LED snelheid / refresh rate

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jordi
    • May 2009
    • 2

    LED snelheid / refresh rate

    Ik ben op zoek naar de limiterende factor in de snelheid waarmee ik een LEDje kan laten knipperen. Om met 50 Hz te knipperen, moet ik om de 10 ms kunnen zeggen dat hij aan/uit moet gaan, dus dat zal wel gaan, maar voor 51 Hz, moet dat elke 9,8039215686274509803921568627451... ms. Nou neem ik aan dat dat waarschijnlijk een moeilijk verhaal wordt, maar ik vraag me af bij welk getal achter de komma het mis gaat. Dit zal ongetwijfeld afhangen van het soort LED en andere hardware waarmee ik alles aanstuur. Daarom wil ik niet weten hoe precies 'de' LED is, maar welke factor een limiet stelt aan zijn snelheid (is het de snelheid waarmee elektronen bewegen, de snelheid waarmee mijn computer commando's kan geven, etc.).

    Om even een idee te geven van het soort antwoord waar ik naar op zoek ben: Als ik deze vraag zou hebben gesteld over computermonitors, dan was het antwoord waarschijnlijk geweest: de refresh rate voor CRTs en de pixel response time voor LCDs.

    Bedankt voor je tijd!
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

    #2
    Ik geloof dat je een LED`tje al niet meer ziet knipperen vanaf de 18 Hz, dan houden je ogen het niet meer bij. Geloof ik, kun je makkelijk testen trouwens.

    Boven de 18 Hz, ik geloof 22 Hz, ik kan het wel precies opzoeken als je wilt gebeurt er wat anders:

    Als de frequentie te hoog wordt dan krijgen de elektronen die vanuit het n-gebied van de diode naar het p-gebied van de diode gaan, om de gaten te vullen zeg maar(elektrolumicentie), niet te kans om even geen licht meer te geven, om af te koelen als het ware, dat gaat zo snel.

    De elektronen in het p-gebied recombineren dan met de gaten als het ware, er komt dan energie vrij in de vorm van licht. En als dat licht niet de kans krijgt om te doven kun je dat niet zien.

    Je zult echter wel boven de 22Hz(geloof ik) een schakkeling er aan kunnen bouwen, zodat je toch kunt zien dat de diode "aan en uit" wordt gezet, [FONT=TTE140A868t00][FONT=TTE140A868t00][/FONT][/FONT]

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Originally posted by jaksev
      Ik geloof dat je een LED`tje al niet meer ziet knipperen vanaf de 18 Hz, dan houden je ogen het niet meer bij. Geloof ik, kun je makkelijk testen trouwens.

      Boven de 18 Hz, ik geloof 22 Hz, ik kan het wel precies opzoeken als je wilt gebeurt er wat anders:

      Als de frequentie te hoog wordt dan krijgen de elektronen die vanuit het n-gebied van de diode naar het p-gebied van de diode gaan, om de gaten te vullen zeg maar(elektrolumicentie), niet te kans om even geen licht meer te geven, om af te koelen als het ware, dat gaat zo snel.

      De elektronen in het p-gebied recombineren dan met de gaten als het ware, er komt dan energie vrij in de vorm van licht. En als dat licht niet de kans krijgt om te doven kun je dat niet zien.

      Je zult echter wel boven de 22Hz(geloof ik) een schakkeling er aan kunnen bouwen, zodat je toch kunt zien dat de diode "aan en uit" wordt gezet,
      Van het bovenstaande worden onze wetenschappers wel even stil denk ik.......

      Leds kunnen op heel hoge frequenties knipperen, denk maar eens aan data overdracht via IR leds. Die snelheden gelden ook voor zichtbaar licht. Een paar honderd kilohertz is geen punt. Het is inderdaad zo dat het oog knipperlicht dat veel hoger ligt dan zo'n 25 a 30 Hz, als een constante lichtbron waarneemt. Het mooiste voorbeeld is natuurlijk de tv beeldbuis. Het beeld bestaat uit slechts een puntje, waarmee 25 hele beelden geschreven worden. Om de laatste beeld trilling weg te halen wordt het beeld dan nog in twee keer geschreven.
      Het heeft dus weinig zin om heel snel te knipperen met een led.
      Overigens is elke schakelfrequentie te maken, al heeft die tig cijfers achter de komma.
      De meest simpele lichtorgeltjes hebben al een "speed" regelaar, waarmee de herhaalfrequentie staploos geregeld kan worden van een paar Hz naar maximum.

      Speakertech
      Last edited by speakertech; 06-05-09, 14:26.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • Q-av
        • Nov 2008
        • 86

        #4
        Volgens mij bedoelt de topic starter ondanks zijn lange verhaal simpel de vraag te stellen wat de responsetijd van een led is.
        oftewel hoe snel is hij aan enhoe snel is hij uit.

        nu ben ik daar zelf niet bekend mee, maar wat ik wel weet is dat dit natuurlijk per type led verschilt.

