veelvuldig pyro-effect

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljevan
    • Nov 2008
    • 4

    veelvuldig pyro-effect

    Hey daar,

    Ik heb is een vraag (duh). Wat ik mij afvraag is heel eenvoudig op festivals, en neem nu per toeval het eurosong , gebruikt men vaak pyro-effecten. Wat ik me nu bedenk is hoe blijft men die afschieten, normaal is dat toch per effect telkens een cartouche die men ontsteek en die dus ook op is? Zoals bij LeMaitre ni. En ik zie daar ni constant iemand die cartouches vervangt? Hoe doet men dit dan? De vlammen da weet ik das met een fleske bij, maar die andere?

    groetjes
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    uh, je zet er meerdere bij elkaar???
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • Yves
      • Jun 2007
      • 40

      #3
      De verschillende effecten zitten meestal in een box waarvan ze afgeschoten worden.
      deze box wordt via DMX aangesloten met de controller.

      Doordat alle effecten op een oppervlakte staan van 40 op 30 cm lijkt het vanaf een afstand dat alles van exact dezelfde lokatie komt.

      Heb ergens nog wel een foto hiervan.
      Zal eens zoeken.


      Yves
      [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]

      Comment

      • DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

        #4
        Originally posted by Yves
        deze box wordt via DMX aangesloten met de controller.
        ff offtopic (shame on me)

        Uhm, misschien heb ik t verkeerd, maar heb al eens gehoord, dat voor pyro-techniek geen dmx maar midi gebruikt zou worden, omdat dmx instabieler was dan een midi signaal, en dat je dus minder kans hebt, dat je een storing in je signaal krijgt, waardoor je pyro ineens gaat knallen?

        correct me if i'm wrong

        Grtz Jeroen van Geffen
        Jeroen van Geffen

        Comment

        • JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

          #5
          Heeft niets met instabiel of stabiel te maken. Geen van beiden (mogen?) volgens mij gebruikt worden..

          Het probleem is dat terugmelding van het wel-of-niet ontvangen van packets ontbreekt en er geen foutcontrole op de lijn zit.
          Creating shows beyond Imagination

          Comment

          • Noobie
            • Dec 2007
            • 223

            #6
            Originally posted by DMiXed
            ff offtopic (shame on me)

            Uhm, misschien heb ik t verkeerd, maar heb al eens gehoord, dat voor pyro-techniek geen dmx maar midi gebruikt zou worden, omdat dmx instabieler was dan een midi signaal, en dat je dus minder kans hebt, dat je een storing in je signaal krijgt, waardoor je pyro ineens gaat knallen?

            correct me if i'm wrong

            Grtz Jeroen van Geffen
            Lijkt me allebei niet wenselijk aangezien beide systemen "one way" zijn en er dus geen actieve communicatie kan plaatsvinden tussen zender en ontvanger.
            Midi is 2x "one way" dus met een workaround ook full duplex te gebruiken, echter de vraag of je dat moet willen, midi is immers beperkt met kabellengtes en data controle. Ethernet o.i.d. lijkt me meer op z'n plaats hiervoor.

            Ik heb ooit eens (als afstudeerproject) een sturing ontworpen voor vuurwerk, serieel over 3 aders(xlr) incl. voeding tot max 128 units. Daarvoor werdt de data 3 x over en weer gecontroleerd om "zeker" te zijn dat het de bedoeling was om af te gaan, ook werden in ruststand de shooters fysiek afgeschakeld zodat er nooit iets "per ongeluk" kon afgaan. Leuke feature was dat alle units lokaal gemeten werden, dus je wist echt zeker of een shooter goed was aangesloten.

            Jammer dat het bedrijf kort daarna gesaneert is qua vuurwerk (i.v.m. ramp enschede), dus het is nooit meer serieus gebouwd.

            Comment

            • partydrivein
              • Jul 2008
              • 389

              #7
              one way?

              3 polig wel ja,
              5 polig kun je ook info terugkrijgen.
              deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

              Comment

              • keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

                #8
                Originally posted by partydrivein
                one way?

                3 polig wel ja,
                5 polig kun je ook info terugkrijgen.
                Oh, dus met een signal ground, data transmit en data receive kun je niet bidiectioneel communiceren?
                Goh, dan snap ik niet hoe ze het RS232-protocol ooit werkend hebben gekregen...

                Iets met een klok en een klepel, Partydrivein?


                Groet, Rob.
                All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                Comment

                • partydrivein
                  • Jul 2008
                  • 389

                  #9
                  Sorry dat ik nog niet van alle protocools op de hoogte ben...

                  Maar als ik informatie terug kan krijgen van een wapperlamp moet het ook van een stukje pyro kunnen wat niks meer is dan een simpele ontsteking.
                  deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                  Comment

                  • partydrivein
                    • Jul 2008
                    • 389

                    #10
                    Post terug gelezen ik had hem anders moeten formuleren,

                    3 polig - natuurlijk geen signaal terug
                    5 polig - wel signaal terug.

                    Zo beter?
                    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                    Comment

                    • keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

                      #11
                      Originally posted by partydrivein
                      Post terug gelezen ik had hem anders moeten formuleren,

                      3 polig - natuurlijk geen signaal terug
                      5 polig - wel signaal terug.

                      Zo beter?
                      Neuhj...

                      Met 3 aders kun je best bidirectioneel werken. Het is dan alleen niet gebalanceerd (waarvoor je 5 aders nodig zou hebben). Maar het kán (en werkt) weldegelijk...

                      Groet, Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                      Comment

                      • JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

                        #12
                        Je hebt het dus inderdaad helemaal niet begrepen. Even in standje "lezen" in plaats van standje "hopeloos posten".

                        RDM (Remote Device Management) is het protocol dat DMX uitbreidt om via dezelfde lijn bi-directioneel te communiceren en dus fixture-informatie terug te lezen. Werkt toch echt gewoon met 3 aders!
                        Creating shows beyond Imagination

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Originally posted by DMiXed
                          ff offtopic (shame on me)

                          Uhm, misschien heb ik t verkeerd, maar heb al eens gehoord, dat voor pyro-techniek geen dmx maar midi gebruikt zou worden, omdat dmx instabieler was dan een midi signaal, en dat je dus minder kans hebt, dat je een storing in je signaal krijgt, waardoor je pyro ineens gaat knallen?

                          correct me if i'm wrong

                          Grtz Jeroen van Geffen
                          correct you. you're wrong

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by partydrivein
                            Post terug gelezen ik had hem anders moeten formuleren,

                            3 polig - natuurlijk geen signaal terug
                            5 polig - wel signaal terug.

                            Zo beter?
                            nog afgezien van de Profi-bus, modbus, cambus, die er allemaal een genoegen in scheppen om hele datablokken te lezen en te schrijven naar / vanaf een station..En geloof me, tot 3traps redundant..(boor-eiland-niveau, zeg maar)

                            Comment

                            • partydrivein
                              • Jul 2008
                              • 389

                              #15
                              Oke wat ik heb begrepen uit de vorige posts is dat je ook 3 aders terug moet krijgen.
                              Dus dat zouden er in totaal 6 worden.

                              Correct or not?

                              En als het wel met DMX fixture's zoals movingheads werkt waarom dan niet met pyro?

                              Sorry ik weet amper iets van pyro af, maar zou er best wel wat over willen weten.
                              Je blijft hier toch elke dag bijleren.
                              deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                              Comment

                              Working...