welke belichting voor jeugdhuis

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azerco
    • May 2009
    • 9

    welke belichting voor jeugdhuis

    Hey,
    Ben nieuw op het forum, dus enorm veel verstand heb ik er niet van.
    In ons jeugdhuis zouden we graag een beetje meer belichting plaatsen.
    Effe schetsen wat er al hangt
    Het jeugdhuis is 10 op 20 meter
    in het midden hangt een zelf gemaakte constructie, een soort van spin met 4 poten (4 op 4 meter) in het midden een cirkel (diameter 3 meter) met centraal een grote spiegelbol
    op de poten van de spin hangen per poot 4 par16 aangestuurd door door lichtorgel
    beetje verder in de zaal een Showtec Sunraise, Colour en een JB Systems Blow Star
    we hebben 2 scanners dynamo die een tijdje boven de dj-boot hingen maar nu wachten op een nieuw plaatsje
    Alles wordt bediend vanuit een centrale schakelkast aan de dj boot.
    We zouden nu graag een beetje uitbreiden qua belichting.
    Misschien nog een aantal scanners of movingheads.
    Van de dynamo scanner zijn we relatief tevreden. Als we de scanner omgekeerd hangen schijnt hij op het witte plafond en dat geeft nog een cool effect. Als hij in het publiek schijnt is het al heel wat minder, maar ja, wat wil je voor 100 euro.
    De vraag is nu, wat doen we best. Een paar scanners of movingheads kopen of huren
    we kunnen een aantal vaste plaatsen voorzien om de movingheads of scanners te hangen (direct voorzien met dmx en voeding die naar dj boot gaan) en dan elke keer huren als er een feestje is of toch maar een goedkopere versie kopen +/-300 euro. Is dit een goede investering of gaan we toch beter uitkomen met huren en zo onderhoud vermijden.
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

    #2
    als je wat meer licht effecten wilt kun je ook hier eens naar kijken:
    Lichteffect | licheffecten | discolamp | discolampen | licht effect | licht effecten - J&H Licht en Geluid
    en gewoon licht (bedoel dus par) nog een aantal van deze er bij:
    American DJ Par 56 kort zwart - J&H Licht en Geluid
    en die dan op de grond richten inplaats van op de spiegelbol

    en over het huren/ kopen van moving heads en/of scanners licht het er maar net aan hoevaak je ze in een jaar gebruikt.

    voorbeeldje: huren van 1 head kost€45 kopen van een redelijk headje kost€500 gebruik je ze minder dan 10 keer in een jaar, dan huren anders zeker kopen.(zou ik zeggen)

    Comment

    • azerco
      • May 2009
      • 9

      #3
      10 keer per jaar zullen we ze wel niet gebruiken.
      het is gewoon een kwestie van de sfeer een beetje te verhogen.
      We hebben al gemerkt dat de spontane feestje beter lukken als er iets van licht is. Die 2 dynamo's vervullen op dat gebied goed hun functie.
      Maar zo een paar par 56 moet ook wel leuk zijn. Alhoewel ik dan meer de neiging zou hebben om naar die led parren te gaan, ze staan nu voor 38 euro, wat echt niet veel is. Maar daar is dan terug de vraag, wat is het beste, 2 gewone parren of 1 led par (zelfde prijs rekenen)

      Comment

      • laptop
        • Jan 2009
        • 187

        #4
        gewoone par of led par, dit moet je zelf kiezen wat jij beter er uit vind zien handiger werken. sommige op het forum zijn "anti"led par en anderen weer "pro" led par. kwestie van smaak en budget.

        Comment

        • azerco
          • May 2009
          • 9

          #5
          en die goedkope led moving heads, zijn die uiteindelijk n beetje de moeite.
          Iemand ervaring mee? Kan ik dit vergelijken met de lichtopbrengst van die dynamo's?

          Comment

          • partydrivein
            • Jul 2008
            • 389

            #6
            Ja bij goedkope moving heads heb je er vaak problemen mee, voor een jeugdcentrum zou ik gewoon een setje ledparren kopen en die aan elkaar doorlussen.

