My First GrandMA (onpc)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

    My First GrandMA (onpc)

    Allereerst wil ik mezelf eens voorstellen. Ik ben Martijn, 28 jaar en ben een ruim jaar geleden bogonnen als (vrijwillige) lichttechnicus in het W2 poppodium in Den bosch. Daar hebben we een hoop parren en een MA lightcommander 24/6. Eens in de zoveel tijd wordt er extra licht gehuurd. De lichtploeg slooft zich dan uit door een mooi plan te maken en uit te voeren. Meestal resulteert dat in veel intelligent licht. En dat werkt natuurlijk niet met een lightcommander Een van mijn collega's is in het bezit van een PC met Martin Light Jockey. Geweldig vond ik dat, in het begin. Maar nu ben ik het helemaal beu Je kan er heel veel mee, maar niet genoeg en niet op de manier die mij ligt. Dus ben ik me gaan verdiepen in andere sturingen. Hardwarematige sturingen zijn mij te duur, maar ik wil wel een sturing die staat als een huis en waar ik in de toekomst veel aan heb: ik doe naast de W2 ook nog zo nu en dan een klusje.

    Zodoende heb ik gekozen voor de MA 2port Node om GrandMA OnPC te gaan gebruiken. (keuze staat vast) Wordt er helemaal enthousiast van! Op marktplaats voor een scheintje een ELO 17" touchscreen gevonden, maar.... nu nog de rest. En daarvoor zou ik het fijn vinden als jullie even meedenken. Het geheel wil ik in en kist bouwen zodat ik niet elke keer alles hoef aan te sluiten. Sturing op een tafel neerzetten, 230V en DMX-kabel erin en draaien.

    Welke hardware voor de PC zal ik kiezen? Alles onboard incl 2e videouitgang zodat ik ook op mijn beamer GrandMA 3D kan draaien en kan oefenen? Een COM-poort in een vereiste omdat het touchscreen deze nodig heeft.

    Heb nu een 24 kanaals showtech lichttafeltje die als DMX-in kan dienen, maar die faders en flashbuttons zijn maar niks, nou dacht ik: zou het mogelijk zijn alleen de electronica van die tafel te gebruiken en de rest (faders en flashbuttons) te vervangen voor goede versies en deze dan in de kist in te bouwen? (zonder dat je de showtec lichttafel ziet) Lijkt me een hele klus. Welke faders en buttons? graag jullie gedachten hierover...
    Een andere tafel kopen is niet echt een optie, dit vanwegen mijn (inmiddels) beperkte budget.

    OnPC kan ook midi slikken, dus kan ik een midikeyboard gebruiken als Executor buttons, maar dat is wat lomp, wil het graag allemaal in de kist hebben. Iedeeën daarover?

    Ik kwam op internet de JB Systems CA 16 tegen, een paneel met 16 buttons om dmx gestuurde schakelaars aan te sturen, maar kan nergens vinden of je ze ook als flashbuttons kan gebruiken, laat staan of je het dmx adres kan instellen of hoe fijn de knoppen zijn. Iemand?

    Over de stabiliteit van Windows maak ik me niet zo'n zorgen, mijn computerkennis is goed genoeg om een zeer stabiel systeem te configureren.

    Nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden? Alles is welkom!

    De faders en buttons zijn mijn grootste probleem....

    Ben benieuwd!
    Last edited by Svartrose; 16-02-09, 11:41. Reason: typos
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    Kun je dan niet die Botex-tafel gebruiken om mee te oefenen, en die 24/6 voor het eggie? Eventueel schaf je nog zo'n geheugenkaart aan, dan kun je het bestaande programma in die tafel eenvoudig weer terugzetten, in het geval dat je de tafel eerst moet leegmaken...


    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

      #3
      Welkom op het Forum zou ik zeggen, en vooral: welkom bij de GrandMA gebruikers

      Zelf gebruik ik ook de 2portnode met MA. Heerlijk werken vind ik het.

      Voor de hardware gebruik ik zelf iets kleins: een makkelijk pctje van bijvoorbeeld HP of Acer (zo klein mogelijk, echter WEL met 2de videokaartuitgang). COMpoorten kun je een kastje voor kopen van USB naar COM. Werkt gemakkelijk.
      Zelf draai ik Linux, met een progje dat ik EXE's kan draaien. Waarom? Super stabiel en start heerlijk snel op (lees: iets over de 10 sec).

      Zelf ben ik nu een MAonPC wing aan het bouwen, alle functionaliteit van je MA maar dan met Faders. Zal op MIDI gaan werken.

      Het ombouwen van je Showtec tafel kan ik je zeeeer afraden: waarom? Verkoop dat ding op Marktplaats vor een prikkie, koop er een Behringer mididoosje voor terug en je hebt dr vast meer plezier van...

      Succes veder!
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

      Comment

      • Svartrose
        • Apr 2008
        • 229

        #4
        De 24/6 is niet van mijzelf. We kunnen die wel gebruiken als we in de W2 aan het werk zijn, maar ik wil daarbuiten ook ermee aan te slag, voor mijzelf.

