Simpelste lichttafel ter wereld

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pesje2
    • Dec 2005
    • 20

    Simpelste lichttafel ter wereld

    Beste leden,

    Ik ben opzoek naar een lichttafeltje en het liefst zo klein en onuitgebried mogelijk.
    Ik hoef namelijk alleen maar een pan/tilt beweging met de movinghead te kunnen maken.
    Dus er hoeven geen ingeprogrammeerde scene's in te zitten en fade's en andere leuke dingen.

    Welke tafel is geschikt en niet al te duur?
    Ik ben zelf echt totaal niet bekend op dit gebied, een klein beetje maar.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Groetjes Niels
    Gokken is slecht, wedden?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Tsja... een tafel met een paar fadertjes zal dan voldoen... maar je kan het ook ineens goed aanpakken door een USB/DMX dongle te kopen en met de PC of laptop te werken.
    Dan kun je nu enkel met pan/tilt knoeien, maar als je wilt ook veel meer.

    Qua software zijn er diverse gratis programma's, zoals Freestyler en Show Magic.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • pesje2
      • Dec 2005
      • 20

      #3
      Ik zat daar ook al aan te denken aan pc sturing.
      Maar ik heb geen zin om mijn laptop steeds mee te slepen, want de movinghead zit geen licht in maar een camera.
      En hangt dus aan een crane.

      Bestaan er DMX tafeltjes met 2 schuifjes? of 4 iets in die richting?
      Gokken is slecht, wedden?

      Comment

      • SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

        #4
        Heb ooit voor iemand een pan-tilt kop voor op een crane gemaakt met een joystick-sturing.

        Denk dat die joystick ook wel DMX zou kunnen gaan doen (doet nu RS422, zoals bijna alles in videoland)... 't is alleen geen standaardproduct dan....

        Toch werkt een joystick wel erg fijn in dit soort gevallen.
        Overigens was het geen schakelaar-joystick, maar eentje met 2 potmeters. Ding veerde dan ook niet terug. Stand van de stick was stand van de kop... werkt erg intuïtief.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

        Comment

        • partydrivein
          • Jul 2008
          • 389

          #5
          American DJ SDC 6 DMX Controller - J&H Licht en Geluid

          simpelste wat you can get.

          Elation DMX Programmer - J&H Licht en Geluid

          Is wel handig voor jou, hij heeft een joystickje voor de pan tilt als je daar behoeft aan hebt.
          Als ik kijk wat er nog meer bij staat kun je ook scene's maken dus je zou een paar vaste positie's op kunnen slaan.

          Greetz
          deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

          Comment

          • pesje2
            • Dec 2005
            • 20

            #6
            Originally posted by SoundOfSilence
            Heb ooit voor iemand een pan-tilt kop voor op een crane gemaakt met een joystick-sturing.

            Denk dat die joystick ook wel DMX zou kunnen gaan doen (doet nu RS422, zoals bijna alles in videoland)... 't is alleen geen standaardproduct dan....

            Toch werkt een joystick wel erg fijn in dit soort gevallen.
            Overigens was het geen schakelaar-joystick, maar eentje met 2 potmeters. Ding veerde dan ook niet terug. Stand van de stick was stand van de kop... werkt erg intuïtief.
            Dit klinkt zeer interessan!
            Heb je meer informatie voor mij?
            Zo'n joystick is uiteraard de beste manier, dan kan je met 1 handeling de pan én tilt bedienen, perfect!


            Originally posted by partydrivein
            American DJ SDC 6 DMX Controller - J&H Licht en Geluid

            simpelste wat you can get.

            Elation DMX Programmer - J&H Licht en Geluid

            Is wel handig voor jou, hij heeft een joystickje voor de pan tilt als je daar behoeft aan hebt.
            Als ik kijk wat er nog meer bij staat kun je ook scene's maken dus je zou een paar vaste positie's op kunnen slaan.

            Greetz
            Dit tafeltje zit er goed uiit, met de joystick.
            Nog wel voor mij is aan de dure kant, maar als er geen "goekopere" oplossing is dan is dit ook zeer interessant!
            Gokken is slecht, wedden?

