Daslight of lichttafel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    Daslight of lichttafel?

    Nu alle wensen, begrotingen en het projectplan voor een stevige fondsaanvraag tbv het jongerencentrum op de baan is en deze zomer wordt ingedient begint bij mij de twijfel over sommige keuzes die ik gemaakt heb in die begroting.
    De lampjes, het geluidssysteem en de mengtafels komt wel goed, iedereen kan daar met een beetje uitleg wel mee overweg of heeft er weinig mee te maken.
    Het enige wat me nog echt dwars zit is de lichtsturing.

    In eerste instantie heb ik gekozen voor PC sturing (Daslight). Ik vind dit een heerlijk programma en het zal voor mij niet lastig zijn om dat helemaal uit te vogelen en het maximale eruit te halen voor de 24 parren, 2 strobo's en 4 MH's die er komen (effecten als derby's gaan via switchpaneel), maar telt dat ook voor anderen?
    Kan een leek met minimale uitleg wat wapperen met lampjes tijdens de maandelijkse tienerdisco of wordt dat een ramp?
    Is het misschien slimmer een eenvoudige tafel te kiezen (voor pakweg dezelfde prijs als Dashlight + PC, dus rond de 1000,-) waar ik wat minder snel mee overweg kan om te programmeren (maar dat leer ik wel) maar eenvoudiger is om te bedienen?

    Wie o wie kan mij hier een (ervarings-)advies over geven?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Het hoeft absoluut niet super professioneel etc te zijn, het moet makkelijk werken voor mensen die er weinig van kennen.

    Chamsys heb ik uitgeprobeerd (het als Freestyler, LightJockey, enz enz), maar Daslight vind ik qua computersturing het makkelijkste en fijnste werken.

    Wat ik vind is echter een one-time experience zonder verdere ervaring met lichttafels. De vraag blijft dus: wat is voor een leek makkelijker te bedienen (niet programmeren, dat is niet noodzakelijk), een (specifieke) lichttafel of computersturing (Daslight)?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Ah, ik zie het al, ik zat met MagicQ PC in m'n hoofd toen je het over Chamsys had, maar je bedoelde de fysieke lichttafel...

      Ik ga er eens wat over lezen, manual beetje bekijken, kortom: zien of het wat kan worden.
      Op het eerste gezicht lijkt het namelijk nogal overkill...
      Het vervelende is dat een tafel die me meer aanspreekt zoals de SGM studio 12 scan control weer te veel beperkingen heeft (max 12 chases van 12 steps... beetje weinig).
      Last edited by renevanh; 26-07-09, 09:55.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Roeltej
        • May 2001
        • 761

        #4
        Alleen is een chamsys tafeltje ietsje duurder dan 1000 euro... sterker nog, de 'normale' pc wing kost al bijna het dubbele ...
        Vitality Show

        Comment

        • Bob Verbist
          • Jul 2009
          • 8

          #5
          Originally posted by renevanh
          H

          Chamsys heb ik uitgeprobeerd (het als Freestyler, LightJockey, enz enz), maar Daslight vind ik qua computersturing het makkelijkste en fijnste werken.

          Mmm het is juist niet als freestyler en lightjockey zul je bedoelen. Snap niet waar je die gelijkenissen vind buiten dat het op een pc draait.

          Comment

          • rick1993
            • Nov 2007
            • 209

            #6
            gewoon een simpel lichttafeltje als een martin freekie of een scanmastertje o.i.d.?

            Gewoon knop aanklikken en je hebt een chase...
            licht dat licht mij wel

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by Bob Verbist
              Mmm het is juist niet als freestyler en lightjockey zul je bedoelen. Snap niet waar je die gelijkenissen vind buiten dat het op een pc draait.
              Whoops, typefout!. Moet zijn 'Net als freestyler, lightjockey...'



              Martin Freekie... no way. Zelfde verhaal wat betreft de beperkt aantal stappen in de chases (voor parren maakt dat niet heel veel uit, voor MH's wel vind ik) en ik vind het gewoon een vreselijk ding :P
              Scanmaster oid lijkt een optie, maar dat betekend dat je een aparte tafel voor je parren erbij moet zetten, puur om het tijdens de show makkelijker te maken. Het kan, maar heeft niet mijn voorkeur.

              Het mooie van een programma als Daslight vind ik de eenvoud waarmee je MH's iets kan laten doen. Paar klikken en ze maken een 8-tje oid. Dat is voor de leek natuurlijk heerlijk eenvoudig (ik ben in dat opzicht ook een leek ) maar kan voor parren juist weer nadeliger zijn...

              Moeilijk moeilijk moeilijk :P
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

                #8
                Dashlight + Showmaster 48


                Dashlight programmeer je 1x flink/goed voor.. vervolgens laat je de dmx doorsturen via je showmaster 48.. en kun je daarmee de chases/scene's activeren..

                heb je dus 48 chases of scene's..

                weet niet meer hoe dat 1 2 3 ging.. maar ik meende dat het kon..

                edit:


