Muur met pinspots

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dinkytoys
    • Aug 2009
    • 4

    Muur met pinspots

    Wie-o-wie kan mij een richting geven omtrent een effect als bij Brothers in bunnink. Zoals de links van onderstaande foto's ter verduidelijking.




    Ze hebben daar een muur met een aantal puntspots volgens mij. Die zijn via dmx aan te sturen appart. Waardoor je allerlei gave effecten mee kan uithalen.

    Heb zelf geen kennis van electra. Wel hoe draadjes aan elkaar gemaakt moeten worden met solderen etc. Maar berekeningen over spanning en voltage niet. Of is dat niet noodzakelijk. Wat voor DMX-interfaces zou ik dan het beste kunnen gebruiken om de 220v aansturing te doen? Of zou een ander type lamp met lagere spanning handiger en goedkoper zijn?

    Het mooist is om het modulair op te bouwen. Zodat je vierkante modules hebt met een aantal spots erin. Door ze naast elkaar en bovenelkaar te bevestigen kun je een gaaf achterwand maken voor een podium etc.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    Gewoon met een dimmer... Genoeg kanalen voorzien in functie van het aantal spotjes. Kost wat kabel, maar lijkt me voor de rest niet zo een probleem.

    Dan een kwestie van te programmeren. Kan manueel, maar is veel werk of kan met een effect generator/matrix sturing. Dit laatste hangt van de mogelijkheden van de tafel af.
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • LJmalcolm

      #3
      TTL oftewel TheaterTechnischLab maakt mooie dimmers met 40 kanalen van 35 Watt, ideaal voor een matrix van pinspotjes. (TTL Matrix)

      Comment

      • Husss
        • Jul 2003
        • 220

        #4
        Originally posted by dinkytoys
        Wie-o-wie kan mij een richting geven omtrent een effect als bij Brothers in bunnink. Zoals de links van onderstaande foto's ter verduidelijking.




        Ze hebben daar een muur met een aantal puntspots volgens mij. Die zijn via dmx aan te sturen appart. Waardoor je allerlei gave effecten mee kan uithalen.

        Heb zelf geen kennis van electra. Wel hoe draadjes aan elkaar gemaakt moeten worden met solderen etc. Maar berekeningen over spanning en voltage niet. Of is dat niet noodzakelijk. Wat voor DMX-interfaces zou ik dan het beste kunnen gebruiken om de 220v aansturing te doen? Of zou een ander type lamp met lagere spanning handiger en goedkoper zijn?

        Het mooist is om het modulair op te bouwen. Zodat je vierkante modules hebt met een aantal spots erin. Door ze naast elkaar en bovenelkaar te bevestigen kun je een gaaf achterwand maken voor een podium etc.
        Heb een zelfde soort effect ook wel eens gemaakt.
        Echter de trafo's van de par36's sneuvelden nog wel eens als gevolg van de dimmer.
        Wanneer ik de dimmer als switchpack gebruikte waren er geen problemen.

        Er zijn ook kant en klare modulaire oplossingen. Google maar ff op jarag.
        Is echter wel aan de prijs;-)

        Comment

        • dinkytoys
          • Aug 2009
          • 4

          #5
          Top voor de reacties.
          Zit namelijk ook te denken om gewoon simpele peertjes te gebruiken van 40 watt lampjes bv. Die in een stukje MDF schroeven en gaan Alleen komen er dan geen gebundelde stralen naarbuiten.

          "Pinspots" moeten geen problemen geven toch? Gebruiken die namelijk al jaren in onze discotheek en gaat altijd goed. Zo af en toe moet er een lampie vervangen worden. Maar geen trafo's.

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            Of je moet een soort koker (al dan niet met reflector erin) om de peertjes heen bouwen. Kun je nog enigszins een bundel maken.

            PAR36 met trafo op dimmer heb ik in het verleden ook vaak genoeg zonder problemen gedaan.

            Comment

            • Break the silence
              • Feb 2005
              • 50

              #7
              Waarom geen active sunstrips slopen? Daat zit alles al in. gewoon de lampjes met voet eruit halen en andere (langere) kabeltjes ertussen. Dan zit je niet met transfo's te zooien want dat zit allemaal al verwerkt in die sunstrip.

              Gewoon stroom erin, DMX erin en gaan ...

