 symmetrisch) er zijn standaard RS485 linedrivers zoals de SN75176/Max 485 die RS485 signaal binnen de specs produceren, je kunt een signaal versterken door een repeater toe te passen daarmee kun je dan meer units of langere kabels gebruiken. Je kunt natuurlijk de spanning iets verhogen om verlies te compenseren, maar dat lijkt me elektronisch gezien een prut oplossing. immers is de belasting niet altijd identiek.

                            De weerstands netwerken in tafels en splitters belasten/dempen vaak het signaal, waardoor je er meer van nodig hebt, als je het IC rechtstreeks aan de bus knoopt, heb je de maximale output en de minste problemen. Zeer waarschijnlijk heeft MA dit ook zo gedaan. Je blijft ook afhankelijk van de ingangen van je units of je problemen hebt of niet. Dé oplossing is gewoon voldoende splitters/repeaters bij je hebben, om zo bij storingen je lijn te kunnen opdelen en "boosten"

                            Comment

                            • Vekin
                              • Jun 2009
                              • 33

                              #15
                              [FONT=Verdana]Even nagevraagd, dmx splitter van elation.
                              Voor de rest hebben we alle kabels eens doorgemeten; en hier hebben we toch wat verassend ontdekt:
                              [/FONT][FONT=Verdana]2 x kabel waarbij pin 1 aan de behuizing raakt (ENKEL BIJ HET INPLUGGEN!)[/FONT]
                              [FONT=Verdana]1 x kabel verkeerd aangesloten
                              [/FONT]
                              [FONT=Verdana]1 x kabel waar de draad beschadigd/los is in de plug. (gaf slecht signaal door)[/FONT]

                              [FONT=Verdana]Dit kan natuurlijk de reden zijn van de problemen, alhoewel het mij nog steeds niet verklaard waarom de moving heads vb soms resetten, en niet continu, de storing wordt dan toch ook niet continue doorgegeven??
                              Waar draadje los is veronderstel ik toch dat hij niets doorgeeft (dit hebben we vroeger al eens gehad) en dan was het heel eenvoudig, want ofwel luisterden toestellen niet of ze deden continue raar. Door dan stukken te overbruggen en andere kabels te gebruiken heb je dit snel gevonden, maar dit hadden we hier dus niet.
                              [/FONT][FONT=Verdana][FONT=Verdana]
                              [/FONT]

                              [/FONT]

                              Comment

                              Working...