Brand Carolus-Borromeus kerk antwerpen: wellicht door spots

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

    Brand Carolus-Borromeus kerk antwerpen: wellicht door spots



    Uit de eerste bevindingen van de branddeskundige blijkt dat de brand in de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen mogelijk veroorzaakt werd door een oververhitting van de houten gaanderijvloeren door verlichtingspots. Dat meldde het parket van Antwerpen.

    "Deze spots verlichten normaal het midden van de kerk. Zaterdagavond vond er echter een concert plaats dat door een tv-zender gefilmd werd. De spots werden over de reling van de gaanderijen gehangen, vermoedelijk om betere beelden te kunnen maken. De branddeskundige vermoedt dat de houten vloeren heel warm zijn geworden door de hitte van die spots, dat ze beginnen smeulen zijn en dat er zo uiteindelijk brand is ontstaan." Wie verantwoordelijk kan worden gesteld, moet nog verder bekeken worden. Het parket vorderde een onderzoeksrechter voor onopzettelijke brandstichting lastens onbekenden.
    het zou dus gaan om de grote theaterschijnwerpers die de houten balken/vloeren hebben doen smeulen!
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • jakobjan
    • Jul 2002
    • 599

    #2
    hmmm ik geloof dat ze dat wel mogen gaan uitleggen.
    Als ik de foto bekijk staat alles op statieven, en lijkt er weinig brandgevaar.
    Jakob-Jan
    Lightjockey Beta tester
    Freelance Licht tekkie

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Denk dat dit de "standaard" opstelling is.

      In het artikel staat ook dat de spots standaard het midden van de kerk verlichten (kan prima vanaf statief), maar dat ze voor deze show aan de "railing" gehangen werden (gok dan dat ze meer de buitenrand van de kerk wilden uitlichten... dat lukt vanaf de balustrade natuurlijk niet).

      Als het zo is zoals men stelt... was het een domme licht tech.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

        #4
        En toch blijft het een raar verhaal..
        Lampen kunnen behoorlijk heet worden, ook 2 en 5 kw-ers maar ze moeten al op de grond gelegen hebben om een vloer te doen ontbranden lijkt mij..
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Als iets gaat smeulen wanneer je het met spots belicht ben ik blij dat ik niet onder die spots hoef te werken
          Kortom, stukje is waarschijnlijk geschreven door een journalist die niet heel erg terzake kundig is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

            #6
            in Het Laatste Nieuws stond vandaag dat er ook lampen beneden (gelijkvloers) op statief stonden, maar deze weggeschoven waren tot onder de "wandelgangen"
            Hier zijn ze waarschijnlijk een hele tijd blijven branden op het houten gebinte dat dan aan het smeulen gegaan is.
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

            Comment

            • vogel
              • Sep 2009
              • 3

              #7
              Brand Kerk Antwerpen....

              Het betrof hier lampen gebruikt door de kerk zelf, die normaal het midden van de kerk oplichten,deze zijn weggetrokken door personeel van de kerk op vraag vande regisseur om betere beeldjes te schieten!
              Na de opnames is een gedeelte van het licht opgeruimd incl. de generator en de voeding.
              Na 23.00 uur bij verdere werkzaamheden heeft iemand die lampen niet teruggeplaatst of gehangen en heeft men deze lampen aangestoken....met de rampzalige gevolgen...
              En waarschijnlijk vergeten te doven.

              Het heeft dus geen enkel verband met wat de technische crew van de VRT daar heeft uitgelicht.Die zijn professioneel genoeg om te weten wat kan en niet kan.
              Het betrof hier heel kleine narrowspotjes.

              Ook was de ruimte tussen de vloer en het plafond opgevuld met turf,heel brandbaar materiaal en heel smeulend.....

              Comment

              • vogel
                • Sep 2009
                • 3

                #8
                brand kerk antwerpen

                Als je de foto héél goed bekijkt...zie je die keine "brolspotjes" hangen aan een fijne witte kabel.........Deze zijn weggetrokken naar de railing,zowel naar de cour als naar de jardinkant en deze hingen ongeveer dan 30 cm boven de vloer...
                Het gaat hier niet om professioneel materiaal.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  wel eens een mooie gestofferde PA-top weg zien fikken onder een 500W-par64?

                  ik dus wel...

                  Comment

                  • jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

                    #10
                    Veel speculatie. Is de foto van de opstelling tijdens het betreffende concert? Geen toelichting.

                    Valt dus weinig over te zeggen.

                    Ben benieuwd wat de functie/taak van 'vogel' was voor deze inside info?

                    Comment

                    • vogel
                      • Sep 2009
                      • 3

                      #11
                      Speculaties...

                      Er is hier helemaal geen sprake van speculaties.
                      Alles berust op de bevindingen van de brandweer en de expert's.
                      Mijn functie is "DOP" van desbetreffende productie.
                      Het was mijn 258 kerk die we hebben belicht
                      Als je even "googelt" vind je het officieel verslag van de brandweer van Antwerpen terug.
                      Het vraagstuk is alleen wie heeft die spotjes verhangen???
                      De foto is wel degelijk van tijdens het concert,niet door mij genomen...
                      Last edited by vogel; 07-09-09, 16:18. Reason: onvolledig...

                      Comment

                      Working...