            Ze willen ook (8) ledparren in het jongerencentrum gaan ophangen waar ik vroeger als vrijwilliger heb gewerkt.
            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

            Comment

            • Q-av
              • Nov 2008
              • 86

              #7
              Sfeer verhogign.... mmm,
              Ik heb hier eigenlijk altijd maar een tip voor.
              Kijk naar een skihut setting.
              Oftewel kies een thema (skieen in dit geval) ga kijken naar bergen cheap decor materiaal, gebroken ski's planken hout die van een skihutje zouden kunnen zijn en plak het tegen het dak of muur (natuurlijk veilig)

              Men neme daarna wat lichtketting (jazeker) en werk dit een beetje weg in de troep.

              Koop daarbij nog een kleine showtec dimmer en laat het geheel in 3 of 5 stappen knipperen met de muziek, voila sfeer die de hele avond werkt.

              En het kost geen drol als je het goed doet.

              Comment

              • R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

                #8
                Denk dat een aantal parren erg prettig zijn als basis.
                als je de prijs gaat vergelijken zal een simpele ledpar altijd interessanter zijn dan een gewone par.

                8 ledparren kosten met wat dmxkabel en heel de rambam heb je wel voor 350 euro. 8 parren met dimmer (lightbrick) etc. moet je toch zeker wel 550 voor uittrekken.

                ledparren verbruiken minder stroom en zouden in theorie langer mee moeten gaan (of dat bij goedkope ledparren is vraag ik me af). als het enkel voor wat feestjes is, dan zou ik zeker voor de ledparren gaan.
                maar met een aantal mooie halogeenparren heb je wel "mooier" licht. als je bijv. een simpel theatervoorstellinkje of bandje hebt heb je weinig aan ledparren als frontlicht en zou ik zeker voor de ouderwetsche parren gaan.

                Comment

                • azerco
                  • May 2009
                  • 9

                  #9
                  veel optredens hebben we nog niet gehad in ons jeugdhuis. We kunnen eventueel aan het podium een 8 tal parren hangen en boven onze dj-boot, die aan de andere kant is een 8 tal led-parren.
                  Van de andere effecten vind ik dat die nogal kinderachtig overkomen.
                  Dus buiten parren, movinghead en scanner is er niet echt veel de moeite
                  of ben ik mis?

                  Comment

                  • R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

                    #10
                    hoi,

                    wat je zegt is zeker waar. enig effect wat functioneel kan zijn blijft wel een stroboscoop.
                    Hier op het forum zit ook "Jupilears" en die is beheerder van een deftige installatie in een jeugdgebouw in zundert, die kan je zeker verder helpen!

                    Comment

                    • azerco
                      • May 2009
                      • 9

                      #11
                      om dan effe terug te komen op die parrren van showtec. De prijs van deze parren is toch wel beduidend lager dan de andere. Is er dan zoveel verschil met die parren van jb of american dj?

                      Comment

                      • Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

                        #12
                        Nee, zit heel weinig tot geen verschil in. Het is maar een behuizing...

                        Comment

                        • azerco
                          • May 2009
                          • 9

                          #13
                          Dan nog een dmx vraagje. Kan je dynamo scanner en super trigger (beide van jb) op dezelfde dmx lijn hangen en ze dan autonoom laten werken?
                          Ik kan mij inbeelden dat ze niet hetzelfde programma kunnen aflopen.

                          Comment

                          • partydrivein
                            • Jul 2008
                            • 389

                            #14
                            Ja dat kan, als je al een simpel lichttafeltje hebt kun je een simpel loopje progameren.
                            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                            Comment

                            • LJKEVIN
                              • Dec 2005
                              • 426

                              #15
                              Movingheads moet je nog niet willen als ik de rest van de huidige apparatuur zie.

                              Ik zal inderdaad lekker wat (LED)parren kopen, met een beetje geluk hoef je daar de komende jaren dan niets meer aan te doen..
                              (Alhoewel afstoffen lijkt me wel een keer handig)

                              Je scans kun je bijvoorbeeld achter/boven je dj booth hangen, en die effectjes ergens in de zaal hangen.

                              De losse (op geluid reagerende) lichteffecten heb ik in het jeugdhuis waar ik in mijn vrijetijd voorzitter ben, gelukkig allemaal verkocht)

                              Succes!!!
                              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

                              Comment

                              Working...