              Comment

              • Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

                #8
                Originally posted by Break the silence
                Waarom geen active sunstrips slopen? Daat zit alles al in. gewoon de lampjes met voet eruit halen en andere (langere) kabeltjes ertussen. Dan zit je niet met transfo's te zooien want dat zit allemaal al verwerkt in die sunstrip.

                Gewoon stroom erin, DMX erin en gaan ...
                Sunstrip-lampjes hebben wel een veel minder nauwe bundel als pinspots, dat is ook logisch, want die dingen zijn bedoeld als blinders (floodlights). Hou daar rekening mee of je dat effect wel wilt.

                Overigens zijn actieve Sunstripjes prima in matrix-mode aan te sturen, geeft altijd een leuk resultaat. Een blokje van 8x10 lampjes (8 strips horizontaal) is groot genoeg om 2 letters tekst op kwijt te kunnen.
                First make it work, then make it look pretty!

                Comment

                • Mattheusvz
                  • Jun 2007
                  • 107

                  #9
                  Een andere optie is Jarag:
                  YouTube - JARAG Demo

                  Comment

                  • dinkytoys
                    • Aug 2009
                    • 4

                    #10
                    Jarag... ziet er vet uit. Maar denk dat het vaak te veel licht geeft op de plekken waar het gebruikt gaat worden. Zijn volgens mij dezelfde dingen die ook rondom Gelredome hingen bij Marco Borsato Wit licht.

                    En als ik een rekensommetje maak met pinspots en een dimmerpack. En ik maak 8 panels kom ik totaal uit op ongeveer 1000 euro. Dan heb ik als ik mazzel heb net 2 van die Jarag dingen.
                    Sunstrips zijn ook leuk. Maar budget te duur. 2-300 euro voor 1 strip. En je hebt er gewoon veel nodig om het een mooi effect te laten maken. Stuk of 8-10 minimaal nodig.

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Ben bang dat je voor 1000 euro geen Jarag armatuur hebt... die zijn 1900,- p. stuk. Wel erg vet overigens Heb ze ook in real-life gezien : kun je serieus mooie dingen mee maken.
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

                        #12
                        Jarag is erg mooi maar volgens mij overdreven duur. Dimmer-DMX-casing-lamp, dat is de inhoud.
                        Waar is de tijd gebleven dat je met de elektuur zelf een discovloer/wand kon maken met 25 lampen zelfde 5 x 5. (Elektuur December 1980) Zelfde figuurtjes alleen niet DMX. Dat werkte ook.
                        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                        Comment

                        • AH
                          • Apr 2004
                          • 248

                          #13
                          arag is erg mooi maar volgens mij overdreven duur. Dimmer-DMX-casing-lamp, dat is de inhoud.
                          Waar is de tijd gebleven dat je met de elektuur zelf een discovloer/wand kon maken met 25 lampen zelfde 5 x 5. (Elektuur December 1980) Zelfde figuurtjes alleen niet DMX. Dat werkte ook.
                          Demux ervoor en klaar is klara.

                          Heb je dat elektuur artikel toevallig nog?
                          Zou je het eventueel in m'n mail willen doen. (zie profiel)
                          Anne Homan

                          Comment

                          • showband
                            • May 2001
                            • 4524

                            #14
                            Originally posted by chippie
                            Jarag is erg mooi maar volgens mij overdreven duur. Dimmer-DMX-casing-lamp, dat is de inhoud.
                            Waar is de tijd gebleven dat je met de elektuur zelf een discovloer/wand kon maken met 25 lampen zelfde 5 x 5. (Elektuur December 1980) Zelfde figuurtjes alleen niet DMX. Dat werkte ook.
                            zie voor een filmpje van zo een elektuur schakeling:
                            YouTube - vintage D.I.S.C.O. PART 3
                            5 x 5 op PVC pijpen met bulgin verbinding op de kruisverbindingen.

                            Zag er voor die tijd goed uit. Zeker voor de middelbareschoolband die we toen waren. Het publiek gaat geen verschil zien met een systeem uit 2009 met DMX en computersturing op je pinspots.
                            lekker belangrijk!

                            Comment

                            • Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

                              #15
                              Met zelf bouwen kom je ook een heel eind, als je een paar woordjes microcontroller spreekt:


                              (Klikbaar voor filmpje!)

                              Het zijn dan wel geen pinspots, maar met LED-spots of strips kun je ook een vergelijkbaar effect bereiken.
                              First make it work, then make it look pretty!

                              Comment

                              Working...