        ------

        Dank je wel!

        Wat betreft de laptop, ik houd het liever bij een gewone PC, goedkoper en sneller en beter door mijzelf te onderhouden.

        Een prog om EXE's te draaien? Wine bedoel je? Kun je daar iets meer over vertellen? Waarom geen gestripte versie van Windows XP?

        Aha, ja, midi is de manier om allerlei functies te kunnen aansturen dmv midicodes te vertalen naar pc-keyboard codes (ctr+x bijvoorbeeld), of werk je niet op die manier? Hoe maak je die wing? Een kant en klaar apparaat of bouw je echt zelf iets naar je eigen wensen?

        Nou, waarom? Naar mijn idee werkt ie oke, behalve dan de knoppen en faders. Waarom is een Behringer beter? Welk type? Bestaan er geen fader wings puur met alleen faders en flashbuttons?
        Last edited by Svartrose; 16-02-09, 20:31.

        Comment

        • marciano
          • Feb 2006
          • 164

          #5
          ja er bestaan wings met alleen faders en buttons

          ENTTEC - Lighting Control,RDM,DMX USB PRO

          mischien is dit een idee niet goedkoop maar werkt
          en hier zie je hoe je het moet aansluiten.

          Leader in the expert design & manufacture of LED lights and controls, ENTTEC is an Australian company operating on a global scale.

          Comment

          • Svartrose
            • Apr 2008
            • 229

            #6
            aha, die kende ik ja, maar zijn behoorlijk prijzig voor wat je ervoor terug krijgt.

            ---

            Bedoel je de BEHRINGER LC2412 EUROLIGHT ? Ziet er oke uit, heeft helaas maar 12 flashbuttons, maar misschien is dat wel geen probleem. Eventueel kan ik ruimte overlaten in de kist om er later één extra bij te zetten. 48 faders, hmm, klinkt leuk. Maar dan moeten ze wel van behoorlijke kwaliteit zijn.

            Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten wordt vaak niet zo gewaardeerd lees ik in verschillende topics, maar ik wil voor een euro op de eerste rij De creatieve kant van goed maar goedkoop werken spreekt mij aan. Daarom wil ik met stunt en vliegwerk toch iets moois maken, zodat ik er later trots op kan zijn. en niet de patser uithang met een GrandMA van 60.000 euro
            Last edited by Svartrose; 16-02-09, 21:03.

            Comment

            • MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

              #7
              Ik raad je aan om wel wat beter te lezen...
              Ik heb het niet over een laptop maar over een normale, desktop computer. Een minipc van HP of Acer (20 bij 30 bij 20 cm of zo). Werkt prima!

              Geen gestripte versie van Windows: omdat je er altijd dingen bijkrijgt die je niet wilt hebben. Voor mijn MA-pc heb ik geen geluid nodig, alleen videokaart en netwerkondersteuning. Ook geen mijnenveger of iets dergelijks (ookal kan dat handig zijn voor de ultra saaie show's, en aangezien je het spel van MA zelf niet kunt opstarten in de OnPC versie...)

              Wine draai ik inderdaad. Heb ik zelf allemaal niet geinstalleerd, heeft een maat van me gedaan. Ben er zeer tevreden mee, vooral over de snelle opstarttijd.

              In bedoel NIET de LC2412, maar de BCF2000 faderbakkie's. op MIDI te sturen, met gemotoriseerde faders... Echter maar 8 faders, terwijl je op je MAdesk er 10 hebt...

              Wees niet bang voor het verhaal van het dubbeltje: je koopt toch keurig netjes een product van MA, met software dat ervoor gemaakt is?
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

              Comment

              • Svartrose
                • Apr 2008
                • 229

                #8
                Aha, nu lees ik het goed. Het zal mijn enthousiasme wel zijn

                Wine kan misschien wel interssant zijn. Zal me er eens in gaan verdiepen en afwegen of het een betere optie is dan Windows. Windows kan je welliswaar ook helemaal vrij maken van audio-ondersteuning e.d. maar meerdere opties bekijken is nooit verkeerd natuurlijk. En opstarttijd is belangrijk! Al hoop ik wat geld over te houden voor een UPS.

                Heeft de BCF2000 verschillende banken met faders? Hij onthoud neem ik aan de standen van die banken maar niet als je softwarematig iets veranderd in OnPC? Is zo'n BCF een beetje Rock & Roll bestendig?
                Last edited by Svartrose; 18-02-09, 10:21.

                Comment

                • Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

                  #9
                  Originally posted by Svartrose
                  Al hoop ik wat geld over te houden voor een UPS.
                  Wat voor een UPS zou je er in willen stoppen dan? Wordt dat niet al snel behoorlijk zwaar voor zo'n kist?

                  Kijk voor de kast eens naar de Supermicro kasten? Super Micro Computer, Inc. Home Page
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                  Comment

                  • Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

                    #10
                    Het gewicht is inderdaad ook wel iets om rekening mee te houden. In eerste instantie denk ik aan zoiets: APC Back-UPS CS 650VA, 230V

                    Ruim 6 Kilo. Da's niet mis als je daar alle andere componenten bij optelt.
                    Gewicht is ondergeschikt aan bedieningsgemak, maar het moet wel te tillen zijn.