                DMX IN triggering, Trigger from any DMX console
                Some of the interface has a DMX IN XLR connector for a dmx input. The DMX IN can receive a DMX signal form any another DMX devices. It is very easy to connect a traditional console to add some manual functions and some triggers to the software. This function will be useful in theatre or for Dimmer packs. You can trigger the scenes and effect on specific level of a DMXIN channel. In EDITOR mode, for each scene, you can double click on the DMX-IN area of the scene. The software will automatically detect the DMX-IN values from the console after the double click and an action of the console. The DMX-In trigger recorded is like this:
                - The DMX universe, the channel, the DMX value of the channel.
                - The format is [universe . Channel . Level/Value]. All the values can be change directly by keyboard.
                For the effect button, you can record the DMX IN values of triggering during th edition of the effect. The Edition window has an area to save the DMX IN value of triggering.
                Last edited by PeterZwart; 26-07-09, 19:33.
                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Dat is inderdaad wel een goed idee!
                  Nadeel is dat ik dan voor een iets duurdere Daslight dongle moet gaan, maar die ruimte is gereserveerd binnen de fondsaanvraag

                  Het zou eventueel ook een Showmaster 24 kunnen zijn, daar moet ik nog even over denken.
                  Dat Daslight programmeren even wat tijd kost maakt niet uit, leer ik namelijk Daslight beter door kennen.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

                    #10
                    Originally posted by renevanh
                    Het zou eventueel ook een Showmaster 24 kunnen zijn, daar moet ik nog even over denken.
                    Vanwege de bijna onmogelijkheid om met een ShowMaster 48 een 'smooth' fade te doen met je faders (vanwege de enkele A-D converter die één voor één alle faders moet coden) kan ik dan wel een ShowMaster 24 aanraden, of eigenlijk nog beter dezelfde versie van Botex (SceneSetter). De knoppen daarvan zijn net iets beter en stoppen niet na 1,5 jaar met werken.

                    Comment

                    • eddy56
                      • Mar 2004
                      • 102

                      #11
                      Originally posted by chippie
                      Je kunt ook andere interface gebruiken dan Chamsys en enkel via het scherm werken. (MagicQ USB two universe DMX512 interface) Maar volle functionaliteiten enkel met chamsys interfaces. (Moet ergens verschil in zitten) Denk dat een DMX512 van Chamsys geen 1000 euro kan kosten. Maar als je meer knoppen wil kost het geld. Is gelijk koken, je kunt een heerlijke hamburger eten maar ook een heerlijke steak...prijs kan wel degelijk verschillen...koken kost geld.

                      Maar dan moet rene er nog wel een pc bij kopen, dat vergeet je even.

                      Denk dat het 1 brug te ver is, en dat je het simpeller moet houden.

                      Groetjes eddy
                      Apogee, i\'m loving it!

                      Comment

                      • Svartrose
                        • Apr 2008
                        • 229

                        #12
                        Originally posted by renevanh
                        Dat is inderdaad wel een goed idee!
                        Nadeel is dat ik dan voor een iets duurdere Daslight dongle moet gaan, maar die ruimte is gereserveerd binnen de fondsaanvraag

                        Het zou eventueel ook een Showmaster 24 kunnen zijn, daar moet ik nog even over denken.
                        Dat Daslight programmeren even wat tijd kost maakt niet uit, leer ik namelijk Daslight beter door kennen.
                        Doe er dan meteen een goedkoop midi-keyboard bij, dat zal Daslight ook wel als input aankunnen denk ik. Kun je daarmee kleuren, gobo's, etc kiezen. Zog wel dat je dmx-tafeltje niet al te bagger faders heeft... daar krijg je spijt van. Misschien kun je beter voor een 2e hands MA 12/2 gaan ofzo.

                        Comment

                        • DeMennooos
                          • Aug 2000
                          • 1416

                          #13
                          Maar dan moet rene er nog wel een pc bij kopen, dat vergeet je even.
                          Daslight draait toch ook op een PC of werkt dat op een denkbeeldig systeem?
                          Greetz,

                          DeMennooos

                          Stagehands are the infantry of show business

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Originally posted by DeMennooos
                            Daslight draait toch ook op een PC of werkt dat op een denkbeeldig systeem?
                            Nee, maar de Chamsys DMX512 is al ruim 1000,- terwijl je met een Daslight Eco dongle en een PC (en scherm) ook op pakweg 1000,- zit.
                            Dat zou betekenen dat het dan veel duurder wordt, en dat lijkt me in dit geval zwaar overdreven. Net wat Eddy56 zegt: een brug te ver (naja... volgens mij wel 4 bruggen te ver).
                            Idem voor een Ma 12/2 oid... heeft veel te veel ingewikkelde mogelijkheden voor 4 MH's en 24 parren in een vaste installatie!

                            Wat betreft de Showmaster: Uiteraard de Botex (SceneSetter), die faders zijn inderdaad een stuk beter (en fijner!) dan de Showtec variant.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • DeMennooos
                              • Aug 2000
                              • 1416

                              #15
                              Die meer dan 1000 euro voor de DMX512 USB interface is niet helemaal waar. Die zit er nog redelijk onder. Ook nog icm een PC (wel met een Office Centre aanbieding, HP inclusief TFT maar toch).

                              Met een Mini Wing zou je net over die 1000 euro heengaan icm die Office Centre PC.

                              Draai je het met een Enttec dongle dan zit je met PC en Touch Screen nog onder de 1000 euro.

                              4 bruggen te ver lijkt dus ook iets overdreven.

                              Maar het is waar je zelf (en de anderen die er mee aan de slag gaan) het prettigste mee werkt.
                              Greetz,

                              DeMennooos

                              Stagehands are the infantry of show business

                              Comment

                              Working...