        Comment

        • Jordi
          • May 2009
          • 2

          #5
          Bedankt voor jullie antwoorden!
          Originally posted by Q-av
          Volgens mij bedoelt de topic starter ondanks zijn lange verhaal simpel de vraag te stellen wat de responsetijd van een led is.
          oftewel hoe snel is hij aan enhoe snel is hij uit.

          nu ben ik daar zelf niet bekend mee, maar wat ik wel weet is dat dit natuurlijk per type led verschilt.
          Je hebt wel min of meer gelijk, hoewel ik dus niet op zoek ben naar een getalletje (X milliseconden response time), omdat dit per LED zal verschillen, maar naar datgene wat die response time in het algemeen veroorzaakt.

          Originally posted by jaksev
          Ik geloof dat je een LED`tje al niet meer ziet knipperen vanaf de 18 Hz, dan houden je ogen het niet meer bij. Geloof ik, kun je makkelijk testen trouwens.

          Boven de 18 Hz, ik geloof 22 Hz, ik kan het wel precies opzoeken als je wilt gebeurt er wat anders:

          Als de frequentie te hoog wordt dan krijgen de elektronen die vanuit het n-gebied van de diode naar het p-gebied van de diode gaan, om de gaten te vullen zeg maar(elektrolumicentie), niet te kans om even geen licht meer te geven, om af te koelen als het ware, dat gaat zo snel.

          De elektronen in het p-gebied recombineren dan met de gaten als het ware, er komt dan energie vrij in de vorm van licht. En als dat licht niet de kans krijgt om te doven kun je dat niet zien.

          Je zult echter wel boven de 22Hz(geloof ik) een schakkeling er aan kunnen bouwen, zodat je toch kunt zien dat de diode "aan en uit" wordt gezet, [FONT=TTE140A868t00][/FONT]
          Misschien hebben wij dan zo'n speciale schakeling, want bij ons kun je de LED gewoon zien knipperen als je hem veel stroom geeft (wat hoge luminantie veroorzaakt) bij 50Hz (het zichtbare deel is echter wel vrij groot). Heeft zo'n schakeling een naam, zodat ik daar op kan Googlen?

          Originally posted by speakertech
          Van het bovenstaande worden onze wetenschappers wel even stil denk ik.......

          Leds kunnen op heel hoge frequenties knipperen, denk maar eens aan data overdracht via IR leds. Die snelheden gelden ook voor zichtbaar licht. Een paar honderd kilohertz is geen punt. Het is inderdaad zo dat het oog knipperlicht dat veel hoger ligt dan zo'n 25 a 30 Hz, als een constante lichtbron waarneemt. Het mooiste voorbeeld is natuurlijk de tv beeldbuis. Het beeld bestaat uit slechts een puntje, waarmee 25 hele beelden geschreven worden. Om de laatste beeld trilling weg te halen wordt het beeld dan nog in twee keer geschreven.
          Het heeft dus weinig zin om heel snel te knipperen met een led.
          Overigens is elke schakelfrequentie te maken, al heeft die tig cijfers achter de komma.
          De meest simpele lichtorgeltjes hebben al een "speed" regelaar, waarmee de herhaalfrequentie staploos geregeld kan worden van een paar Hz naar maximum.

          Speakertech
          Voor jou dezelfde vraag: hoe heet zo'n "speed" regelaar? Overigens lijkt het me niet dat je echt elke frequentie kunt maken, want het lijkt me in ieder geval dat elektronen niet met een grotere snelheid dan de lichtsnelheid kunnen bewegen en dat dat in ieder geval de precisie in theorie limiteert. Ik ben dus op zoek naar deze (nutteloze) theoretische limiterende factor. Is het inderdaad de lichtsnelheid die de snelheid limiteert, of zijn er nog andere factoren die al eerder de precisie limiteren?

          Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

          Comment

          • Q-av
            • Nov 2008
            • 86

            #6
            Leds worden vaak aangedreven door een zogenaamde ''Driver''
            Deze levert een aantal watt's of aannemelijker milliwatt's op een bepaalde frequentie.
            Zijn in alle geuren kleuren en maten te verkrijgen.

            Comment

            • ludwigvon
              • Jan 2009
              • 97

              #7
              De responstijd van leds drukt zich uit in nanoseconden. Dus je kan tot een paar miljardsde seconde gaan. De lichtsnelheid is de trade=off, zowel voor de emissie als het stuursignaal.

              Groet

              Ludwig
              Last edited by ludwigvon; 07-05-09, 16:28.
              We do architectural for a living and theatre for the Art...

              Comment

              Working...