fatfrog en interface

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pethea
    • May 2009
    • 5

    fatfrog en interface

    Wij hebben op school een zero88 fatfrog. Mijn 90 leerlingen theatertechniek moeten daarmee leren werken. (is niet mijn keus maar van mijn voorganger).
    Zijn er onder jullie mensen die werken met de fatfrog en die de tafel aansturen via een pc (dmx interface?)? Welke software gebruiken jullie (visual dmx, stardraw, lightfactory of Lightconverse)? Ik zou graag willen dat de leerlingen op hun eigen computer een show maken en die dan uitvoeren op de fatfrog. Ze krijgen opdrachten voor schoolfeesten, optredens, uitvoeringen, diplomauitreikingen, conferenties enz, maar het is een beetje lastig om met zijn 20en achter de tafel te staan.

    Graag jullie reacties
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

    #2
    misschien kun je iets met phantom frog, dat is een programma (offline editor) wat je op je pc draait, waarin je de gehele tafel kunt programmeren, en later via een diskette op je tafel kunt inladen... of andersom natuurlijk.

    alles in het programma werkt exact zoals op de tafel.

    Zero 88 Lighting. Lighting Control Systems for Entertainment, Stage, Film, Television, Theatre, Schools and Drama

    Comment

    • R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

      #3
      eh...ben eigenlijk gewend dat leerlingen hier aankloppen...
      Maar hoe bedoel je aansturen? bedoel je een offline editor of gewoon extern dmx aansturen van ques vanaf je tafel?

      en waarom excuseer je je voor de keuze van een voorganger? een goede technicus kan nog op een ouwe strand tafel weg als het moet! straks hebben we alleen maar mbo-afstudeerders die alleen met een gma, spark of hogIII overweg kunnen..

      maargoed...rant off..neem eens contact op met de importeur, of direct met zero. als er een bedrijf klantgericht werkt is het dit bedrijf wel, en ze steken enorm veel energie in opleiden en scholing. als je op de site had gekeken was je vanzelf bij light converse uitgekomen qua offline editing, en voor iedere frog is er ook een offline editor voorhanden die erg goed werkt.

      Comment

      • Robert H
        • Jan 2006
        • 378

        #4
        Originally posted by pethea
        Ik zou graag willen dat de leerlingen op hun eigen computer een show maken en die dan uitvoeren op de fatfrog
        Volgens mij is dat praktisch onmogelijk zonder de fysieke aanwezigheid van de desk. Iedere leerling heeft in jouw opzet immers een visualizer nodig PLUS een softwarematige Fat Frog die ook nog eens output genereert naar die visualizer. Die visualizers bestaan uiteraard wel, maar je plan strandt bij de Frog-software.

        Je kunt van Zero wel de zgn. "Phantom Frog" downloaden. Dit is een stukje software dat dezelfde functionaliteit heeft als the real thing. Wij gebruiken dit vaak om bepaalde zaken op de tafel opnieuw in te delen, naampjes veranderen en de boel op te schonen. Dit werkt immers een stuk relaxter in een bureaustoel onder het genot van een bakkie koffie. Er is echter één groot verschil met eerdergenoemde real thing: Het programma genereert geen enkele vorm van output dus je zal er nooit een show mee kunnen draaien. Niet via zo'n USB-interface-DMX-ding, maar ook niet op je PC richting wat voor visualizer dan ook.

        Gebruikers van de Phantom Frog hebben talloze malen via het Supportforum aan Zero88 gevraagd om een versie te bouwen die daadwerkelijk DMX genereert, maar om logische redenen houden ze de boot af. Dit gaat dus echt niet gebeuren in de toekomst.

        Comment

        • koentjes
          • Dec 2007
          • 333

          #5
          ... dat is dus wat ik ook al zei

          Comment

          • pethea
            • May 2009
            • 5

            #6
            bedankt

            Allemaal bedankt voor jullie reacties. ik heb (zeer goed) contact gehad met Zero en die bevestigen wat jullie zeggen. Een ander advies van mensen was om naast de tafel een LightJockey setup te maken. Dan kunnen de leerlingen wel hun shows maken op aparte PC,s en uitvoeren. Naast hun "normale" programmeerwerk op de Fatfrog. Zijn hier mensen die ervaring hebben met LightJockey of zijn er nog andere aanraders? En ja, ik kan wel op elke tafel werken, maar het moet wel te doen zijn voor VMBOkader leerlingen die niet van theorie houden en snel resultaat willen zien en dan is een fatfrog niet de meest simpele.

            Comment

            • DeMennooos
              • Aug 2000
              • 1416

              #7
              Andere optie?
              ChamSys software op de PC's en de FatFrog vervangen door een ChamSys console. Dan houdt je de software en de werking voor iedereen hetzelfde en mocht de school willen uitbreiden naar een controller per 2 leerlingen dan is er legio keuze voor een PC sturing die dan nog steeds met dezelfde sotware werkt.

              Software kun je overigens gratis downloaden en vrijwel volledig functioneel gebruiken via www.chamsys.co.uk

              Via een visualiser kun je alle leerlingen meteen resultaat laten zien.

              FatFrog kun je overigens gewoon behouden voor praktijk.
              Greetz,

              DeMennooos

              Stagehands are the infantry of show business

              Comment

              Working...