            Comment

            • partydrivein
              • Jul 2008
              • 389

              #7
              dit is naar mijn begrip nog een goedkoop tafeltje, je gaat ze niet goedkoper vinden...
              deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

              Comment

              • SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

                #8
                Originally posted by pesje2
                Dit klinkt zeer interessan!
                Heb je meer informatie voor mij?
                Zo'n joystick is uiteraard de beste manier, dan kan je met 1 handeling de pan én tilt bedienen, perfect!
                Helaas niet... was een one-off. Zit in een lief klein kastje onder aan de crane gemonteerd waardoor de crane door 1 man bediend wordt. Was niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur (rond de 100 euro aan materiaal + dagje klussen).

                De kop was duurder

                Denk alleen wel dat je goedkoper uit bent als je een showtec scanmaster-achtig tafeltje koopt (waar ook al een joystick in zit). heb je alleen wel veel te veel knoppen.
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                Comment

                • pesje2
                  • Dec 2005
                  • 20

                  #9
                  Originally posted by partydrivein
                  dit is naar mijn begrip nog een goedkoop tafeltje, je gaat ze niet goedkoper vinden...
                  Ja daarom had ik ook het woord goedkoop tussen de aanhalingstekens

                  Het grootste probleem is dat die tafel inderdaad super groot is, niet echt handig om aan de kraan te hangen.

                  Bestaan er geen tafeltjes heel klein met evt. enkele schuifjes en/of joystick?
                  Gokken is slecht, wedden?

                  Comment

                  • partydrivein
                    • Jul 2008
                    • 389

                    #10
                    360x193x72 mm

                    36x19.3x7.2 cm als dit te groot is heb jij dan zo'n speelgoedkraan van de bart smit

                    En dat is volgens mij nog met die extra flappen die je eraf kunt halen.
                    En anders kun je die 1e gebruiken maar dan helaas zonder joystick,
                    Als is die oplossing van soundofsilence ook wel mooi.
                    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                    Comment

                    • pesje2
                      • Dec 2005
                      • 20

                      #11
                      Verrek, je hebt gelijk.
                      Zo groot is hij helemaal niet, in de eerste blik leek hij super groot
                      Opzich is dat wel superstrak!

                      Alleen ben ik benieuwd naar dat joystickje.
                      Deze veert terug neem ik aan?

                      Maar dat andere joystickje die zelf werd gemaakt bleef hangen.
                      Betekend dat als de joystick naar links voor staat, dat de movinghead dan contant blijft draaien of is dat echt de positie?
                      Gokken is slecht, wedden?

                      Comment

                      • partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

                        #12
                        Met dat andere joystickje is dat echt de positie naar wat ik uit de post heb kunnen opmaken,
                        bij degene die ik heb gepost schiet het stockje terug naar het midden anders blijft hij draaien.

                        Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
                        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                        Comment

                        • pesje2
                          • Dec 2005
                          • 20

                          #13
                          Ja inderdaad, voor én nadelen.
                          Alleen het is zonde als de movinghead gaat flippen en de camera van een paar duizenden euro's aan gort draait.

                          Maar ik houd die ene tafel met joystick even in mijn achterhoofd.
                          Bedankt!
                          Gokken is slecht, wedden?

                          Comment

                          • partydrivein
                            • Jul 2008
                            • 389

                            #14
                            De movinghead gaat er niet van flippen, alleen de joystick gaat terug naar positie, de head blijft gewoon op de waarde hangen.

                            Anders kun je natuurlijk eerst vragen of je hem kan uitproberen op een movinghead in de winkel.
                            Meestal kan dit gewoon bij mij (reclame maken mag niet dus de naam van de zaak blijft achterwege)

                            greetz

                            reageer pas weer over een paar uur, moet naar school om examen te doen ^^
                            Last edited by partydrivein; 27-05-09, 11:14. Reason: ps
                            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                            Comment

                            • SjoerdOptLand
                              • Jul 2003
                              • 261

                              #15
                              Ben benieuwd naar het resultaat; is 255 waardes voldoende nauwkeurig voor pan en tilt?

                              Groeten,
                              Sjoerd

                              Comment

                              Working...