                    Supermicro heeft mooie kasten, maar ook erg prijzig. Mijn doel is een 'kist' te maken die lijkt op de gemiddelde lichttafel met het 17" (inbouw)touchscreen ingebouwd. Scherm bovenaan, knoppen,faders, muis en toetsenbord eronder. Computer en 2port node ingebouwd onderin.

                    Comment

                    • Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

                      #11
                      De kleinste 1U serverbehuizingen vielen mij reuze mee qua prijs. Bovendien zou ik daar niet te veel op bezuinigen, betrouwbaarheid mag immers wel iets kosten.
                      Verder zou ik inderdaad een touchscreen bovenaan maken en de faders daaronder, echter het toetsenbord (je) en muis zou ik op een 19" lade monteren welke je boven je computerkast monteert. Anders moet je wel erg ver rijken om bij je touchscreen te komen.
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                      Comment

                      • Suy
                        • Nov 2005
                        • 27

                        #12
                        Martijn,

                        Wij zijn ook een lichtsturing via pc aan het bouwen maar dan met Chamsys.

                        Bedoeling is om alles in een case te bouwen en wel zo compact mogelijk. Case is een L case van 32 hoog, 52 diep en 62 breed. (is juist breed genoeg voor het bedieningspaneel van Chamsys)

                        Bovenop komt een Elo 17" touchscreen dat openklapt bij gebruik. Voor het vervoeren kantelen we het scherm totdat het juist boven het besturingspaneel komt. Dit paneel is een Chamsys MagicQ pc wing. Onder de Chamsys is een lade voorzien met een laptop waarbij het scherm verwijderd is. Onder de lade zijn nog enkele ventilatieopeningen voorzien. In de lade zelf zijn ook een aantal gaten geboord voor ventilatie van de laptop. Op de laptop draait XP. Voor de rest niets van andere programma's.

                        Waarom een laptop, is klein en past perfect in een 1U lade. Heeft geen UPS nodig en is indien nodig snel verwisselbaar. Kan ineens dienen als toetsenbord en als muisvervanger. Het scherm is verwijderd omdat, wanneer dit opengeklapt is, het natuurlijk zeer hinderlijk zou zijn om de Chamsys te bedienen. Bijkomende voordeel, men is niet zo snel geneigd om een laptop zonder scherm te stelen!

                        gr, Suy

                        Comment

                        • TellMe
                          • Jan 2007
                          • 56

                          #13
                          Wow dit zijn allemaal wel super leuke ideen!

                          Ben zelf ook van plan OnPC te kopen (niets tegen Chamsys hoor! vind het zelf net lekkerder werken)
                          Dus zo'n komplete kast bouwen klinkt erg goed!

                          Wat voor materiaal is het beste?
                          Zelf had ik het idee een faderbak in te bouwen en onderin toetsenbord en muis in een lade.
                          1 touchscreen erboven en 1 gewone monitor zodat ik net ff meer informatie kwijt kan.

                          Als mensen al iets dergelijks hebben zouden jullie misschien foto's online kunnen zetten?

                          Vraagje over die BEHRINGER Faderbak. de OnPC node heeft toch geen MIDI in?
                          En kun je ook profiteren van de gemotiriseerde faders? of snapt OnPC dat niet?

                          Hoor graag van jullie!

                          Comment

                          • MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

                            #14
                            Je 2portnode heeft inderdaad geen MIDI in, dat is logisch. De 2PN convecteerd alleen MA-NET of ArtNet naar het DMX signaal.

                            Voor je PC kun je echter wel een midi setje kopen (op USB), hier stop je dan MIDI in (midi is signaal om muziekinstrumenten met elkaar te kunnen laten praten..)
                            MEEO Audio Licht Rigging,
                            Mark van der Werff
                            Groningen

                            Comment

                            • TellMe
                              • Jan 2007
                              • 56

                              #15
                              Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                              Je 2portnode heeft inderdaad geen MIDI in, dat is logisch. De 2PN convecteerd alleen MA-NET of ArtNet naar het DMX signaal.

                              Voor je PC kun je echter wel een midi setje kopen (op USB), hier stop je dan MIDI in (midi is signaal om muziekinstrumenten met elkaar te kunnen laten praten..)
                              Jaahh wist wat MiDi was;-)
                              Maar wist niet dat je zo n usb convertertje ervoor kon aanschaffen! (heb me er nooit zo in verdiept)

                              Ik zat net op het Grand MA Playback wing forum te kijken en zach de Ma Wiki!
                              Snel even kijken want volgens mij stond daar hoe je MIDI kon gebruiken voor OnPC???

                              Vind het trouwens een super idee MEEO van je Playback wing!
                              Een groot gemis..... hoewel de Enttec wing voor iets van 700 euri ook niet verkeerd is!

                              Comment

                              Working...